شناسهٔ خبر: 34146 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فرج‌اله رجبی اعلام کرد:

ضرورت ایجاد انضباط تشکیلات تخصصی در ساختار سازمان نظام مهندسی/ سازمان نظام مهندسی در موضوع اشتغال مهندسان نقش هدایتگر را دارد/ باید از حادثه پلاسکو عبرت بگیریم

نشست خبری رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور ایجاد انضباط تشکیلات تخصصی در سازمان و تبدیل آن به اصلی‌ترین نهاد حوزه مهندسی ساختمان را دو راهبرد اصلی هفتمین دوره شورای مرکزی اعلام کرد و گفت: جامعه باید متقاعد شود که در امر ساخت و ساز از افراد دارای صلاحیت و ماهر استفاده کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرج‌اله رجبی رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور در نشست خبری امروز همزمان با آغاز هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایجاد انضباط تشکیلات تخصصی و شفافیت در این سازمان  و تبدیل آن در آینده به اصلی ترین نهاد حوزه مهندسی ساختمان را دو راهبرد اصلی خود در این دوره دانست  و گفت: امیدوارم با توجه به اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیماتی که در پیش رو داریم هرچه زودتر به این هدف رسیده و شاهد موفقیت در این عرصه باشیم.

وی با اشاره به سانحه پلاسکو و حضور سازمان نظام مهندسی در ورود به این سوانح گفت: من نیز  عضو کمیته ملی بررسی سانحه پلاسکو هستم و اعضای این کمیته در راستای تعهد اخلاقی موجود نباید تا پایان تحقیقات جزئیاتی در این خصوص اعلام کنند، قطعا نتیجه صحیح گزارشات بررسی علت سانحه پلاسکو از طریق این کمیته ملی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: پلاسکو نزدیک به نیم قرن پیش ساخته شده بود، با توجه به نگاه مهندسی و فنی این ساختمان به نوبه خود در این حادثه تاب آورد و توانست ساعاتی را برای خروج تعداد زیادی از کسبه تحمل کند، بدون شک باید به این مسئله توجه داشته و از این سانحه  عبرت بگیریم تا همواره و در هر سطحی اعم از نیروهای اجرایی، مهندسان، کاردان‌ها و در بخش‌های اجرایی از متخصصان استفاده کنیم.

به گفته وی بسیار شانس آوردیم که این ساختمان، ساختمان قدیمی بود و نیازی به مجری ذیصلاح نداشت در غیر این صورت سازمان نظام مهندسی هم وارد این سانحه می‌‌شد.

رجبی در ادامه در خصوص این مطلب که ریاست سازمان نظام مهندسی کشور شغل محسوب نمی‌شود، گفت: وظایف شورای مرکزی سازمان مهندسی کشور این است که در حوزه مربوط به خود سیاست‌گذاری کند در دوره‌های قبلی نیز رؤسای این سازمان در برخی از سمت‌های دیگر حضور داشتند و این بحث در گذشته هم دیده می‌شده است.

وی در ادامه در خصوص وجود برنامه‌ای درازمدت برای بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها نیز گفت: هیچ راهی جز اینکه جامعه به این سمت برود که مقررات ملی ساختمان به خوبی پیاده شده و تمام ارگان‌ها و سازمان‌های موازی با سازمان نظام مهندسی از این مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند، نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اقداماتی که از این پس باید برای جلوگیری از این سوانح انجام شود، گفت: باید این موضوعات را از طریق افزایش نظارت‌ها و کنترل‌ها بر فرآیند ساخت و ساز ساختمان دنبال کنیم یکی از پایه‌های انضباطی این است که برآیندهای نظارتی کنترل مهندسی با نگاه حس منافع بهره‌بردار از ساختمان است که باید این رویکرد را دنبال کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اتاکید بر اینکه اولین رویکرد ما تصحیح جهت‌گیری تمام دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز است،‌گفت:‌باید این دستگاه‌ها را متقاعد کنیم که از افراد متخصص در ساخت و سازها استفاده شود و مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

وی افزود: صدور شناسنامه ملی و فنی باید به صورت جدی دنبال شود چرا که این مستندسازی در حوزه ساختمان است همچنین باید نسبت به نصب تجهیزاتی که در زمان بحران بر ساختمان‌ها مورد نیاز است به طور جدی اقدام شود.

رجبی ادامه داد: مطالبه اصلی این است که در همه فرآیندها از نیروهای دارای صلاحیت و دارای گواهی صلاحیت حرفه‌ای باید استفاده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی در سایت‌های پردیس، پرند به ترتیب ۸۰۰ و ۳۰۰ ساختمان شبیه به پلاسکو وجود دارد. البته دادن آمار درباره ساختمان‌ها کارساز نیست. مهم‌ترین موضوع این است که خودمان را در برابر احتمال تکرار این حوادث آماده کنیم و این یک ضرب‌الاجل است.

رجبی در خصوص تعداد ساختمان‌های رعایت کننده مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: طبق مقررات ملی ساختمان در هر ساختمانی با ارتفاع پلاسکو باید یک شخص حقوقی از بهره‌برداران برای موضوعات تعمیر و نگهداری ساختمان مسئول باشد. اما مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در هیچ کدام از ساختمان‌ها اجرا نمی‌شود و اجرای این مقررات یک انتخاب شخصی است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند ، گفت: ۱۵۰ هزار مهندس دارای پروانه اشتغال هستند اما باز هم شاهد ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز هستیم.

وی درباره اینکه حاکمیت باید ممنون سازمان نظام مهندسی باشد که سیستم ارجاع و توزیع کار را بر عهده گرفته است، گفت: طبق قانون سازمان نظام مهندسی تکلیفی در این باره ندارد اما با توجه به احساس مسئولیتی که دارد این وظیفه را پذیرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: واقعیت این است که سازمان نظام مهندسی در کل کشور بار نقصان فرآیندها را به دوش می‌کشد چرا که در حال حاضر ۱۶ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مهندسی فارغ التحصیل شده اند و نسبت بین تقاضای کار و فارغ التحصیلان بسیار زیاد و در ظرف  ۵ سال تعداد مهندسان به دو برابر رسیده است این در حالی است که در رکود مسکن قرار داریم.

رجبی با تاکید بر اینکه به زودی تعداد مهندسان فارغ التحصیل به یک میلیون نفر می‌رسد، این یک معضل است و در واقع سازمان نظام مهندسی در موضوع اشتغال مهندسان نقش هدایتگر را دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر فشار اشتغال مهندسان بر روی ساخت و ساز شهری وارد آمده است، گفت : می‌توان از ظرفیت مهندسان در پروژه‌های ملی از جمله سدسازی ، پتروشیمی و ... استفاده کرد که در حال حاضر شرایط کار به این گونه نیست./

نظر شما