شناسهٔ خبر: 34539 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار کرد

جزئیات نخستین جلسه طرح آموزش جامع مهندسان/ تقویت رویکردهای کاربردی و علمی در آموزش جامعه مهندسی

جلسه نخستین نشست طرح آموزش جامع مهندسان، با هدف تقویت رویکردهای کاربردی و عملی در آموزش و به‌روز رسانی دوره‎های آموزشی که در سال ۹۳ به وزارت راه و شهرسازی برای بررسی و اجرایی شدن ارایه شده بود، به ریاست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست طرح آموزش جامع مهندسان به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، فرجالله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، منوچهر شیبانی اصلی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس، گروه آموزش سازمان نظام مهندسی فارس و جمعی از کارشناسان دفاتر توسعه مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گفته مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، طرح جامع مهندسان با هدف تقویت رویکردهای کاربردی و عملی در آموزش و به روز رسانی دوره های آموزشی تدوین شده است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست فوق، ضمن تاکید بر اهمیت آموزش‌های کاربردی و عملی همزمان با آموزش‌های نظری و فنی، گفت: هدف از اعمال نگاه کارشناسانه بر طرح آموزش جامع مهندسان، اطمینان از فرآیندی است که در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و در یک میدان واقعی آزمایش شده است و این ضرورت به اندازه‌ای مورد وفاق است که به تاکید باید گفت هر مهندس باید یک کارنامه حرفهای داشته باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اجرای صحیح طرح جامع آموزش می تواند سه سال قبل از ورود به حرفه را معنا بدهد و داشتن کارنامه حرفه‌ای برای مهندسان ضروری است.

اصلاح سرفصل‌های دانشگاهی در رشته‌های مهندسی ساختمان

فرجالله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در نشست فوق، گفت: طرح جامع آموزش، طرحی با اهمیت است. در اجرای این طرح، امکان تشکیل کارگروهی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور اصلاح سرفصل‌های دانشگاهی وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: به همین منظور، جلساتی با نظام فنی و اجرایی کشور برگزار شده است و با انتقال ایدهها، بخشی از وظایف آن حوزه نیز قابل تفویض به سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز در جلسه طرح آموزش جامع مهندسان، گفت: ایده‌های نو و تازه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس، بررسی و هدایت خواهد شد. کلیات این طرح، برآیندی از اقدامات و عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس است که به دلایلی که در اهداف آمده، لازم الاجرا است.

مهندس نامورچی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: تمهیداتی لازم است تا برای گواهی کارآموزی مهندسان ورود به حرفه، امضا صرفا دو مهندس پایه یک حذف شود.

بر اساس، اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، کلیات طرح جامع آموزش مهندسان بدین شرح است:  

- نهادینه کردن رویکرد کاربردی نمودن دانش ضمنی مهندسان

- بروز رسانی دوره های آموزشی

- آسیب شناسی دانشگاه و تدوین دوره های آمادگی ورود به حرفه، اصلاح دورههای تمدید و ارتقای پایه، تعریف دورههای بازآموزی مهندسان پایه یک و بالاتر شامل : صلاحیت طراحی، نظارت، دوره های عمومی و تخصصی و علمی کاربردی

- تعریف دوره های تخصصی چون ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری طرحهای مصوب شهری، دوره الزامات مقررات ملی در طراحی معماری و مبانی انتخاب سیستم ها سازه، تاسیسات و معماری و ... که اجرای دوره های آموزشی را شرکت ها، کارگاه های خصوصی و دولتی و دفاتر مهندسی بر عهده دارند.  

گفتنی است، پیش‌نویس طرح جامع آموزش مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی استان فارس در سال ۱۳۹۳ تدوین و به وزارت راه و شهر سازی ارسال شد. /

نظر شما