شناسهٔ خبر: 34350 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بازتاب فاجعه پلاسکو؛

جزئیات پیگیری استیضاح شهردار تهران از سوی کمیسیون عمران/ استیضاح؛ پایان یک دهه انحصار در شهر/ انتظار شنیدن عذرخواهی از شهردار تهران را داشتیم

پلاسکو اعضای کمیسیون عمران که طبق دستور رییس مجلس ماموریت بررسی دلایل وقوع سانحه پلاسکو و بررسی سهم قصور هر دستگاه در این سانحه را دارند در دفاع از حقوق مردم و ساکنان پایتخت و از همه مهم‌تر بازماندگان سانحه پلاسکو از هفته آینده موضوع استیضاح و برکناری شهردار تهران را در مجلس مطرح خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارشنبه گذشته بالاخره پای شهردار تهران با چند روز تاخیر و وقت کشی به صحن علنی مجلس برای توضیح درباره علت وقوع سانحه پلاسکو باز شد. آقای شهردار گزارشی که بیشتر شبیه به پاسکاری قصور و کوتاهی‌ها به سایر دستگاه‌ها بود، خواند و بدون عذرخواهی از مردم و حتی بازماندگان و زیان دیدگان این سانحه، صحن را ترک کرد.

البته شهردار تهران پیش‌تر از این هم فرصت عذرخواهی از مردم تهران را داشت. همین چند ماه گذشته بود که در جریان احداث مترو، ساکنان منطقه شهران با انفجار مهیب روز خود را آغاز کردند و در این سانحه یک کارگر هم جان خود را از دست داد. این سانحه هم می توانست به یک فاجعه تلخ تبدیل شود اما از آنجایی که تنها یک تلفات داشت صدای اعتراض‌ها به مدیریت شهری بلند نشد.

به گزارش ایلنا، چند روز پس از انفجار شهران هم مردم تهران شاهد چندین فرونشست در خیابان‌های تهران از جمله ولیعصر و مولوی بودند و باز هم بخت با مردم شهر و البته آقای شهردار، یار بود که این فرونشست‌ها هم تلفات جانی نداشت. در این میان هم گویا قرار نیست صدای قربانیان گودبرداری‌های غیر مجاز و ناایمن به جایی برسد و کسی پاسخگوی ریزش ساختمان‌ها ناشی از گودبرداری‌های غیر اصولی  باشد.

این‌ها بخشی از ناکارآمدی مدیریت شهری تهران است که نتیجه ملموس آن از دست دادن جان هموطنان‌مان است که تا کنون شهرداری تهران نسبت به آنها در برابر نهادهای نظارتی  و قضایی پاسخگو نبوده است. حال اینکه ناکارامدی مدیریت شهری  پایتخت پیامدهای ناملموس  داشته است. از جمله تشدید آلودگی هوای شهر ناشی از بلند مرتبه سازی‌های چند سال اخیر، تراکم فروشی‌های غیر مجاز و  تغییر کاربری‌های مداوم که تمام اینها مصداق بارز نقض حقوق شهروندی هستند و شاید تاوان این ضعف مدیریتی را مردم تهران در آینده نه چندان دور بدهند.

فاجعه ساختمان پلاسکو می‌توانست، تلنگری باشد برای مدیران شهری تا رویه و رویکرد خود را در برابر تنظیم سیاست‌های انضباط شهری تغییر دهند اما گویا قرار است، متولیان مدیریت شهری  از کنار این حادثه هم با پاسکاری قصور بین نهادها و دستگاه‌ها به راحتی عبور کنند.

تقریبا یک ماه گذشته بود که در پی برخورد قطار مشهد با قطار سمنان و از دست دادن چند تن از هموطنان‌مان یکی از کارآمدترین معاونان وزیر راه و شهرسازی که از حرفه‌ای ترین مدیران راه آهن کشورمان محسوب می‌شد با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی خود از سمتش کناره گیری کرد و با وجود اینکه خطای انسانی در وقوع این سانحه محرز و اثبات شد اما هجمه‌های بسیاری علیه وزیر راه و شهرسازی به وجود آمد. در این حالی است که اقدامات توسعه‌ای در بخش راه آهن در هیچ دوره‌ای مانند دولت یازدهم به اجرا نرسیده بود.

حال با وجود اینکه قصور شهرداری عدم اجرای موارد ایمنی در ساختمان پلاسکو کاملا پیدا است و طبق قانون شهرداری موظف به ایمن کردن ساختمان‌های عمومی و تجاری است تا کنون که ۱۸ روز از فاجعه ساختمان پلاسکو گذشته است نه تنها بحث برکناری هیچ مدیر شهری مطرح نشده بلکه تا کنون هیچ یک از مدیران هم مردم را محق به عذرخواهی ندانسته اند و حتی شهردار تهران هم در ارائه گزارش از سانحه پلاسکو در صحن علنی مجلس از یک عذرخواهی از مردم و بازماندگان این سانحه دریغ کرد!

اعضای کمیسیون عمران که طبق دستور رییس مجلس ماموریت بررسی دلایل وقوع سانحه پلاسکو و بررسی سهم قصور هر دستگاه در این سانحه را دارند در دفاع از حقوق مردم و ساکنان پایتخت و از همه مهم‌تر بازماندگان سانحه پلاسکو از هفته آینده موضوع استیضاح و برکناری شهردار تهران را در مجلس مطرح خواهند کرد.

علیم یارمحمدی، نایب اول رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه در هفته آینده بحث برکناری مدیران شهری در پی سانحه پلاسکو در مجلس را مطرح می کنیم، اظهار داشت: مسئولان اگر مردم را محق می دانستند تا کنون باید نسبت به استعفا اقدام می کردند.

وی ادامه داد: در سایر کشورها برای اتفاقات بسیار کوچک‌تر از اینها که تلفات جانی هم ندارند، مسئول مربوطه برکنار می شود و یا خودش نسبت به استعفا اقدام می کند چنانکه ماه گذشته در سانحه قطار مشهد هم مدیرعامل راه آهن کشورمان با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی از سمت خود استعفا داد.

این نماینده مجلس با بیان سهم برخی از دستگاه ها از جمله شهرداری تهران در وقوع این سانحه بیشتر از سایر نهادها است، گفت: شهرداری تهران درباره ایمن سازی اماکن عمومی با جدیت برخورد نکرده است و اگر در گذشته به این موضوع ورود می‌کرد شاهد آتش سوزی و فروریزش ساختمان پلاسکو نبودیم.    

یارمحمدی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران براساس قانون موظف به برقراری ایمنی در این ساختمان بوده و باید از وظایف خود آگاهی داشته باشد، ادامه داد: دوستان یا به وظایف خود واقف نیستند و یا علاقه‌ای به انجام ماموریت ها و وظایفشان ندارند.

نایب اول رییس کمیسیون عمران با اشاره به تراکم فروشی های شهرداری اظهار داشت: شهرداری برای ساخت هر بنایی عوارضی از مالک دریافت می‌کند و نسبت به همان میزان هزینه باید خدمات به مردم ارائه دهند.

وی افزود: اگر شهرداری در انجام وظایف خود با خلا قانونی مواجه است و یا ضعف قانونی دارد باید این مشکل خود را به مجلس منتقل کند اما اینکه نسبت به اقداماتش پاسخگو نباشد، درست نیست.

یارمحمدی با تاکید بر اینکه انتظار شنیدن عذرخواهی از شهردار تهران را داشتیم، گفت: این وظیفه مجلس است که پیگر انجام وظایف نهادها و دستگاه‌های مختلف باشد و از این رو هفته آینده موضوع استیضاح شهردار را از طریق نهادهای مربوطه پیگیری می‌کنیم.    

یازدهمین سال از مدیریت شهری آقای قالیباف می‌گذرد، در این مدت مهم ترین ارمغان مدیریت آقای شهردار انفجار جمعیت پایتخت و ساخت و سازهای غیر مجاز و توسعه بی قاعده و بی قواره شهر تهران و افزایش حاشیه نشینی بود. این روزها در حالی شهردار تهران، تکیه زدن بر مسند مهم تری را در ذهن خود می‌پروراند که بسیاری ها بر این باور هستند که  قالیباف صلاحیت لازم برای حضور در راس شهرداری تهران را هم ندارد.

نظر شما