شناسهٔ خبر: 34363 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حضور وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از پروژه ایستگاه زنجان مطرح كرد:

بهره‌برداری از ۱۳۹۰ میلیارد تومان پروژه‌ ریلی در دهه‌ فجر/ شهرسازی باید بر پایه ریل تعریف شود/ ایستگاه راه‌آهن مركز توسعه زنجان می‌شود/ تاکید بر تركیب حمل ونقل ریلی با دریایی و هوایی

سفر زنجان وزیر را و شهرسازی با اعلام اين خبر كه همزمان با دهه فجر امسال، ۸ پروژه ریلی با اعتبار ۱۳۹۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود گفت: امیدواریم در سال آینده شركت قطارهای حومه‌ای راه‌اندازی شود تا به هدف شهرسازی ریل‌پایه دست یابیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم افتتاح  و بهره‌برداری از پروژه توسعه ایستگاه زنجان و همچنین آغاز عملیات پروژه خط دوم راه‌آهن زنجان-قزوین ضمن تبریك ایام دهه فجر و تشكر از حضور نماینده ولی فقیه استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: موضوع راه‌آهن و استان زنجان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند كه باید چند نكته در خصوص آن مطرح شود.

وی افزود: ایران در یك چهارراه جهانی قرار دارد و با نگاهی از بالا متوجه این نقش بسیار مهم می‌شویم و از شعار گذشته باید بیاندیشیم كه چگونه از آن بهره‌برداری كنیم.

آخوندی تصریح كرد: اتصال ریلی ایران به شبكه ریلی سایر كشورهای منطقه، ضامن امنیت و توسعه كشور است. از این رو از شمال‌غرب تا دریای مدیترانه به سمت بندر لاذقیه كمتر از ۵۰۰ كیلومتر است. یعنی به راحتی از دریای مدیترانه تا خلیج‌فارس و دریای عمان تا دریای خزر مفهوم چهارراه بودن به مركز درآمد برای ایران تبدیل می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینكه لازمه این كار پرداختن به توسعه زیرساخت‌ها است گفت: یكی از زیرساخت‌های بسیار مهم راه‌آهن محسوب می‌شود و نكته بسیار مهم تركیب حمل ونقل ریلی با حمل ونقل دریایی و هوایی است تا بتوان از دریای عمان و خلیج‌فارس به دریای سیاه و مدیترانه و همچنین دریای خزر حمل ونقل تركیبی پیاده شود.

به گفته وی این هدفی است كه طی سه سال گذشته در وزارت راه وشهرسازی ترغیب می‌شود كه البته كار بسیار سختی در این خشكسالی جدی منابع مالی محسوب می‌گردد. اما اگر نگاه ما فرا ملی شود علاوه براینكه شدنی خواهد بود، موفق نیز خواهیم شد.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه خاطرنشان كرد: راه‌آهن عمدتا در ایران جنبه حمل بار داشته و به غیر از مسیر تهران-مشهد كه جنبه سنتی مسافری داشته در بقیه خطوط مسافر همواره جایگاه دوم و سوم را داشته است.

آخوندی تاكید كرد: تصور می‌كنیم راه‌آهن باید علاوه بر حمل بار وسیله خوب و مطمئن برای جابجایی مسافر باشد زیرا میزان ایمنی در راه‌آهن نسبت به سایر شقوق حمل ونقل بالاتر است.

عضو كابینه دولت یازدهم در ادامه به اهمیت مسئله شهرسازی ریل‌پایه اشاره كرد و گفت: نقشه قزوین نشان می‌دهد كه می‌توان شهرسازی را بر پایه ریل تعریف كرد و اینكه تصور كنیم شهرسازی برپایه جاده باشد بحث درستی نیست. همچنین در صورتی كه راه‌آهن سریع و مطمئن بین شهرها و حومه برقرار شود اساسا نظام توسعه شهری عوض می‌شود زیرا در حال حاضر حومه‌ها به مراكز فقر تبدیل شده‌اند. در حالی كه در سایر كشورها شهروندان حومه فاصله‌های ۲۰ تا ۵۰ كیلومتری كلانشهرها را جهت انجام كارهای روزمره با استفاده از حمل ونقل ریلی انجام می‌دهند.

وی در ادامه تصریح كرد: این شدت تمركز در شهر قابل زدودن است و می‌تواند جمعیت در پیرامون شهر توسعه پیدا كند و از این رو شهرسازی ریل‌پایه نام‌گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی به منظور تصویب لایحه تاسیس شركت قطارهای حومه‌ای و همچنین تصویب آن در برنامه ششم اظهار داشت: امیدواریم در سال آینده شركت قطارهای حومه‌ای راه‌اندازی شود تا به هدف شهرسازی ریل‌پایه دست یابیم.

زنجان باید بتواند نقش خود را در دوران معاصر ایفا كند

آخوندی همچنین به ایستگاه راه‌آهن زنجان اشاره كرد و گفت: این ایستگاه می‌تواند مركز توسعه زنجان شود و شهرسازی ریل‌پایه نیز می‌تواند در طرح‌های بعدی این شهرستان در دستور كار قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه با توجه به تاریخچه و پیشینه زنجان در تمدن ایرانشهری بیان داشت: زنجان یك ایران‌شهر واقعی است و سابقه آن به درازای تمدن كهن ایران می‌رسد و به طور قطع یكی از شهرهای تمدنی ایران زنجان است و مهم است كه این شهر بتواند نقش خود را در دوران معاصر ایفا كند.

وی افزود: زنجان با فاصله با معنی از مرزها قرار دارد كه یك نقش بارانداز ملی را ایفا كرده است. به طوری كه كالا در این محل به محصول نهایی تبدیل شده و به عنوان كانون ثبات امنيتی عمل می‌كرده است.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای شبكه حمل ونقلی زنجان بیان داشت: با این اقدام زنجان می‌تواند نقش خدماتی خود را در بخش‌های حمل و نقل، توریسم، كشاورزی، علم و صنعت پررنگ ایفا كند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تصور من این است كه زنجان در آینده برای تبدیل كالای اولیه به محصول نهایی تبدیل خواهد شد. از این رو زیرساخت‌های شهر باید به خوبی ارتقا و توسعه یابد.

وی همچنین به جذابیت استان زنجان در زمینه گردشگری اشاره كرد و گفت: اینكه راه‌آهن عبوری از زنجان ارتقا یابد در دستور كار قرار گرفته است كه اولین اقدام شامل دوخطه كردن مسیر زنجان-قزوین با هدف دستیابی به سرعت ۲۰۰ كیلومتر در ساعت می‌شود كه از این رو فاصله زنجان تا تهران از نظر زمانی بسیار كاهش خواهد یافت. همچنین در امتداد همین خط راه‌آهن چهار خطه تهران-كرج به زودی افتتاح خواهد شد و عملیات دوخطه كردن حدفاصل قزوین-كرج نیز اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین دوخطه قزوین-زنجان نیز طبق زمان‌بندی در حال اجراست و این مسیر دو خطه باید تا تبریز ادامه یابد و از آنجا به مرز برسد.

این مقام مسئول در ادامه از هدف وزارت راه و شهرسازی به منظور برقی كردن محور ریلی تهران-تبریز خبر داد و گفت: هم‌اكنون با چند شركت برای تامین مالی پروژه در حال مذاكره هستیم و در صورت دستیابی به نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.

بهره‌برداری از ۱۳۹۰ میلیارد تومان پروژه‌ ریلی در دهه‌فجر

آخوندی همچنین به پروژه‌های ریلی كه قرار است در هه فجر به بهره‌برداری برسد اشاره كرد و گفت: همزمان با دهه فجر امسال، ۸ پروژه ریلی با اعتبار ۱۳۹۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که هفت هزار و ۳۵۰ میلیون ریال آن برای ایجاد ۱۹۸ کیلومتر خط جدید و مابقی نیز به ۲خطه کردن خطوط ریلی به طول ۴۹۶ کیلومتر اختصاص داده شد. همچنين ارتقای سیستم الكترونیك خطوط و تجهیز آن‌ها به سیستم‌های ATC و CTC به منظو ارتقای بهره‌وری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: تمام تلاش ما این است كه بتوانیم در زمان تنگنای مالی با استفاده از منابع بین‌المللی و بخش خصوصی پروژه‌ها را فعال نگه داریم. از این رو  پروژه دو خطه كردن محور قزوین-زنجان كه در استان بودجه آن برابر با صفر بوده است هم‌اكنون فعال و از نفس نیفتاده است.

وی همچنین به محور جاده‌ای دلجویی اشاره كرد و گفت: این پروژه با هزینه‌ای معادل ۲۱۰میلیارد تومان در برگزاری مناقصه و با مشاركت شهرداری و بخش خصوصی در جهت ارتقای هویت در شهر زنجان اجرا خواهد شد.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید در پایان یادآور شد: پروژه دو خطه كردن زنجان-قزوین جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده و علی‌رغم اینكه این پروژه به دلیل نبود اعتبار روی زمین مانده بود خوش‌بختانه با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید آغاز به كار كرد و امیدواریم با توجه به دستوری كه برای اجرای این پروژه صادر شده بود رضایت مقام معظم رهبری جلب شود.

نظر شما