شناسهٔ خبر: 34678 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار خراسان رضوی مطرح کرد؛

تلاش برای کاهش سهم ۴۲ درصدی بخش مسکن در هدررفت انرژی/ ضروت بازتعریف صنعت ساختمان با رویکرد توسعه پایدار/ کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی با اعمال استانداردها

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تلاش برای کاهش سهم ۴۲ درصدی ایران به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده و هدردهنده انرژی در کشور، از نیاز به بازتعریف صنعت ساختمان با رویکرد توسعه پایدار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان، با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام توسط سازمان آیسسکو گفت: این همایش در راستای تجلی مفهوم عینی پایتخت فرهنگی برای جهان اسلام است.

رشیدیان افزود: محور موضوعی این همایش در تداوم خط راهبردی دوره قبلی و تمرکز بر موضوع توسعه پایدار و بازاندیشی ضرورت توجه و نگاه جامع به کلیه مولفه‌های توسعه شهری است.

استاندار خراسان رضوی با بیان آنکه بخش مسکن و ساختمان با سهم ۴۲ درصدی، بزرگترین مصرف کننده و  هدر دهنده انرژی در کشور است تاکید کرد: با اجرای راهکارهای کم هزینه و اعمال استاندارهای تدوین شده می‌توان تا ۳۰ درصد مصرف انرژی در این بخش را کاهش داد.

به گفته رشیدیان، طبق عکس‌برداری هوایی از شهر، میزان هدررفت انرژی در بخش شرقی مشهد که بخش کمتر توسعه یافته ای‌ست، چندین برابر سمت غربی آن است و این نشان دهنده نقش ساختمان‌های غیراستاندارد در هدررفت انرژی شهرها است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با نگاهی به تاریخ و الگوی‌های مهم معماری ایرانی، می‌توان به بازتعریف مفاهیم در هم‌گرایی فرهنگی و ایدئولوژیک شهر و حقیقت هویت ایرانی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه مثال بسیار عینی و روشن آن، مجموعه محوری و بسیار فاخر روضه منوره حرم حضرت امام رضا (ع) است، افزود: بیش از ۱۰ قرن پیش، مجموعه معماران ایرانی اسلامی با درک عمیق از فرهنگ، اقلیم، اقتصاد، مولفه‌های زیست محیطی و از همه مهمتر ارزش‌های انسانی به تعریف دقیقی از این هنر به تناسب هنر ایرانی اسلامی پرداختند.

انتقاد از عمر متوسط ساختمان ها به زیر ۲۵ سال

رشیدیان تأکید کرد: عمر متوسط ساختمان‌ها در کشور به زیر ۲۵ سال رسیده و روند استهلاک آنها به دلیل عدم توجه به فن‌آوری‌های پایا و روش‌های اجرایی مناسب، باعث هزینه های مستمر سالانه شهروندان شده است. از طرفی نیاز سالانه به حدود یک میلیون واحد در حوزه مسکن شهری و تاثیر بسزای آن، هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: عدم رعایت استاندارهای ایمنی و بهداشت در ساختمان‌ها، تهدیدی جدی برای شهرها  است.

رشیدیان گفت: بحث‌های ایمنی، اطفا و اعلام حریق به ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه به تهدیدی جدی و ملموس بدل شده و تجارب ساختمان‌های حادثه دیده در تهران و مشهد، گواهی بر ضرورت اجرای شاخص های ایمنی و استفاده از تکنولوژی های نوین در این گروه از ساختمان‌ها است.

استاندار ادامه داد: همه این شرایط، پس‌آمدهای عدم توجه به توسعه پایدار در حوزه صنعت ساختمان است. امری ضروری، که خود را در کاهش قابلیت زندگی در کلانشهر، ناکارآمدی اقتصادی و بحران منابع زیستی، نشان داده و باعث بروز انواع مشکلات و بحران‌ها در توسعه مسکن می شود.

وی ادامه داد: توسعه در قالب یک مفهوم در رشد فیزیکی و بهره‌وری شهرها موضوعیت پیدا کرده و اقتصاد تنها مولفه پایدار در شکل‌دهی و  رشد این مفهوم می‌شود./

نظر شما