شناسهٔ خبر: 34731 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قارداشی مطرح کرد:

تطبیق سیاست توسعه TOD بر بازآفرینی شهری/ ضرورت استفاده از طرح‌های جامع ایستگاه‌های راه‌آهن در تدوین برنامه‌های جامع و تفصیلی شهرها/ تاکید بر سیاست شهرسازی ریل‌پایه با رویکرد بازآفرینی شهری

قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن با اشاره به تطبیق سیاست‌های توسعه ریلی و TOD با بازآفرینی شهری، بر ضرورت استفاده از طرح‌های جامع ایستگاه‌های راه‌آهن در تدوین برنامه‌های جامع و تفصیلی شهرها و تصویب سیاست‌ شهرسازی ریل‌پایه با رویکرد بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وحید علی قارداشی، مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن در بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار عنوان کرد: با توجه به تطبیق سیاست‌های توسعه TOD شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بازآفرینی شهری لازم است در این زمینه تشریک مساعی صورت گیرد و از طرح‌های جامع راه‌آهن در توسعه ایستگاه‌ها برای بازآفرینی شهری استفاده شود.

قارداشی با تاکید بر نقش راه‌آهن در تحقق بازآفرینی شهرها ادامه داد: در بسیاری از کشورها راه آهن و توسعه ایستگاه‌های ریلی سبب افزایش پویایی در شهرها شده است.

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه بازآفرینی به معنای نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد شهرها در جهت پاسخگویی به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید است، عنوان کرد: راه‌‌آهن با کمک به توسعه و ارتقای خدمات و فضاهای شهری در تحقق بازآفرینی شهری موثر است و کشورهای مختلف در استفاده از ایستگاه های راه‌آهن دو رویکرد کلی یکی بهره برداری مجدد از ابنیه باارزش و نیز طراحی هم‌پیوند با بافت پیرامون یعنی ایجاد پایانه‌های ریلی جدید و هاب‌های مسافری را دنبال می‌کنند که به بازآفرینی و توسعه شهری کمک می‌کند.

وی افزود: به عنوان نمونه می‌توان به بازآفرینی شمال مادرید با محوریت ایستگاه چامارتین اشاره کرد که این ایستگاه دومین ایستگاه ریلی بزرگ مادرید است که محل اتصال و جابجایی مسافر به شمار می‌رود و سرویس‌های ریلی بلند برد و درون‌‌شهری را نیز ارائه می‌کند. این ایستگاه سال ۱۹۸۰ با قرارگیری در مرکز شهر توانست نقشی بارز در جایگزین شدن با ایستگاه آتوچا ایفا کند و سال ۹۲ با بازسازی آتوچا از اهمیت آن کاسته شد. محوطه ایستگاه چامارتین شامل مجموعه ورزشی، مرکز اطلاعات توریست و هتل است و توانسته در توسعه شهری موثر باشد.

قارداشی گفت: محوطه ایستگاه آتوچا نیز شامل موزه ملی، پارکینگ، ایستگاه قطار شهری و وزارت کشاورزی است. این ایستگاه تنها به حمل و نقل مسافر اختصاص ندارد بلکه هسته مرکزی مادرید در کنار آن شکل گرفته است.

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن افزود: در سال‌های گذشته نوزایی شهری در مادرید مورد نظر قرار گرفته که تداوم گردشگاه دلاکاستلانا بین دو ایستگاه از جمله آنهاست و از این دو ایستگاه برای توسعه شهری استفاده می‌شود.

وی به بازآفرینی شمال مادرید اشاره کرد و گفت: بازآفرینی شمال مادرید پروسه‌ای مشارکتی و فراگیر با همکاری ۲۱ تیم بین‌المللی و ۱۰ تیم ملی است که به ایجاد ۱۵۰ هکتار معادل ۱۷۰ زمین فوتبال و ۲۵ هزار اصله درخت جدید منجر شده است.

قارداشی همچنین به بازآفرینی شهری در ایستگاه آسترلیز اشاره کرد و افزود: این ایستگاه یکی از شش ایستگاه ترمینالی شهر واقع در جنوب پاریس است که با ۲۵ خط در سال ۱۸۴۰ افتتاح شد و در محدوده صنعتی شهر واقع شده که مساحت محدوده TOD آن برابر ۱۳۰ هکتار و مساحت محوطه ریلی نیز ۳۰ هکتار است.

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن همچنین به ایستگاه هاپت‌بانهوف برلین پرداخت و عنوان کرد: بعد از فروپاشی برلین برنامه‌ریزان شهری بر یک طرح حمل ونقل برای برلین متحد شروع به کار کردند که در این طرح، مقرر شد یک خط راه آهن شمال-جنوب جدید ساخته شود. در سال ۱۹۹۲، دولت فدرال تصمیم می‌گیرد ایستگاه جدید در منطقه‌ نزدیک به مرکز برلین و ساختمان‌های دولتی که هنوز منطقه پرجمعیتی نبود، احداث کند و به این ترتیب ایستگاه هاپت‌بانهوف در تقاطع دو کریدور ریلی شمالی و جنوبی شهر برلین و نقطه اتصال برلین غربی و شرقی ساخته شد.

وی افزود: هاپت بانهوف بزرگترین ایستگاه اروپا در پنج طبقه با روزانه ۱۸۰۰ قطار و ۳۵۰ هزار مسافر است که سال ۲۰۰۶ فعال شده و توسه آن درقالب ساخت دو برج دردست اجراست.

قارداشی عنوان کرد: درکشور ما ایجاد پایانه‌های جدید ایستگاه‌های راه‌آهن‌های همدان، رشت، ری و ورامین و بهره‌برداری مجدد از ابنیه ارزشمند ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، قم و مشهد پیاده‌سازی شده است. همچنین ۳۳ طرح جامع ایستگاه‌های راه‌آهن عملیاتی شده و شهرهای اراک، سمنان، اصفهان، تبریز و زاهدان در اولویت قرار دارند. البته برای آماده‌سازی طرح‌های جامع ایستگاه‌ها درقالب طرح‌های بازآفرینی شهری به همکاری فراگیر سازمان ملی زمین و مسکن، معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی معماری و شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، استانداری‌ها، شورای عالی ترافیک، شرکت عمران و بهسازی و شرکت ساخت و توسعه نیاز داریم.

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن گفت: امیدواریم طرح استقرار ایستگاه‌های جدید مسافری راه‌آهن در شهرهای رشت، همدان و شهرری مورد تایید قرار گیرد و نیز طرح‌های جامع ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان محور بازآفرینی شهری در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها توسط شورایعالی معماری و شهرسازی لحاظ و مصوب شود. همچنین ضروری است شرکت عمران و بهسازی شهری سیاست شهرسازی ریل‌پایه را با رویکرد بازآفرینی شهری درچارچوب اندیشه ایران‌شهری تدوین، تدقیق و مصوب کند.

نظر شما