شناسهٔ خبر: 34156 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هراس از آتش پلاسکو، دغدغه ایمنی

پلاسكو سعید برآبادی: «آتش‌نشان‌ها برای صنف ما یک نوع همکار بودند، ناراحتی و غم آنها، ناراحتی و غم ماست». مرد این را می‌گوید و چند جفت دستکش مقاوم در برابر حرارت بسته‌بندی می‌کند و به مشتری می‌دهد.

بازار صنف تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی بعد از حادثه پلاسکو گرم‌تر شده است. اگر تا دیروز ویزیتورهای کپسول‌های آتش‌نشانی، سر صبح به خانه‌ها زنگ می‌زدند و تبلیغ می‌کردند، حالا این مردم‌اند که دور و نزدیک، دنبال‌ گرفتن آمار برای خرید لوازم ایمنی هستند: «درست است که بازار یک تکانی خورده، اما قیمت‌ها، همان قیمت‌های قبلی است. اتفاقا در صنف ما آن‌قدر رقابت شدید است که کسی نمی‌خواهد با گران‌فروشی مشتری‌هایش را از دست بدهد». مشتری‌های این صنف، گروه‌های مختلف بوده و در راسته خیابان سپه از میدان امام خمینی(ره) تا حسن‌آباد کیپ‌به‌کیپ قرار گرفته‌اند: «یک‌سری مشتری داشتیم که مشتری‌های قدیمی بودند و هنوز هم هستند؛ مثلا اداره‌های نیمه دولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی.

این شرکت‌ها برای آنکه بتوانند مجوز شهرداری را بگیرند، باید یک‌سری وسایل اطفای حریق و امداد و نجات داشته باشند که ما معمولا با این گروه‌ها به صورت قراردادی کار می‌کنیم؛ یعنی فقط جنس نمی‌فروشیم، بلکه خدمات هم می‌دهیم، کپسول‌های آتش‌نشانی را شارژ می‌کنیم و سالی دو، سه‌بار هم برای بازدید و بحث تعمیر و نگهداری می‌رویم. این کار خصوصا برای ساختمان‌هایی که بیمه آتش‌سوزی شده‌اند، الزامی است». ساختمان‌هایی هم هستند که به دلایلی خود را مقید به ایمنی نمی‌دانند و کسبه این راسته فارغ از انتفاع مالی نگرانی‌هایی درباره آنها دارند: «براساس متراژ می‌شود قیمت ایمن‌سازی داد؛ مثلا یک واحد صدمتری اگر درون یک مجتمع باشد، واقعا هزینه زیادی نخواهد داشت، اما ساختمان‌های زیادی داریم که حتی یک کپسول آتش‌نشانی ندارند، آن‌هم در شرایطی که می‌بینند، آتش به چه سادگی می‌تواند زندگی و پول آدم‌ها را نابود کند».

بعد از پلاسکو، اما بازار رنگ دیگری به خود گرفته و شلوغ شده است: «تک‌وتوک مشتری‌هایی می‌آیند اینجا یا به صورت تلفنی، پرس‌وجو می‌کنند که هزینه مراقبت و نگهداری و آمادگی در برابر آتش‌سوزی برای ساختمان‌هایشان چقدر می‌شود، اینها از آن دست افرادی هستند که نتوانسته‌اند به دلایلی ساختمان‌شان را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورند، اما به‌طورکلی مردم بعد از پلاسکو واقعا نگران‌تر از قبل شده‌اند، ما قبلا ویزیتور می‌گذاشتیم که مثلا یک محله را تلفنی در جریان قیمت‌ها بگذارد و در این زمینه راهنمایی بدهد، الان چند روز است که زنگ‌خورمان زیاد شده». یک واحد صدمتری را می‌شود به دو روش برای آتش‌سوزی آماده کرد؛ استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی پودر و گاز و استفاده از کپسول‌های co٢ ، در هر دو مورد هم گذاشتن یک دستگاه هشدار‌دهنده بوی دود و گاز می‌تواند مکمل تمهیدات ایمنی باشد. دستگاه‌های هشدار‌دهنده از ٤٥‌هزار تومان تا ٩٥‌هزار تومان قیمت دارند و کپسول‌های اطفای حریق اگر پودر و گاز باشند، ارزان‌تر و اگر co٢ باشند اندکی گران‌تر (قیمت‌ها از شش‌کیلویی ٩٥‌هزارتومانی تا چهارکیلویی ١٥٠‌هزارتومانی در این دو نوع متفاوت است) هستند. 

فارغ از این قیمت‌ها که برای ایمن‌سازی ساختمان‌هاست، فروشندگان راسته خیابان سپه محصولاتی ویژه آتش‌نشان‌ها هم دارند و به‌همین‌خاطر به‌نوعی خود را نزدیک‌ترین صنف به آتش‌نشانان می‌دانند و این روزها بعضی‌هایشان بالای سردر مغازه‌های خود، پارچه سیاه نصب کرده‌اند: «آتش‌نشان‌ها هرکدام تجهیزات مشخصی دارند که تهیه آنها با سازمان آتش‌نشانی است، ما بخشی از این لوازم را در ایران وارد می‌کنیم برای آتش‌نشان‌هایی که به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند یا برای نگهبان‌های مجتمع‌های بزرگ.

به همین خاطر است که معمولا آتش‌نشان‌ها ما را به‌خوبی می‌شناسند و ما هم آنها را می‌شناسیم. واقعا به‌خاطر پلاسکو غمگین شده‌ایم، این صنف دیگر مثل قدیم نیست، درست است که بعضی‌ها اینجا تجارت می‌کنند و به این‌جور چیزها توجهی ندارند، اما خیلی از شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که در این راسته کار می‌کنند، قبلا آتش‌نشان بوده‌ و حالا بازنشسته شده‌اند. باورتان نمی‌شود که پس از حادثه پلاسکو، تلویزیون مغازه‌ها روشن بود و همه خیره بودیم به شبکه خبر که ببینیم بالاخره اینها زنده از زیر آوار بیرون می‌آیند یا نه». 

نظر شما