شناسهٔ خبر: 34833 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

برخی مفهوم مسئولیت اجتماعی را به باج گیری تبدیل کرده‌اند/ باید مفهوم اخلاق حرفه‌ای را به شکلی تعهدآور تبدیل کنیم

عباس آخوندی به گفته وزیر راه و شهرسازی بسیاری از افراد مفهوم مسئولیت اجتماعی را به باج گیری از سایر افراد تبدیل کرده‌اند و حقوق خصوصی جامعه را پایمال می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از دبیرخانه دائمی جایزه ملی مسئولیت اجتماعی، عباس آخوندی در جلسه شورای سیاستگذاری نخستین جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی افزود: امروز پیاده سازی و اجرای مسئولیت اجتماعی در جامعه ضروری است و باید از مفهوم آن مراقبت شود تا به ابزار ریاکارانه‌ای تبدیل نشود.

به گفته این مقام مسئول، بی توجهی به پدیده اخلاق عمومی سبب شده تا مسئولیت اجتماعی در ایران موضوعی فردی محسوب شود و از آنجا که تلقی ما از بحث اخلاق، اخلاق فردی است، حتی در حوزه های آکادمیک و آموزشی نیز چیزی به عنوان اخلاق عمومی برای تدریس وجود ندارد.

وی تعادل بین حقوق خصوصی و عمومی را نکته ای بسیار پیچیده ای برشمرد و اظهارکرد: مفهوم مسئولیت اجتماعی نقطه تعادلی است که اجازه نمی دهد بنگاه هزینه های خود را به جامعه تحمیل کند.

آخوندی تاکید کرد: مهم است که مفهوم اخلاق حرفه‌ای را در هر شغلی به شکلی تعهدآور تبدیل و مبنایی برای اقدام های پیشگیرانه و اجرایی آن تعریف کنیم.

در ادامه جلسه، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی ایران و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد گفت: هرچند امروز از اقتصاد به عنوان مهمترین مشکل جامعه نام برده می شود، اما تعالی اخلاقی به‌ویژه اخلاق حرفه‌ای رو به تنزل بوده که این موضوع نگران کننده و قابل توجه است.

به گفته وی، بنگاه‌های اقتصادی ماندگار و مطرح که بیش از یک قرن در صحنه اقتصاد باقی مانده‌اند نباید فقط به تبلیغات و شناساندن نشان تجاری خود تمرکز کنند، بلکه فراتر از مساله شناسایی به مرحله خویشاوندی در جامعه برسند.

شافعی بیان کرد: بنگاه‌هایی که رابطه خویشاوندی را در خود نهادینه کرده‌اند، آنهایی هستند که به مسئولیت اجتماعی خود بیشتر توجه داشته اند.

وی به عملکرد ماسوچیتا، از فعالان اقتصادی ژاپن اشاره کرد و یادآور شد: این کارآفرین ژاپنی مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک وظیفه اصلی در کار خود قرار داده و مهمترین مساله را برقراری تعادل بین رابطه «انسان و ماشین»، «ماده و معنا» و «عدل و فضیلت و معیشت» قرار می دهد که کمبود این مباحث در جامعه ما احساس می شود.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: مشکل اساسی دیگر در بخش‌های مختلف خصوصی، دولتی، مجلس، نهادها و افکار مسئولان، توجه بیش از حد به جلب رضایت توده است و به این نکته که آیا اقدامی که رضایت توده را جلب می‌کند، به نفع مصلحت توده نیز هست یا نه توجه نمی‌شود.

همچنین فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس این رویداد گفت: مسئولیت اجتماعی در همه کشورها به‌ویژه کشورهای توسعه یافته مفهومی است که بسیار از آن استفاده می ‌شود.

به گفته وی در سال‌های اخیر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی این مفهوم را به کار می‌گیرند و گاهی اوقات مراقبت‌ها از این مفهوم آن طور که انتظار می‌رود، نیست.

دانشور ابراز امیدواری کرد با برگزاری این جایزه برای ارائه مفاهیم، ترویج و پیاده سازی مسئولیت ‌پذیری اجتماعی اقدام‌های موثری انجام شود.

نخستین جایزه بین المللی مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی سیزدهم اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این رویداد تبیین مسئولیت شرکتی و اهمیت آن و فراهم کردن زمینه حرکت شرکت ه‌ای ایرانی به سمت تدوین گزارش‌های مسئولیت اجتماعی است.

مسئولیت اجتماعی سازمانی که به مفهوم اخلاق در فضای کسب و کار و اجتماع می‌پردازد، مجموعه وظایف و تعهداتی را دربرمی‌گیرد که بنگاه‌های اقتصادی باید برای حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما