شناسهٔ خبر: 34772 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران اعلام کرد:

تکذیب ادعاها درباره تعداد اخطار ايمن‌سازی به هيات‌مديره پلاسكو/ شورای شهر و شهرداری فقط يك بار اخطار ايمنی دادند/ برای عملیاتی شدن اخطارهای ایمنی شهرداری به پلاسکو اقدامی انجام نشده بود

پلاسكو عضو کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران با تأکید براینکه اعضای هیات‌مدیره پلاسكو آن تعداد اخطاری را كه شورای شهر و شهرداری مدعی هستند به ساختمان داده شده رد می‌كنند گفت: برای عملیاتی شدن اخطارهای ایمنی شهرداری به پلاسکو اقدامی انجام نشده بود

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد از دو هفته قبل كه شهردار تهران برای توضیحاتی درباره حادثه پلاسكو به مجلس رفت و مجلس را بدون عذرخواهی ترك كرد تب و تاب این ماجرا هم فروكش كرده است. اما كمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران همچنان پیگیر این ماجراست. فریده اولاد قباد از اعضای این كمیته آخرین اقدامات این كمیته و دستاوردهای آن درباره نكات مبهم حادثه پلاسكو را توضیح داده است:

با توجه به بررسی‌های كمیته ویژه مجمع نمایندگان استان تهران درباره حادثه پلاسكو مشخص شده شهرداری تهران و دیگر دستگاه‌های مربوط در چه مواردی قصور داشته‌اند؟

ببینید بر اساس بررسی‌های ما آنچه تا الان مبهم باقی مانده این است كه آیا شهرداری بودجه مصوب آتش‌نشانی بابت تجهیزات كه توسط شورای شهر به تصویب رسیده بود را به این سازمان پرداخت كرده یا خیر؟ این برای من ابهام دارد. این نكته خیلی مهمی است چرا كه ما ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی در تهران داریم و نیازمند این تجهیزات هستیم و اگر خدای نكرده اتفاق مشابه پلاسكو در تهران رخ دهد ما نیازمند این تجهیزات هستیم. سوال این است كه آیا ما آن امكانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته را داریم؟ آیا بودجه‌ای كه برای آتش‌نشانی در شورای شهر مصوب شده به طور كامل به این سازمان پرداخت می‌شود یا خیر؟ اینها همه مواردی است كه ابهام دارد.

نكته دوم اینكه ما همچنان در كمیته پیگیر علل و عوامل آتش‌سوزی پلاسكو هستیم و مهم‌تر اینكه پیگیر وضعیت خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و مالكینی كه متضرر شده‌اند و همین طور كارگرانی كه در پایان سال بیكار شده‌اند هستیم. حالا هر كدام به نوعی با توجه به وزارتخانه و دستگاه ذی‌ربطی كه به‌ آنها مربوط است باید كارشان را پیگیری كنیم.

در بررسی‌های شما مشخص نیست چرا شهرداری بعد از اخطارهایی كه برای ایمنی ساختمان پلاسكو داده از فعالیت آن جلوگیری نكرده است؟ به هر حال شهرداری عوارض ایمنی از واحدهای تجاری دریافت می‌كند و در قبال آنها مسوول است.

مدیریت بحران شهر طبق بند ١٤ ماده ٥٥، شهرداری تهران است. ما هم اخطارهایی كه هم شورای شهر و هم شهرداری اعلام كردند به مدیران ساختمان داده‌اند را پیگیری كردیم كه چرا اجرایی نشده‌اند. ما برای بررسی این موضوع اعضای هیات‌مدیره ساختمان پلاسكو را دعوت كردیم تا برای ما به طور شفاف توضیح دهند كه چند بار از ناحیه شهرداری یا شورای شهر اخطار و تذكری دریافت كرده‌اند. چون متاسفانه ارقام اعلام شده از سوی این دو نهاد كاملا با هم متفاوت است. بررسی كردیم كه ببینیم آیا پیگیر اجرایی شدن آنها بوده‌اند و خواسته‌اند كه آن را پلمب كنند؟ در صورتی كه اتفاق ساختمان پلاسكو قابل پیشگیری و پیش‌بینی بوده است و شهرداری می‌توانسته بدون آنكه ساختمان را پلمب كند ایمن‌سازی آنجا را عملیاتی كند.

توضیحات هیات‌مدیره ساختمان نكات جدیدی را برای شما روشن نكرد؟

هیات‌مدیره ساختمان مواردی را برای ما بیان كردند كه متفاوت با اظهارات شهرداری و شورای شهر بود. اعضای هیات‌مدیره پلاسكو آن تعداد اخطاری را كه شورای شهر و شهرداری مدعی هستند به ساختمان داده شده رد می‌كنند.

یعنی این اخطارها به دست آنها نرسیده بود؟

نه. آنها می‌گویند تعداد این اخطارها خیلی كمتر بوده است.

در مورد همان مواردی كه اخطار داده شده معلوم هست كه چرا اقدام عملی انجام نشده است؟

بنا بر توضیحاتی كه آقای تهرانی از اعضای هیات‌مدیره پلاسكوبه ما دادند شهرداری تنها یك بار برای اخطار و ایمنی به آنجا مراجعه كرده بود. اما اینكه بخواهند این اخطار را عملیاتی كنند و پیگیری كنند بنا بر توضیحات اعضای هیات‌مدیره هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

شما به مطالبات مالكین و كارگران و خانواده‌های آتش‌نشانان شهید اشاره كردید. در مورد آنها تا الان چه اقدامی صورت گرفته است؟

مالكین با توجه به اینكه شب عید است فضا می‌خواهند برای اینكه كارشان را انجام دهند. كارگران هم برای بحث‌های بیمه‌ای‌شان مطالباتی دارند و خانواده‌های شهدای آتش‌نشان هم برای پرونده شهدای‌شان.

چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

من پیگیر این پرونده‌ها بودم. رایزنی‌هایی هم با بنیاد شهید داشتم و هنوزهم پیگیر هستم. من دیداری را به همراه خانم مافی و آقایان حكیمی‌پور و تندگویان با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان داشتیم. از طریق بنیاد شهید هم پیگیر موضوع هستیم. آنها دستورالعمل خاص خودشان را برای شهدا دارند اما فعلا جواب قطعی از آنها نگرفتیم./

نظر شما