شناسهٔ خبر: 34502 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت:

افزایش حجم عملیات کانتینری در بیشتر بنادر جنوب کشور/ ادامه سیاست جذب سرمایه‌گذار در بنادر کشور

بندر لنگه افزایش‌هشت برابری‌ عملیات کانتینری در بندر شهید باهنر، جهش ۲۸ درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان، بهره‌برداری از کارخانه روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، ادامه سیاست جذب سرمایه‌گذاری در بنادر و هم چنین کاهش زمان خدمات‌دهی به کشتی‌ها در بنادر استان بوشهر اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: محمد سعیدنژاد در مراسم افتتاح کارخانه روغن کشی بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: بخش عمده‌ای از صادرات به دلیل نزدیکی به مرکز کشور و ارتباط با شبکه ریلی و مهم‌تر از این عوامل وجود خورموسی که موجب استقرار اسکله‌ها شده است از بندر امام خمینی انجام می‌شود.  وی افزود: عملکرد بنادر تجاری کشور حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال است و ۸۰‌ درصد از این میزان مربوط به دو بندر اصلی شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر امام خمینی(ره) در خوزستان است.

اهم اخبار هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

مهم‌ترین سیاست در بنادر کشور جذب سرمایه‌گذاری است

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه بندر امام خمینی(ره) یکی از دو یا سه بندر بسیار مهم کشور در خلیج‌فارس است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد از کالاهای اساسی کشور از بندر امام وارد می شود.

وی افزود: عملکرد بنادر تجاری کشور حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال است و ۸۰‌ درصد از این میزان مربوط به دو بندر اصلی شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر امام خمینی(ره) در خوزستان است.

 سعیدنژاد تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه که به عنوان سیاست کلی در سازمان بنادر و در راستای سیاست عمومی دولت اتخاذ شده، جذب سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه در بندر امام خمینی (ره) شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

 وی افزود: در مجموعه بنادر کشور تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که ارزش ارزی این سرمایه‌گذاری با توجه به قیمت ارز، قیمت قابل توجهی است.

 سعیدنژاد با بیان این‌که در این بندر تا سال گذشته ۲۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این بندر در سال جاری ۳۸۰ میلیارد تومان بوده است. مجموعه فعالیت‌های این بندر و دیگر بنادر استان خوزستان می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش جدی داشته باشد.

 وی اظهار کرد: بالغ بر ۸ هزار نفر در این بندر مشغول می‌باشند که یک هزار و ۳۰۰ نفر شاغلان مرتبط با سازمان بنادر و ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بندر مشغول به کار هستند.

 سعیدنژاد گفت: بر اساس مصوبه قانونی، طرح بندر امام خمینی(ره) و منطقه ویژه آن ۱۱ هزار هکتاری است و آنچه که در حال حاضر در حال بهره‌برداری داریم یک هزار و ۳۰۰ هکتار است که مابقی از طریق سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری‌های سازمان بنادر و احیای اراضی انجام خواهد شد.

پیشرفت ۸۳ درصدی طرح توسعه بندر‌شهید بهشتی/ظرفیت بندرچابهار از ۲و نیم میلیون تن به ۸ونیم میلیون تن می‌رسد

بهروز آقایی ضمن تشریح اقدامات صورت ‌گرفته در خصوص طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی با بیش از ۸۳درصد پیشرفت فیزیکی امیدواریم تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی تصریح کرد : ظرفیت نهایی بندر شهید بهشتی بعد از توسعه فاز ۵ برای ۸۵ میلیون تن طراحی شده که اجرای عملیاتی فاز اول درحال اتمام است که خوشبختانه تاکنون ۲۰۳ هکتار اراضی از فاز ۱ و ۲ قابل استیحصال که بیش از ۱۴و ۸دهم متر مکعب لایروبی در حوضچه طرح انجام شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: احداث ۵ پست اسکله، ۸۵ هکتار تحکیم بستر، ۳۵هکتار بتن ریزی، ۲۷ هکتار تایل گذاری و ۱۶۵۰متر طول موج شکن از اقدامات صورت گرفته فاز اول است.

وی ادامه داد: با توجه به سرعت بخشیدن اتمام پروژه تا پایان سال جاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی امیدواریم فاز اول بندر شهید بهشتی در اسفند ماه سال جاری توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح شود و به بهره برداری برسد.

به گفته‌ آقایی با بهره برداری فاز اول ظرفیت بندرچابهار از ۲و نیم میلیون تن فعلی به ۸ونیم میلیون تن و با قابلیت بهره‌برداری ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

افزایش هشت برابری‌عملیات کانتینری در بندر شهید باهنر/ افزایش سفرهای دریایی در مرکز استان هرمزگان

محمد محسنی ضمن اعلام جدیدترین آمار سفرهای دریایی در مرکز استان هرمزگان گفت: از آغاز سال جاری تا ابتدای دی ماه، دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۸۷ نفر مسافر در بنادر تحت مدیریت اداره بنادر شهید باهنر جابجا شدند که رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید و عمده آن از طریق بندر شهید حقانی صورت گرفته است.

وی ضمن اعلام خبر تخلیه و بارگیری ۳ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر طی سال جاری و افزایش هشت برابری این عملیات، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳ هزار و ۶۸۸ فروند شناور در بنادر شهید باهنر، جاسک و تیاب پهلو گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد رشد را نشان می دهد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از آمار عملکرد نه ماهه جابجایی کالا در این بندر نیز سخن به میان آورد و گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۶۰ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر و بنادر تابعه آن در شرق استان تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۹۸۸ هزار و ۹۳۱ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۳۲۱ هزار و ۸۲۹ تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است.

محسنی تصریح کرد: طی مدت یاد شده، ۷۴۸ هزار و ۲۶۱ تن کالای غیر نفتی و ۷۹ هزار و ۸۲۲ تن کالای نفتی از این بنادر صادر شد.

افزایش ‌بالای ۲۸ درصدی‌عملیات بارگیری ‌وصادرات ‌کالا دربنادر آبادان

رضا سفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از افزایش بالای ۲۸ درصدی عملیات بارگیری و صادرات کالاهای غیرنفتی در بنادر آبادان خبر داد.

وی افزود: با استناد به سامانه آمار سازمان بنادر و دریانوردی عملیات بارگیری و صادرات کالا در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان  ۲۸/۸ درصد افزایش داشته که عمده عملیات بارگیری به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه در ده ماه سال گذشته  میزان تناژ عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چوئبده ‌ ۱۳,۵۱۰ تن بوده است، گفت: با توجه به رفع یک سری تحریم های ظالمانه در پسابرجام  و ترغیب تجار خارجی و جذب سرمایه گذاران جهت صادرات کالا از این بندر امسال موفق به بالابردن این عملیات به میزان ۴۸/۶ درصد و مقدار ۲۰,۷۲۰ تن شده ایم.

رشد صادرات غیرنفتی در بندر لنگه روی خط صعود/ ترابری مسافران دریایی در غرب هرمزگان ۲۳ درصد افزایش یافت

محمود صابری با ارایه گزارشی از عملکرد مجموعه بنادر غرب هرمزگان از آغاز سال ۹۵ تا ابتدای بهمن ماه جاری، اظهار داشت: طی این مدت، در مجموع نه میلیون و ۴۹ هزار و ۵۴۹ تن کالای نفتی و غیر نفتی در این بنادر تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: از مجموع عملیات انجام شده، یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۶۰۷ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و هفت میلیون و ۵۲۰ هزار و ۹۴۲ تن به کالاهای نفتی اختصاص دارد.

صابری همچنین از ترانزیت ۶۳ هزار و ۹۳۶ تن کالاهای غیرنفتی از طریق بنادرغرب هرمزگان طی سال جاری خبر داد.

صابری همچنین در ادامه حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق بنادر غرب هرمزگان را ۴۲۵ هزار و ۶۱۵ تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی را داشته است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۷۷۹ TEU کانتینر پر در بنادر و دریانوردی بندرلنگه تخلیه و بارگیری شد که در این بخش افزایش ۷۶ درصدی به ثبت رسید.

افزایش ۸۹ درصدی‌ترانزیت خودرو در‌ بندرشهید باهنر/ پس از برجام تقاضای واردات وترانزیت خودرو افزایش یافت

محمد محسنی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: پس از برجام، تقاضای واردات وترانزیت خودرواز طریق بندر شهید باهنر به میزان زیادی افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به لحاظ تعداد، ۲۲ هزار و۳۱۳ دستگاه انواع خودرو از طریق این بندر ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره بنادرودریانوردی شهید باهنر همچنین با اشاره به آمار تناژ خودرو های ترانزیتی، خاطرنشان کرد:طی سال جاری، ترانزیت ۳۳ هزار و ۵۹۵ تن از اینگونه محموله ‌ها صورت گرفت که رشد ۸۵ درصدی در این زمینه به ثبت رسید.

محسنی اظهار داشت: محموله های ترانزیتی خودرو از مبدا بندرشارجه از طریق بندر شهیدباهنر به مقصد داخلی و کشورهای ترکیه، عراق و ترکمنستان ارسال شده است.

کاهش زمان خدمات‌دهی به کشتی‌ها در بنادر استان بوشهر/ رشد۳۳ درصدی بندرعسلویه درعملیات تخلیه و بارگیری

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر سهم تخلیه و بارگیری محصولات کانتینری استان بوشهر را ۱۱ درصد کل کشور دانست و افزود: استان بوشهر در تخلیه و بارگیری کالای کانتینری دارای رتبه دوم در بین بنادر ایران است.

بنچاری سهم بنادر استان بوشهر در تخلیه و بارگیری کالاهای عمومی را ۱۱.۱ درصد دانست و خاطر نشان کرد: بندرخارگ در عملیات تخلیه و بارگیری محصولات و کالاهای نفتی ۶۳ درصد رشد داشته و این رشد در بندر عسلویه ۳۳ درصد ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کالا در ۱۰ ماه امسال در بندر بوشهر ۲۵ درصد کاهش و در بندر گناوه پنج درصد افزایش یافته افزود: ۱۳۰ میلیون تن کالا در بنادر ۱۱ گانه استان بوشهر در ۱۰ ماهه امسال تخلیه و بارگیری شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با بیان اینکه شناسنامه و کارت دریانوردی ۳۲ درصد دریانوردان کشور در استان بوشهر صادر شده است از فعال بودن ۱۱ بندر در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: شناسنامه ۱۱ هزار شناور که ۵۳ درصدکل شناورها است در بنادراستان بوشهر ثبت شده است.

بهره‌برداری از کارخانه روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در دههٔ مبارک فجر و مصادف با سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کارخانه روغن‌کشی با سرمایه‌گذاری ۵۳۰۰ میلیارد ریالی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) راه‌اندازی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به ظرفیت سالانه هفتصد هزار تنی فاز نخست کارخانه روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) عنوان کرد: با احداث این کارخانه، زمینهٔ کاهش وابستگی کشور به تأمین‌کنندگان خارجی کالاهای اساسی، در راستای واردات روغن خوراکی و کنجالهٔ خوراک دام فراهم خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندری و دریایی برای شکوفایی اقتصاد ملی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به ثمربخش بودن مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور اظهار کرد: فاز نخست این کارخانه روغن‌کشی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های روغن‌کشی در منطقه، با مساحتی معادل ۲۲ هکتار و به ارزش ۵۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

عبداللهی گفت: موفقیت در به ثمر نشستن این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری، یکی از نتایج قابل‌توجه رویکرد توسعه ظرفیت‌های بنادر با بهره‌گیری از مشارکت منابع غیردولتی و اهتمام به حضور صنایع مولد در بنادر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه افزود: با بهره‌برداری از فاز نخست این کارخانه بزرگ روغن‌کشی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) سالانه حداقل هفتصد هزار تن به ظرفیت حمل‌ونقل دریایی این مجتمع بزرگ بندر بزرگ افزوده می‌شود.

ایجاد فرصت‌های اقتصادی در حوزه دریایی

عبداللهی اظهار کرد: به منظور انتقال این حجم قابل‌توجه مواد خام از طریق دریا، بیش از ده‌ها فروند کشتی به ترافیک دریایی این بندر افزوده خواهد شد و در صورت تحقق عملیات صادرات مجدد فرآورده‌های این کارخانه، این قابلیت نیز دوچندان خواهد شد. وی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های لجستیک بندری و دریایی از سوی صنایع، علاوه بر اینکه موجب کاهش اتلاف انرژی، زمان و بار ترافیکی در جاده‌های کشور می‌شود، تأثیر به سزایی در افزایش ترافیک دریایی بنادر و ایجاد فرصت‌های اقتصادی بیشتر در حوزه دریایی کشور خواهد شد.

نظر شما