شناسهٔ خبر: 34514 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای سیاست‌گذاری جایزه ملی مسئولیت اجتماعی مطرح شد:

ضرورت مراقبت از مفهوم مسئولیت اجتماعی در جامعه/ لزوم افزایش مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در رفع چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی

مصطفایی رئیس جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ایران ضمن تأکید بر ضرورت مراقبت از مفهوم مسئولیت اجتماعی در جامعه گفت: قطعا با حضور نهادهای مالی در رویداد جایزه ملی مسئولیت اجتماعی مشارکت آن‌ها در حل چالش‌های زیست محیطی و معضلات اجتماعی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی ایران در اولین نشست شورای سیاستگذاری این جایزه اعلام کرد: امروزه مفهوم مسئولیت اجتماعی در تمام کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی در سطح سازمان‌های بین‌المللی، شرکت‌ها، مراکز علمی و حتی جوامع مدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانشور در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۶ سال است که این مفهوم در کشور ما نیز به صورت سازمان‌یافته در اتاق بازرگانی ایران در قالب کمیسیون اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی مطرح شده و مورد پیگیری قرار گرفته است گفت: با وجود مقاومت های بسیار از سوی بنگاههای اقتصادی در جاانداختن این مفهوم از سایر کشورهای خارجی برای بحث و تشریح مفهوم مسئولیت اجتماعی کمک گرفتیم تا اینکه در نهایت تصمیم به برگزاری اهدای جایزه ملی مسئولیت اجتماعی گرفتیم چرا که این نیاز را از سوی بنگاه های اقتصادی احساس کردیم.

وی با بیان این مطلب که با توجه به برداشت های اشتباه از مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه اقدام به برگزاری شورای سیاستگذرای کردیم گفت: براساس مذاکرات انجام شده این شورا با هدف مراقبت از مفهوم اصلی مسئولیت اجتماعی و همچنین با حضور نمایندگانی از دستگاه‌ها و بنگاههای اقتصادی برگزار میشود.

دانشور جاری کردن تعریف صحیحی از مفهوم مسئولیت اجتماعی در جامعه را یکی از اهداف این جایزه ملی دانست و گفت: مسئولیت اجتماعی در قبال رهبری و فرایندهای درون سازمانی، محیط کار ، کارکنان، بازار و صنعت، محیط زیست و جامعه از محورهای اصلی جایزه ملی مسئولیت اجتماعی به شمار می رود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در حصوص حوزه مسئولیت اجتماعی در حادثه پلاسکو نیز گفت: در واقعه اخیر پلاسکو درباره ابعاد مختلف این حادثه صحبت شد، ولی از مسئولیت اجتماعی کسبه و ساکنین آن در این ساختمان سخنی گفته نشد، این درحالی است که اگر خیلی پیشتر به آن توجه شده بود شاید این واقعه به قوع نمی‌پیوست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما قصد داریم بازیگران اصلی این رویداد را شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قرار دهیم و میزان مشارکت آن‌ها در حل چالش‌های زیست محیطی و معضلات اجتماعی را افزایش دهیم.

همچنین در ادامه جلسه تایماز سید مصطفایی دبیر جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ایران بیان کرد: معرفی مسئولیت اجتماعی شرکتی و تبیین اهمیت آن، ایجاد تحول در نظام مدیریتی سازمان‌ها، تقویت و توسعه روابط سرمایه‌گذاران، بهبود فضای کسب و کار کشور از دید سرمایه گذاران خارجی و نهادهای بینالمللی، تبادل اطلاعات و همفکری به منظور مشخص کردن چالش ها و ریسک‌های اجتماعی و زیست‌محیطی، فراهم کردن زمینه حرکت شرکت‌های ایرانی به سمت تدوین گزارش‌های مسئولیت اجتماعی، ارائه تجارب بنگاه‌های اقتصادی در مسئولیت اجتماعی، تقویت همکاری بین بخشی بنگاه ها و فراهم کردن استفاده بنگاه‌ها از بستر فرهنگی و اجتماعی کشور از اهداف اصلی این جایزه ملی به شمار می‌روند.

وی همچنین در ادامه مواردی از جمله انتشار مجله علمی- ترویجی برای اعتلای سطح دانش عمومی در این حوزه، انتشار از ناشران، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای ارتقای مهارت های مدیران در این حوزه، راه‌اندازی سایت دبیرخانه، ارائه مشاوره به سازمان‌ها برای رعایت اصول مسئولیت اجتماعی شرکتی، تربیت مشاور و ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی، همکاری با سایر انجمن‌های داخلی و خارجی، تدوین منشور اخلاقی مدیران بنگاه ها و... را نمونه ای از خدمات دبیرخانه این جایزه ملی اعلام کرد./

نظر شما