شناسهٔ خبر: 34300 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شاملو خبر داد؛

اجرای طرح هادی در ۴۲ درصد روستاهای کشور/ تمامی روستاهای کشور سال ۹۶ دارای طرح هادی می‌شوند/ جلوگیری از تخریب اراضی، باغات و مشخص شدن حرایم و محدوده روستایی

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح هادی در ۴۲ درصد روستاهای شناسایی شده انجام شده است، گفت: طرح هادی، از دست‌اندازی و تخریب اراضی زراعی و باغی جلوگیری، محدوده‌ها را مشخص ، حرایم قانونی شبکه‌های معابر، خطوط و تجهیزات را تعیین می‌کند و از آسیب رساندن به واحدهای مسکونی در آینده جلوگیری به عمل می‌آورد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اجرای طرح هادی در تمامی روستاهای کشور، گفت: در ارتباط با تهیه طرح‌های هادی، مجموعا ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار در کشور وجود دارد که با بررسی‌های فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و واحدهای استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۳۷ هزار روستا واجد تهیه طرح هادی شناسایی شدند. خوشبختانه برای ۹۸ درصد روستاهای شناسایی‌شده، طرح هادی تهیه شد که جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر، تحت‌پوشش طرح هادی قرار دارند.

معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه طرح هادی تمامی ساخت و سازها و فعالیت‌های اجرایی را که در محدوده روستاها قرار می‌گیرد تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: در زمینه اجرای طرح‌های هادی در ۱۵ هزار روستا، اجرای طرح هادی صورت گرفته است که حدود ۴۲ درصد روستاهای واجد شرایط را شامل می‌شود.

شاملو تصریح کرد: اجرای طرح‌های هادی، اثرات بسیار گسترده‌ای دارد که یکی از آنها نظام‌مند کردن ساخت و سازهای روستاها است. همچنین، طرح هادی، از دست‌اندازی و تخریب اراضی زراعی و باغی جلوگیری، محدوده‌ها را مشخص، حرایم قانونی شبکه‌های معابر، خطوط و تجهیزات را تعیین می‌کند و از آسیب رساندن به واحدهای مسکونی در آینده جلوگیری به عمل می آورد.

وی با تاکید بر آنکه اجرای طرح هادی در روستاها، اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توامان دارد، گفت: یکی از مهمترین اثرات اجتماعی و فرهنگی اجرای طرح هادی در روستاهای سراسر کشور، تسهیل در تردد شبکه معابر و همچنین، علاقمندی مردم به ماندگاری در روستاها است. با اجرای طرح هادی، زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش‌های مختلف در روستاها ایجاد شده است و دستگاه‌های خدمات‌رسان هم با توجه به بهبود شرایط عمومی روستاها، رغبت بیشتری برای حضور در روستاهای کشور دارند.

شاملو افزود: در حال حاضر، اجرای طرح هادی در روستاها تبدیل به خواست عمومی شده است و هم‌اکنون، یکی از خواسته‌های ساکنان روستاهای کشور، اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستاها است.

معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب با تاکید بر اینکه اجرای طرح هادی مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها است، گفت: یکی از برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این است که برای ۲ درصد باقی مانده روستاهای کشور نیز طرح هادی تهیه شود که این مهم در سال ۹۶ به سرانجام خواهد رسید. هدف ما این است که تمامی روستاها تحت پوشش طرح هادی قرار بگیرند.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مهمترین مشکل بنیاد در بحث طرح های هادی را کمبود منابع اعتباری دانست و افزود: اگر در یک دوره ۱۰ ساله، تمامی روستاها را تحت پوشش علمیاتی- اجرایی قرار دهیم، سالیانه ۳ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم که با توجه به محدودیت منابع مالی، این امکان که تمامی اعتبارات تامین شود وجود ندارد. اما به هر جهت، با مشارکت خوبی که مردم دارند و همکاری شوراها، دهیاری‌ها و عموم مردم روستاها، تا کنون کارهای خوب و ارزشمندی انجام شده است./

نظر شما