شناسهٔ خبر: 34680 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر علمی چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان؛

صدور خدمات مهندسی ایران مستلزم مجهز شدن به سیستم BIM/ آغاز طراحی و مدل‌سازی ساختمانی/ حضور کره جنوبی با سیستم لرزه‌گرهای سازه‌ای در همایش

محمدجواد عرفانیان جم دبیر علمی چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان با اشاره به اینکه آوردن سیستم نرم افزاری BIM مستلزم آوردن اطلاعات فراوانی به ایران است، گفت: در خارج از ایران، نقشه‌هایی که طراحی می‌شود بر اساس سیستم BIM است و ما اگر روزیی بخواهیم صدور خدمات مهندسی داشته باشیم باید به این فن‌آوری مجهز باشیم.

حمیدعرفانیان‌جم دبیر علمی چهارمین همایش فناوری های نوین صنعت ساختمان در حاشیه برگزاری همایش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهداف کارگاه‌های همایش فوق که در استان خراسان رضوی در حال برگزاری است، گفت: کارگاه‌ها با حضور سه گروه، چیدمان شده‌اند. گروه اول، دانشگاهیان و افراد آکادمیک هستند که کارگاه‌های نظری دارند. گروه دوم مدیران اجرایی هستند که در حوزه‌هایی مثل صنعت آب، گاز و برق فعالیت جدی دارند و گروه سوم نیز، بخش خصوصی صاحب تکنولوژی هستند که در این دوره حضور پیدا کرده‌اند.

دبیر علمی چهارمین همایش بین‌المللی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان افزود: بخش خصوصی، تکنولوژی‌هایی را معرفی می‌کند که علاوه بر آنکه مورد تایید سیستم مهندسی داخل کشور است در رابطه با بحث پایداری و انرژی است. همچنین، کمپانی‌های بین‌المللی شرکت کننده همچون دانفوس دانمارک نیز در اینجا حضور دارند که در دنیا صاحب تکنولوژی هستند.

عرفانیان‌جم، پخش فیلم‌های آموزشی بین کارگاه‌ها را از جمله نکات مثبت این دوره دانست و گفت: پخش فیلم‌های آموزشی ۲ تا ۵ دقیقه‌ای بین کارگاه‌ها با موضوع اطفاء حریق، مباحث فرار و نجات انسان‌ها در هنگام بحران در ساختمان‌های بلند، بحث شهر پایدار مباحث مهمی هستند که در این دوره از همایش به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی برای آموزش و آگاهی‌رسانی عمومی پخش می‌شوند و خود به لحاظ ارزش، در حد و اندازه یک کارگاه آموزشی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ کارگاه در نشست حضور دارند، گفت: دو کارگاه که یکی مربوط به داخل و دیگری نیز مربوط به کشور ارمنستان بود به دلیل مشکلاتی که برای مسئولان کارگاره‌ها پیش آمد، برگزار نمی‌شود.

عرفانیان‌جم در بیان دلایل انتخاب کشورهای شرکت کننده در همایش گفت: هیچگونه ممیزی در انتخاب کشورهای شرکت کننده وجود نداشت. اما در رایزنی‌هایی که انجام دادیم دو نکته را مدنظر قرار دادیم یکی آنکه کشورها، فن‌آوری‌هایی را بیاورند که به درد ایران در شرایط فعلی بخورد. همچنین، تکنولوژی‌های بیاید که هم در حوزه تکنولوژی و هم سازه موردنیاز کشور باشد. 

وی تصریح کرد: نماینده‌ای از کشور کره‌جنوبی در این دوره از همایش حضور دارد که با تکنولوژی لرزه‌گرهای سازه‌ای به این دوره آمده که دلیل شرکت این تکنولوژی برای آن است که ایران همواره در بحران زلزله به سر می‌برد. سایر تکنولوژی‌های مدعو در این همایش نیز چنین ویژگی‌هایی دارند. 

عرفانیان جم در رابطه با سیستم BIM گفت: building information modeling همان BIM است که مخفف یک روش جدید در صنعت اطلاعات ساختمانی است. بدین‌معنا که از زمانیکه طراحی نقشه‌های یک ساختمان شروع می شود تا زمانیکه یک سری از آنها شکل می‌گیرد تا مرحله اجرا، تمامی اطلاعات از نظر کارشناسی و فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان‌نمونه، هنگامی که یک دیوار کشیده می‌شود در طراحی فقط دو خط نیست بلکه کل محتوای دیوار قبلا تعریف شده و در مدل می‌آید. 

وی گفت: در سیستم نرم افزاری BIM، ساختمانها به صورت مدل‌سازی طراحی می‌شوند.

این مقام مسئول چهارمین همایش بین‌المللی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان ادامه داد: BIMt تکنولوژی نرم افزاری است که سرعت کار و سرعت تولید نقشه‌های نرم‌افزاری ساختمان را ۱۰ها برابر می‌کند و عملا کنترل میزان مصالح و انرژی در آن ذخیر می‌شود. این در واقع آخرین تکنولوژی است که در کشورهای توسعه یافته استفاده می‌شود و تمامی تولید مدارک فنی اعم از ساختمان و تولیدها بر اساس این مدل انجام می‌شود.

عرفانیان جم با اشاره به اینکه این تکنولوژی به صورت جسته و گریخته در ایران استفاده می شود، گفت: از تمامی قابلیت‌های این سیستم متاسفانه  استفاده نمی‌شود. به این دلیل که این سیستم متصل به سیستم‌های دیتایی دیگر است و در جهان این سیستم دیتایی وجود دارد. مثلا بانک اطلاعات مصالح وجود دارد و مصالحی که در آن تعریف می‌شود بر اساس بانک استاندارد است.

وی گفت: ایران هنوز بانک اطلاعات مصالح  را ندارد. آوردن سیستم نرم افزاری BIM مستلزم آوردن اطلاعات بیشتری است و به نظر می‌رسد ما اساسا هیچ راه دیگری نداریم مگر آنکه به آن سمت برویم. به این دلیل که در خارج از ایران، نقشه های که طراحی می شود بر اساس سیستم BIM است و ما اگر روزی بخواهیم صدور خدمات مهندسی داشته باشیم باید به این فن آوری مجهز باشیم./

نظر شما