شناسهٔ خبر: 34878 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ارتقای کیفیت زندگی شهری اولویت مهم ستاد بازآفرینی شهری/ بازآفرینی کاربردی‌ترین سیاست دولت با توجه به شرایط اعتباری موجود است

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی در پنجمن جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری تاکید کرد که ستاد بازآفرینی در سطح ملی، استانی و شهرستانی با هدف ارتقای قابلیت زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری راه ‌اندازی شده و در این راستا از هرگونه طرح و برنامه‌ای که موجب تحقق این اهداف باشد با همه ظرفیت و توان حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان قزوین گفت: بی‌گمان در شرایط امروز بهترین، مناسب‌ترین، کم هزینه‌ترین، سریع‌ترین و اثر گذارترین نسخه‌ای که می‌توان برای توسعه پایدار و ایجاد بیشترین ارزش افزوده در حوزه‌های مختلف پیچید، باز آفرینی و باز زنده ‌سازی است.

وی افزود: این نگاه که هر مدیر و مسئولی که وارد میدان می‌شود تلاش کند که چشم بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بسته و زیرساخت‌های موجود را نادیده بگیرد باعث می‌شود که هر بار ما به نقطه اول برسیم و دوباره از نو چرخ را اختراع کنیم.

دبیر ستاد بازآفرینی استان اظهار کرد: خوشبختانه ما در حوزه‌های مختلف ظرفیت و توانمندی‌های خوب و قابل استفاده‌ای داریم که می‌توانیم با یک بازنگری و برنامه‌ریزی کارشناسی شده دوباره آنها را به کار گرفته و مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی عنوان کرد: شرایط اعتباری موجود در کشور ما امکان ورود دولت به موضوعات کلان اجرایی و بزرگ را نمی‌دهد که بخواهیم شهرهای تازه بنا کنیم یا پروژه‌های بزرگ را در حوزه‌های مختلف از صفر تا صد پیش ببریم و امروز باید برای تحقق برنامه‌ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

حق لطفی تاکید کرد: بازآفرینی تنها مربوط به بافت‌های ناکارآمد شهری نبوده و می‌تواند همه چیز را شامل شود.

حق لطفی گفت: گذشتگان ما برای احداث شهرها و راه‌هایی که شهرهایشان را به هم ارتباط دهد مطالعات فراوان کرده‌اند و نتیجه آن هم چیزی است که ما هنوز به آن افتخار می‌کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی قزوین تصریح کرد: متاسفانه در دهه‌های گذشته ما چشم خود را بر این ظرفیت‌ها بسته و تلاش کردیم که برنامه‌های خود را اجرایی کنیم ولی نتیجه اش آن چنان که باید و شاید نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: استان قزوین با توجه به وجود باغ‌های سنتی، بافت‌های تاریخی ارزشمند، راه‌ها و کاروانسراهای کهن و با سابقه، هویت و فرهنگ متمایز و غنی و البته توان بسیار بالا در حوزه‌های حمل و نقل، صنعت و کشاورزی ظرفیت قابل توجهی در اختیار ما قرار داده که باید از آن بهره گیری کرده و هرگونه برنامه‌ریزی برای ایجاد توسعه در استان را با بهره گیری از این بسترها و در جهت تقویت آنها قرار داد.

حق لطفی بیان کرد; چرا وقتی بافت‌هایی در درون شهرهایمان داریم که با کمترین هزینه و زمان بیشترین ظرفیت و ارزش افزوده را برای ما ایجاد می‌کند، در پی احداث شهرک‌ها و نقاط شهری جدید باشیم؟

وی اضافه کرد: چرا وقتی راه‌هایی داریم که از بهترین و مناسب‌ترین شهرها عبور کرده و بیشترین نقاط شهری و روستایی را مورد پوشش قرار می‌دهد و ما می‌توانیم با بازنگری و بازآفرینی دوباره آنها رابه چرخه اقتصاد و حمل و نقل وارد کنیم باید در پی احداث پروژه های راهسازی میلیاردی تازه باشیم؟

 

نظر شما