شناسهٔ خبر: 33999 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بیست ‌و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

پیشنهادهای ۲۰ گانه برای جلوگیری از افزایش بافت‌های ناکارآمد شهری استان ایلام

جلسه در بیست ‌و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهای ۲۰ گانه برای جلوگیری از افزایش بافت‌های ناکارآمد شهری استان ایلام مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این جلسه با تشریح وضعیت بافت‌های ناکارآمد در این استان، پیشنهادهای ۲۰ گانه‌ای به منظور جلوگیری از تشکیل و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری در استان ایلام مطرح کرد.

میرجعفریان در بیست ‌و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در تشریح وسعت محدوده‌های هدف در شهر ایلام، اظهار کرد: در سطح شهر ایلام ۳۷۵ هکتار بافت فرسوده، ۲۴۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی، ۱۵۰ هکتار محدوده‌های سکونتگاهی غیرمصوب و ۱۰۰ هکتار روستاهایی وجود دارد که در حریم شهر واقع شده و سکونتگاه‌های غیررسمی در آن‌ها شکل می‌گیرد. 
وی از انتخاب محله‌های بان برز، بان بور و سبزی آباد به عنوان محله‌های بازآفرینی شهری در ایلام خبر داد و افزود: ۳۴ درصد مساحت شهر ایلام مربوط به محلات هدف و ۴۷ درصد جمعیت این شهر نیز در این محلات اسکان دارند که این امر نشان از تراکم بالای جمعیتی دارد.

میرجعفریان در ارائه مقدمه‌ای برای ورود به بحث چرایی گسترش حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی، اظهار کرد: مساحت استان ایلام ۱.۲ مساحت کشور و جمعیت این استان ۰.۷ درصد جمعیت کل کشور است. همچنین نرخ رشد جمعیت استان ایلام فاصله زیادی با نرخ رشد جمعیت کشوری دارد.
 
وی افزود: البته ۲۷ میلیارد تومان از اعتبارات استانی در این محلات هزینه شده برای رسیدن به حد مطلوب کیفیت شهری و زیرساخت‌ها که انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن اهداف بازآفرینی اقدام نمایند.

میر جعفریان بیان کرد: همچنین با احداث پارک هفت‌تیر در محله بان بور که یکی از اقدامات  شرکت عمراً ن بهسازی شهری با همکاری شهرداری ایلام اجرا گردیده که باعث بالا رفتن سرانه فضای سبز در این محله از کل سطح شهر شده است

وی ترکیب جمعیتی استان ایلام را مشتمل بر ۶۴ درصد جمعیت شهری، ۳۵.۸ درصد جمعیت روستایی و ۰.۲ درصد جمعیت کوچنده عشایری ذکر کرد و درباره وضعیت مهاجرفرستی و مهاجرپذیری در این استان، گفت: مهاجرت‌ها در استان ایلام، درون و برون‌استانی است. به طور عمده مهاجرت‌ها در داخل استان از روستاها و بخش با اشتغال کشاورزی صورت گرفته و منجر به تشکیل سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها شده است که باید آسیب‌شناسی و درمان شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از موضوعاتی نظیر بیکاری، کمبود خدمات، امکانات تحصیل، مهاجرت‌های قومی و گروهی و ناامنی‌های جنگ به عنوان دلایل عمده مهاجرت روستائیان در استان ایلام نام برد و افزود: عمده‌ترین آسیب‌هایی که در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهرهای استان ایلام اتفاق می‌افتد نیز مواردی نظیر اعتیاد، سرقت، نزاع فردی، خودکشی و خریدوفروش مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه شهر و استان ایلام در همه شاخص‌های ورزشی، درمانی، فضاهای فرهنگی، آموزشی، انتظامی و فضای سبز زیر خط فقر هستند، تصریح کرد: ورود جدی همه دستگاه‌های اجرایی در امر بازآفرینی شهری امری ضروری است.  

میرجعفریان در تشریح راهبردهای درمان مسئله حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در ایلام، به «نهادهای توسعه محله»، «توانمندسازی» و «فراهم آوردن تسهیلات و آموزش» اشاره کرد و با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۲۰ جلسه ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری و کارگروه‌های ارتقای سلامت اجتماعی، پیشگیری و پیش‌نگری با حضور تشکل‌های غیردولتی، کارگروه اقتصادی و سرمایه‌گذاری و ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در ایلام برگزار شده است، به ارائه پیشنهاد‌های ۲۰ گانه‌ای برای جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی در استان ایلام پرداخت:

۱- توانمندسازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب پایدار برای جوانان روستایی به منظور جلوگیری از مهاجرتشان به شهر   

۲- تعیین شهر ایلام به عنوان پایلوت بازآفرینی شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی

۳- تهیه طرح‌های بازآفرینی و به‌روزرسانی مطالعه‌های انجام شده

۴- تهیه سند اجتماعی فرهنگی محلات هدف شهر ایلام به منظور کاهش آسیب‌ها 

۵- تهیه طرح جامع مبارزه با ریزگردها

۶- اختصاص ردیف ویژه برای تکمیل کمربندی‌های استان ایلام (عدم وجود کمربندی‌ها برای شهرهای استان ایلام موجب تسریع در گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شود)

۷- اجرای کمربند سبز اطراف شهرهای استان ایلام به منظور جلوگیری از تعرض و ساخت‌وساز غیرقانونی در زمین‌های اطراف شهرها

۸- بوم‌گردی با هدف ثبت جهانی دره شهر و احیای بافت‌های تاریخی با هدف رونق یافتن گردشگری

۹- اختصاص اعتبار لازم برای سرپرستان خانوار

۱۰- حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد با هدف آگاه‌سازی و جلب مشارکت خیرین

۱۱- جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سیل و مدیریت مسیل‌ها

۱۲- ورود بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در محلات هدف بازآفرینی

۱۳- تشکیل صندوق‌های تأمین منابع خرد با همکاری صندوق کارآفرینی امید در محلات هدف ایلام به منظور ایجاد شغل‌های زودبازده

۱۴- پرداخت ۹ درصد یارانه تسهیلات بانکی مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده در وجه مالکان

۱۵- ساماندهی مبادی ورودی و خروجی و میدان‌های شهر که بازتاب هویت و معماری ایرانی اسلامی هستند

۱۶- اختصاص ردیف ویژه جهت بازگشایی معابر مناسب در بافت‌های هدف

۱۷- ایجاد بستر لازم برای تفکیک آب خام و آب شرب برای توسعه فضای سبز

۱۸- اجرای پروژه‌های محرک بازآفرینی شامل احداث خدمات روبنایی و زیربنایی، ساماندهی محیط و فضاهای شهری و افزایش تاب‌آوری شهری

۱۹- توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان ۱) ریلی: اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور ۲ زمینی: ۱-تکمیل محور مواصلاتی ۲-توسعه پایانه‌های مرزی استان به‌ویژه مهران از نظر باری -کشاورزی-انسانی و پایانه چیلات  ۳) هوایی: تکمیل و توسعه زیرساخت‌های فرودگاه ایلام به جهت استانداردسازی و ایجاد شرایط پروازهای بین‌المللی

۲۰-  تعیین تکلیف زندان مرکزی در شهر ایلام واقع در محلات هدف:با توجه به اینکه زندان مرکزی ایلام در منطقه هدف قرار گرفته و باعث ایجاد مشکلات اجتماعی می‌گردد نسبت به جابجایی  آن به خارج از محدود شهر ایلام و در تسریع در تکمیل زندان در حال ساخت اقدام گردد.

بیست‌ و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور استاندار، نماینده حوزه جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر ایلام، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ایلام ، رئیس اداره عمران و بهسازی استان ایلام و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد، به ریاست محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما