شناسهٔ خبر: 33998 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری خبر داد:

توسعه زیرساخت‌های ریلی استان فارس با تمرکز بر معادن و نقاط صنعتی/ آزادراه اصفهان- شیراز تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد/ اشتغال‌زایی برای ۲۴۰۰ نفر با احداث این آزادراه

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به احداث سه محور ریلی گلگهر-شیراز، یزد-اقلید و شیراز-بوشهر گفت: احداث این محورها به‌منظور توسعه شبکه ریلی و ایجاد ظرفیت حمل معادن ازجمله سنگ‌آهن به مناطق صنعتی مانند اصفهان و بنادر بوشهر و عسلویه انجام می‌شود.

خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ریلی استان فارس اظهار داشت: در استان فارس احداث سه محور ریلی شامل محور‌های گلگهر-شیراز، یزد-اقلید و شیراز-بوشهر در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل قرارگرفته است.

وی از اجرای نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از محور گلگهر-شیراز در حال حاضر خبر داد و افزود: هدف از احداث این محور به طول حدود ۳۵۰ کیلومتر، اتصال معادن گلگهر و ظرفیت‌های باری معادن سنگ‌آهن آن منطقه به شبکه ریلی و حمل‌ آن به نقاط مختلف صنعتی مانند اصفهان و اهواز است که هم‌اکنون حدود ۱۹۰ کیلومتر از این محور در دست اجرا و ما‌بقی در دست مطالعه قرار دارد.  

به گفته خادمی، محور ریلی گلگهر-شیراز یک مسیر شرقی-غربی برای اتصال معادل استان‌های کرمان، فارس و خوزستان به یکدیگر است و توسعه این محور تا فارس در برنامه شرکت ساخت و توسعه قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه به محور یزد-اقلید اشاره کرد و گفت: این محور با عبور از شمال استان فارس در پی اتصال به استان کهکیلویه و بویراحمد است که تا این لحظه عملیات اجرایی این محور علی‌رغم مشکلات مالی تا اقلید ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محور سوم ریلی در استان فارس بیان داشت: از هر دو سمت محور شیراز-بوشهر عملیات اجرایی انجام‌ شده است. اما این محور به دلیل محدودیت اعتباری با مشکل مواجه شده که امیدواریم با تزریق اعتبارات کافی سرعت اجرای طرح افزایش یابد.

وی افزود: این محور مسیر ریلی شمال-جنوب با عبور از اصفهان و شیراز درنهایت به بنادر بوشهر و عسلویه متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه به آزادراه اصفهان- شیراز اشاره کرد و گفت: با احتساب آغاز عملیات اجرایی قطعه ۷ این آزادراه در حال حاضر تمام طول ۲۲۵ کیلومتری آزادراه اصفهان-شیراز تحت عملیات ساخت قرار دارد و امیدواریم در دو سال آینده عملیات اجرایی ۲۲۵ کیلومتر با مشارکت قرارگاه خاتم الاوسیا و وزارت راه و شهرسازی به پایان رسد.

خادمی یادآور شد: احداث این آزادراه باعث اشتغال‌زایی برای ۲۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم شده و هم‌اکنون نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی مشغول کار هستند.

انتهای آزادراه اصفهان- شیراز در قطعه ۶ به یک جاده اصلی دو طرفه می‌رسد که با احداث این قطعه از آزادراه مسیر موجود به صورت چهار بانده با مشخصات آزادراهی و ایمنی بالا در دسترس مسافران قرار می‌گیرد.

وی افزود: در طرح‌های توسعه آزادراهی، در آینده آزادراه اصفهان- شیراز به آزادراه شیراز- بوشهر که آماده سرمایه‌گذاری است متصل خواهد شد.

خادمی با بیان اینکه انجام روسازی بتنی در ۵۴ کیلومتر از این پروژه برای اولین بار در یک پروژه آزادراهی کشور در حال انجام است، اظهار داشت: میزان هزینه صرف شده در آزادراه اصفهان-شیراز تا کنون بیش از  هفت هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال است که با مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری به میزان ۵۰ درصد به اجرا در درآمده است.

وی تکمیل این آزادراه را موجب کاهش ۱۳۴ کیلومتری مسیر شیراز تا اصفهان دانست و گفت: با احداث این مسیر زمان سفر خودروهای سواری به ۱۰۰ دقیقه، اتوبوس به ۱۱۵ دقیقه و مینی‌بوس به ۱۴۰ دقیقه کاهش می‌یابد و با توجه به روسازی بتنی این آزادراه برای اولین بار در کشور، آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه نیز کاهش می‌یابد.

نظر شما