شناسهٔ خبر: 34694 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد شکرچی زاده مطرح کرد

توجه به مسکن متناسب در منشور حقوق شهروندی رییس جمهور/ ظرفیت زیستی در توسعه فناوری مورد توجه باشد/ فراهم‌آوردن امکانات زیست سالم برای شهروندان جزو مسئولیت‌های حاکمیتی است

محمد شکرچی زاده به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، منشور حقوق شهروندی که اخیرا توسط رئیس جمهور ابلاغ شد در مواد ۲ ، ۷۳ و ۷۴ موضوع مسکن متناسب را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در چهارمین همایش فناوریهای نوین صنعت ساختمان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای صنعتی سازی، احداث نمایشگاه، فناوری صنعت ساختمان در مرکز تحقیقات و نظارت عالی بر صنعتی سازی کشور از تحقیقاتی است که در مرکز دنبال می‌شود و می‌تواند به عنوان مرجع فعالیتهای ساختمانی در کشور قلمداد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر سامانه ای درحال تدوین است که شرکت‌هایی که در زمینه ساختمان نوآوری دارند را مدیریت می‌کند، گفت: به روز کردن کتاب صنعت ساختمان که آخرین ویرایش آن در سال ۸۸ انجام شد نیز در مرکز تحقیقات در دستور کار قرار دارد و می‌تواند مرجع قانونی انجام کارهای ساختمانی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ادمه داد: فناوریهای نوین فراوانی درحوزه‌های ساختمانی، سازه‌ای، مصالح، ابزار و ماشین آلات بررسی می‌شود که می‌تواند مورد استفاده کارشناسان و متخصصات قرار بگیرد.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه ویرایش جدید مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان درحال تدوین است گفت: مبحث ۱۱ به طور خاص به صنعتی سازی اختصاص دارد. همچنین در  سال ۱۳۹۵ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مجددا به مقوله فناوریهای نو پرداخته است و این مسئولیت نیز بر عهده مرکز تحقیقات قرار داده شده تا شناسایی و ارزیابی مستمری از فناریهای نو انجام دهد.

وی تصریح کرد: تهیه و توسعه روند ارزیابی ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مسئولیت قانونی مرکز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی مقوله حقوق شهروندی و عنصر انسان را از مباحث جدی تمام تحقیقات مرکز تحقیقات خواند و گفت: ظرفیت زیستی در توسعه فناوری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:  منشور حقوق شهروندی که اخیرا توسط رئیس جمهور ابلاغ شد در موارد ۲ ، ۷۳ و ۷۴ موضوع مسکن متناسب را مورد توجه قرار داده است و این توجه را می دهد که باید از دانش روز استفاده کنیم و شرایط محیطی و زیستی سالمی را برای شهروندان فراهم کنیم که این جزو مسئولیت‌های حاکمیتی است.

شکرچی زاده گفت: در بحث آسیب شناسی ساخت و سازها چالش‌های جدی وجود دارد که نیاز داریم راهکارهای مناسبی را برای آن تدوین کنیم.

وی یکی از مقوله های مهم شهرهای کنونی را مباحث بلند مرتبه سازی در کلانشهرها عنوان کرد و با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو اولین بلندمرتبه ایران به یکباره فروریخت گفت: ساختمان پلاسکو مظهر توجه به فناوری در چهار تا پنج دهه گذشته است و موید این مطلب که با در زمینه ساخت و سازهای بلند مرتبه درکلان شهرها هوشمندانه برخورد نکرده‌ایم و همین مسئله امروزه ما را با چالشهای جدی روبرو کرده است.

وی توزیع ساختمان‌های بلندمرتبه در ۲۲ منطقه تهران را تشریح کرد و گفت: درحال حاضر ظرفیت زیستی تهران چهار تا پنج میلیون نفر است ولی جمعیتی هشت میلیون نفری در تهران سکنی داده شده اند که با پیرامون تهران به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد و این توزیع جمعیتی نشان دهنده عدم توجه به ظرفیتهای زیست محیطی می‌تواند مقوله حقوق شهروندی را با مخاطره مواجه کند.

وی با اشاره به آخرین مطالعه ای که توسط معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه درمورد ساختمان‌های بلند مرتبه انجام شده است گفت: در تهران ۲۳۱ ساختمان داریم که اطلاعاتی از آنها و نحوه ساختشان نوع مصالح وجود ندارد. تعداد این ساختمانها قبل از سال ۵۰ برابر ۱۳ مورد بین سال‌های ۵۰ تا ۵۹ برابر ۲۴ مورد و بین سال‌های ۶۰ تا ۶۴ برابر سه مورد بوده است. درحالیکه از سال ۷۰ به بعد تعداد ساختمانهای بلندمرتبه ناگاه افزایش بی‌رویه یافت و همین مسئله اثرات منفی جدی بر حقوق شهروندی گذاشت و سکونت درتهران را با مشکل مواجه کرد.

شکرچی زاده ادامه داد: درحال حاضر از نظر تعداد طبقات، ۱۲ تا ۱۵ طبقه ۵۶۳ مورد ۱۶ تا ۲۰ طبقه ۲۷۷ واحد ۲۱ تا ۲۵ طبقه ۱۰۳ مورد و بیش از ۳۰ طبقه هشت مورد وجود دارد و نگرانیهای زیادی را درحوزه حقوق شهروندی ایجاد می‌کند.

وی درباره تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه در معابر مختلف گفت: ساختمانهای بلندمرتبه در عرض معابر شش متری سه برج، در عرض بین ۶ تا ۱۲ متری ۲۷۵ مورد، بیش از ۲۰۰ بلند مرتبه در معابر ۱۲ تا ۲۰ متری و ۳۱۶ بلند مرتبه در معابر ۲۰ تا ۳۵ متری و چهار بلند مرتبه نیز در معابر بیش از ۳۵ متر قرار گرفته‌اند.

به گفته وی ساختمانها با استفاده از فناوریهای نوین و دانش روز ساختمان ساخته شده‌اند اما مخاطرات جدی نظیر زلزله و آتش آنها با مخاطرات جدی روبرو می‌کند به این معنا که امکان استفاده از دستگاههای آتش نشان در معابر کوچک وجود ندرد تا بتواند با این مخاطرات مقابله کند.

شکرچی زاده تصریح کرد: تغییر کاربری‌ها میلیونها مترمربع بر سطح بارگذاری شهر افزوده است و موید آن است که با موضوعات جدی شهرسازی و ساخت و ساز خردمندانه رفتار نشده است که یکی از آنها ساختمان پلاسکو است.

وی گفت: اشکالات فنی و نبود سیستم اطفا و اعلام حریق مواردی بود که در ساختمان پلاسکو وجود نداشت و باعث شد که اولین نماد بلند مرتبه در تهران فروبریزد.

وی با اشاره به اینکه تهیه گزارش ملی حادثه پلاسکو توسط شورایی که رئیس جمهور تشکیل داده بررسی می‌شود افزود: علت آتش سوزی در برج سلمان مشهد به دلیل مواد قابل اشتعال از نوع کامپوزیت آلومینیوم بود و موید این مطلب است که در رابطه با ایمنی نگاه همه جانبه وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: استفاده غیرصحیح و غیر همه جانبه مشکلات جدی را در نظام ساخت و ساز ایجاد کرده است.

نظر شما