شناسهٔ خبر: 35003 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در پی تاریخی‌ترین استیضاح سیاسی ایران صورت گرفت:

مشروح پاسخ‌های قاطعانه وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس/ عذرخواهی از ملت شریف ایران افتخار دارد/ جلب سرمایه‌گذاری ۱۳ هزارمیلیارد تومانی غیردولتی در زیرساخت‌ها/ هر ماه شاهد ورود ۲ یا ۳ هواپیما خواهیم بود

آخوندی مجلس وزیر راه و شهرسازی با حضور در صحن مجلس جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به سوال استیضاح کنندگان، سخنانش را با ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس شورای اسلامی ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما نمایندگان عزیز، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین خبرنگارانی که این جلسه را گزارش می کنند و مردم عزیزی که از طریق رسانه ها جلسه امروز پی گیری می کنند اظهار داشت: این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت و نکته بینان تیز بین قرار خواهد گرفت. و این مطلب که من دقت در مطالبم را چندچندان کنم.

وی با بیان آیه "وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ" گفت باشد این آیه تذکری باشد برای خودم و دوستان عزیر. وی ادامه داد: در سه ماهه گذشته چندین حادثه غم بار کام ملت ایران را تلخ کرد. حادثه تصادف دو قطار در ناحیه  هفتخان دامغان که ۴۹ تن از هوطنان عزیز  را به کام مرگ کشاند و همچننین سانحه تاسف بار آتش سوزی در پلاسکو تهران که چهار تن از مردم و ۱۶ تن از آتش‌نشان عزیر را قربانی گرفت و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت معرفی شدند و آخرین آنها مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی مقدم که به هنگام خدمت در شرایط سخت و طاقت‌فرسا  برف و بوران در گردنه مبارک آباد به افتخار شهادت در راه خدمت به ملت ایران نایل آمد.

آخوندی ادامه داد: ضمن آرزوی غفران و رضوان الهی برای جان‌باختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان و نزدیکان و تمام ملت و نمایندگان آذربایجان یک بار دیگر از هر گونه قصور و کوتاهی از سوی دستگاه‌های تحت مدیریت و سهم خودم  پوزش می طلبم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه‌های ایران  اعم از شهر و روستا در برابر  سوانح طبیعی و مصنوع بازاندیشی کنیم و تدابیر پیش گیرانه اتخاذ نماییم وگرنه احتمال وقوع سوانح در زندگی انسان‌ها همواره بوده و هست. مهم آمادگی و رفتار سازمانی و شخصی ماست.

استیضاح حق نمایندگان و نشانه مردم سالاری دینی است 

وی با اشاره به مساله ایمنی در حمل‌ونقل گفت: از تمام نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شده و  مشکلات این وزارتخانه را  بیان کرده‌اند تشکر می‌کنم همچنین از تمام نمایندگانی که پس از بررسی و تحقیق و تفحص در این مدت که استیضاح مطرح شده بود از پیگیری آن منصرف شدند تشکر می‌کنم. افزون بر این از تمام نمایندگان محترمی که از ابتدا با توجه به ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشته و به ویژگیهای بسیار پیچیده و چندین ماموریتی آن از آن حمایت کردهاند نیز تقدیر و سپاس ویژه دارم .

آخوندی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است من از اینکه در این جایگاه هستم خوشنودم. هیچ گلایه ای ندارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم و آمادگی دارم هر ابهامی را تبیین کنم. استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه مردم سالاری در ایران در این منطقه پر آشوب جهان را به رخ جهانیان می کشیم خوشنودم.  در این ارتباط نکته‌ای که نیاز به تاکید است  توجه به پسوند دینی در پی مردم سالاری است که قاعدتا ساختار و محتوای آن را از دیگر دموکراسی‌ها جدا می‌سازد.

از جاده حق و انصاف خارج نشویم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آیاتی که در ابتدای جلسه خواند یادآور شد: آیات خوانده شده مارا متوجه این مساله می کند که از جاده حق و انصاف خارج نشویم از خداوند درخواست دارم که تا پایان من را به عمل آنها موفق دارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران مهد تمدن  ایران شهری را به اجرا می‌گذاریم که صفت ویژه و ممتار آن ادب است. حافظ عزیر گفت: به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه  جای دل‌های عزیر است به هم بر مزنش.

 وزیر راه و شهرسازی در ادامه ابراز داشت: در این دوره وزارت ۵ بار به نحوی از نمایندگان محترم مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم. یک بار در روز رای اعتماد، ۳ بار در صحن علنی که با سوال از من قانع شدند و یک بار برای  استیضاح پیشین. من این موفقیت‌ها را نشان از  سیاست‌گذاری درست، مدیریت درست،  سخت‌کوشی، پرکاری  و درستکاری همکاران و خود می‌دانم و امیدوارم برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه ایران است برای شما نماینگان دوره دهم نیز قانع کننده باشد.

​آخوندی با توجه به شرایط جوی و تاثیر آن در حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: در این روزها به دلیل تغییرات جوی و سرما برف و بروان شرایط تمام شقوق حمل‌ونقلی در شرایط فوق العاده هستند وزارتخانه از وظابف خود منحرف نشود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در هفته گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری خارجی به ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد که ظرفیت آن را به حدود دو برابر می رساند جهت تصویب به هیئت دولت و وزیران ارسال کردم. همچنین قرار داد احداث آزادراه تبریز مرند را نهایی کردم و به طرف مشارکت ابلاغ نمودم و در ادامه آن فراخان تا مرز بازرگان اعلام عمومی کردم.

خوشبختانه کارگاه ها فعال شده و هر روز فعالیت آن‌ها با مساعد شدن هوا افزایش خواهد یافت و همچنین موفق شدم مصوبه دولت در خصوص مسکن اجتماعی و حمایتی را دریافت کنم و طی بازدید از استان‌های زنجان و کرمانشاه پیگیر پروژه های ریلی جاده ای و بازآفرینی شهری بوده ام.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: نمایندگان استان زنجان در جریان هستند که چگونه تمام پروژه ها از جمله ریل گذاری خط دوم زنجان-قزوین در چهار قطعه فعال است. همچنین نمایندگان استان کرمانشاه عملیات ریل گذاری قطعه دوم آن که از کرمانشاه آغاز شده بود به چشم خود دیدند و از عملیات راه آهن کرمانشاه  به مرز خسروی  نیز بازدید کردیم.

وی با اشاره به سفر استانی به زنجان و کرمانشاه بیان داشت: در همین چند رو تعدادی زیادی از دوستان نماینده به بنده مراجعه کردند و پیشنهاد دفاع از من را در صحن علنی را مطرح کردند از دوستان فراکسیون امید که روز چهار شنبه حمایت خود را علام کردند و فراکسیون مستقلان ولایت که امروز صبح حمایت خود را اعلام کردند از صمیم  دل سپاسگزارم و امیدوارم آنچه مرضی خوانده است در این جلسه مطرح و آنچه متضمن منافع ملت ایران است توسط شما نمایندگان عزیز اتخاذ موضوع شود.

توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل

آخوندی از رویکردهای جدید در وزارتخانه نام برد و گفت: این رویکردها عبارتند از رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل.

وی با بیان اینکه بنده در خلال صحبت‌هایم تلاش می‌کنم تا حدودی به عملکرد دولت نیز توجه داشته باشم، گفت: اولین اقدام ما در زمینه توسعه حمل و نقل تغییر انگاره اقتصادی دراین بخش بود. دوستان عزیز نمایندگان محترم، خواهران و برداران برای اینکه تصویری از بحث برنامه توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم فقط به همین چند رقم توجه کنید. فقط برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام این وزارتخانه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم این درحالی است که شما نمایندگان عزیز هر روز درگیر پروژه‌های زیربنایی دیگری هستید که برای توسعه شهرهای خود ضروری می‌دانید که به این ارقام اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: باز به این رقم توجه کنید، صرفا مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه ۱۹۰ هزارمیلیارد تومان است یعنی باید سالی ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. به این ارقام توجه کنید و ببنید ما در برابر این ارقام چه تدبیری را اتخاذ کرده‌ایم؟

آخوندی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف ۱۴۰۴ یک برنامه ریزی دقیق کردیم. برای اینکه به این اهداف برسیم ۵۷۵ هزارمیلیارد تومان ظرف ۸ سال باید در ایران در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری شود. این طرف تقاضا است اما شما ببینید ما در عمل چه داریم و در وزارتخانه چه تدبیری را اتخاذ کرده‌ایم؟ مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی درسال جاری تا دو ماه پیش فقط ۸۰ میلیارد تومان یعنی رقمی شبیه صفر بود. در دو ماه گذشته ۱۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگراضافه شد و این رقم به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید و ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم اسناد خزانه صادر شد. حالا شما تصور کنید ما با این وضعیت چگونه باید این وزارتخانه را اداره کنیم؟

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به ارقام بودجه سال ۹۶ کنید، فارغ از اینکه رأی بیاورم یا خیر می‌خواهم توجه شما را به آینده جلب کنم. در بودجه سال ۹۶ کل اعتبار پیش بینی شده ‌برای طرح‌های عمرانی ۴۰ هزارمیلیارد تومان و بودجه کل کشور ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه به چیزی حدود ده درصد کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که این وضع قابل تداوم برای اینکه بتوانیم بخش توسعه زیربناها را از طریق بودجه تأمین اعتبار کنیم امکان پذیر نیست.

وی با طرح این سؤال که مگر درآمد نفت چقدر می‌خواهد بیشتر از امسال شود؟، گفت: باور کنید که ادامهٔ روند موجود با این وضع امکان سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل ریل و جاده و هوا دریا، گاز ،برق وجود ندارد مگر اینکه ما یک گفتمان جدید اقتصادی را در ایران وارد کنیم.

با همه کمبودها می‌توانیم به تمام اهداف برنامه ۵ ساله برسیم

وی با بیان اینکه این ارقام را نمی‌گویم که نا امید شوید و اتفاقاً می‌خواهم ارقامی را به شما اعلام کنم که بگویم صدرصد امیدواریم باشیم و می‌توانیم به تمام اهداف برنامه ۵ ساله برسیم و ۱۴۰۴ برسیم فقط به این شرط که انگاره اقتصادی خود را تغییر دهیم.

جلب سرمایه‌گذاری ۱۳ هزارمیلیارد تومانی غیردولتی در زیر ساخت‌ها

وی ادامه داد: روزی که مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفتم می‌دانستم اوضاع چگونه است. به همین خاطر تکیه را به درآمدهای نفت و بودجه کاهش دادم و روی آوردم به سمت جلب سرمایه گذاری خصوصی، فقط در همین سه سال ۱۳ هزارمیلیارد تومان من در زیر ساخت‌ها جلب سرمایه گذاری غیردولتی کرده‌ام.

تامین بودجه ۲۵ هزارمیلیارد تومانی برای زیر ساخت‌ها از درآمدهای داخلی شرکت‌ها

وی با طرح این سؤال که اساساً در تاریخ وزارتخانه چنین رقمی بوده است یا خیر،ادامه داد: علیرغم این تنگنای مالی در این خشکسالی مالی در این سه ساله از محل درآمد داخلی شرکت‌ها و منابع بودجه ۲۵ هزارمیلیارد تومان در زیر ساخت‌ها سرمایه گذاری کرده‌ام. این رقم را می‌توانید با رقم‌های دولت‌های پیشین مقایسه بفرمایید آیا فکر می‌کنید این داستان به صورت اتفاقی رخ داده است؟

اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و باید به آن عمل کرد

اینکه در این شرایط بی پولی ۲۵ هزار میلیارد از منابع داخلی و ۱۳ هزارملیارد جلب سرمایه بخش خصوصی و ۳۸ هزار میلیارد در سال هزینه شده است، نشان از یک تدبیر و عقل و نشان از توجه به اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و باید به ان عمل کرد.

وی ادامه داد: همین موضوع را در عملکرد نشان می دهم. فقط سه سالی که من مسئولیت داشته‌ام را با سه سال پیش از آن یعنی دوران پر پولی مقایسه بفرمایید. در همین سه سال ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی به راه‌های ایران اضافه شد. حال اینکه در سه سال قبل ۴۷۰۰  کیلومتر بود. درهمین سه سال حدود ۷ هزار کیلومتر روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشتیم که این رقم در سه سال قبل ۴۶۰۰ کیلومتر بود. ۶۵۰۰ کیلومتر روکش آزادراه‌های اصلی را داشتیم. این‌ها نشان می‌دهد اتفاقات بزرگی در این وزارتخانه رخ داده است.

هفت وسیله و هفت راه را برای تامین منابع مالی غیردولتی

هفت وسیله و هفت راه را برای تامین منابع مالی غیر از دولت به کار گرفتیم که این روش در هیچ وزارتخانه و دوره‌ای نبوده برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح، مذاکره در دو سال گذشته داشته‌ایم که ممکن است بگویند مذاکره بوده و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان یادداشت تفاهم امضا کرده‌ایم که ممکن است بگویند یادداشت تفاهم بوده ولی قرارداد قطعی است. ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی به امضا رسانده‌ایم که حتی در ۳۸ سال گذشته نیز بی‌سابقه بوده و از منابع غیردولتی و بدون تضمین دولت و بانک مرکزی تامین شده است.

امضای قراردادها و مذاکراتی درشان ملت ایران

وی افزود: همواره اعتقاد به عظمت ایران و اقتدار ایران در منطقه و جهان داشته‌ام و بنابراین قراردادهایم فقط برای خرید کالاهای محدود مثل چند لنج کوچک و هواپیمای دست دوم نبوده بلکه در هنگام امضای قراردادها و مذاکراتم تلاش داشتم که درحد ملت ایران و شان و قد و قواره ایران باشد که ملت ایران را مفتخر کند و برای کالاهای حقیر نباشد.

عرصه سازندگی عرصه هوی سیاسی نیست

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تمام زمینه‌ها امکان بازپس‌گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقه‌ای وجود دارد تاکید کرد: عرصه سازندگی عرصه هوی سیاسی نیست بلکه عرصه تلاش و مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت است و نیاز به اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه دارد. تغییر انگاره و جهت  از دست کردن در جیب دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی  و بازار اقتصاد مقاومتی دشوار است و وقتی همه عادت کرده‌ایم که برای مدت طولانی فقط از بودجه دولت استفاده کنیم، وقتی که وضع تغییر کند با مقاومت همراه می‌شود.

انجام تعهدات و پی‌گیری تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر

وی با بیان اینکه هر هزینه که در مملکت شود امکان برگشت آن سخت است، گفت: یارانه هزینه زیادی را به بودجه عمومی تحمیل کرد و سه سال است دولت و مجلس تلاش می‌کنند که یارانه را برگردانند و موفق نمی‌شوند. در مسکن مهر نیز چندین هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی تحمیل شد و من تلاش کردم که ضمن انجام تعهدات خود و پی‌گیری تامین خدمات زیربنایی و روبنایی بار مسکن مهر را از دوش دولت بردارم و می‌فهمم که این امر پرمخاطره است.

حمایت تمام انجمن‌های مهندسی و حرفه‌ای برای عملکرد درست وزارتخانه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت تمام انجمن‌های مهندسی و حرفه‌ای درحوزه‌های حمل و نقل و مسکن و ساختمان از وی در روزهای اخیر تاکید کرد و گفت: این حمایت به دلیل عملکرد درست بوده و گرنه مورد دفاع انجمن‌های حرفه‌ای واقع نمی‌شدم.

وی گفت: اولین کار ما اتصال ریل ایران به تمام مرزها از جمله اینچه برون و تلاش برای اتصال آستارا به آذربایجان و اتصال ریل به بنادر ایران بوده است.

اجرای فرمان رهبری برای انتقال حمل کالا از کامیون به ریل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بازدیدشان از مپنا بر تلاش برای انتقال بازار حمل کالا از کامیون به ریل افزود: تلاش کردم حجم بار از بنادر به ریل از پنج درصد زمان شروع خدمتم را امروز به ۱۵ درصد برسانم که سه برابر شده است. به این معنا که حمل و نقل ریلی ایجاد شده و از سوی دیگر با توجه به اینکه خطوط ریلی کشور قدیمی و تک ریلی و تک خطه است ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی را شروع کردیم که ۸۰۰ کیلومتر آن قابل افتتاح است و برخی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین بین یزد و اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم در دست احداث است که نیمه دوم سال آتی افتتاح میشود و بین اندیمشک و بندر امام(ره) نیز خط دوم در محور اهواز-بندر امام افتتاح شده و مابقی نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه قصد داریم حجم بار سنگ آهن و پولادها را به سمت ریل ببریم گفت: امیدواریم به دغدغه‌های موجود پاسخ دهیم و وضعیت جاده‌ها بهبود یابد.

آخوندی در ادامه با اشاره به اجرا و فعال بودن خط دوم مسیر ریلی قزوین - زنجان در ۴ قطعه با سرعت بالا از افتتاح این مسیر در سال اتی خبر داد و گفت: تنها ۲۰۰ کیلومتر از این خط ریل دوم در منطقه سخت زاگرس اجرا می‌شود، دوستان زاگر‌نشین می‌دانند عبور از زاگرس چه سختی و مشکلاتی را به همراه دارد.

قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرها

وی همچنین از اجرای ۷۰۰ کیلومتر قطار حومه‌ای در زمان فعلی خبر داد و افزود: من در همین زمان می‌خواهم از دوستان نماینده خود بابت تصویب شکل‌گیری شرکت قطارهای حومه‌ای در برنامه ششم تشکر کنم، اقدامی که برای اولین بار در ایران به وقع پیوست. قطعا قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرها به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: تنها در تهران روزانه  یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه وارد شهر شده و به میزان بسیار زیادی موجب ایجاد آلودگی، نرافیک، کزاحمت و ناامنی در شهر می‌شوند. بدون شک ما با پروژه قطار حومه‌ای  به دنبال انتقال حمل و نقل به سمت ریل هستیم تا از این طریق علاوه بر کاهش بار جاده‌ای، مصرف سوخت و آلودگی شرایط برای ایجاد آسایش و ایمنی مردم را نیز فراهم کنیم.

اجرای ۵ برنامه بزرگ ریلی برای ‌اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که در سه سال گذشته میزان حمل و نقل حومه‌ای تهران به ۷ میلیون نفر در سال افزایش یافته است گفت: ماهم اکنون در حال اجرای ۵ برنامه بزرگ ریلی هستیم که ۵ مرکز استان دیگر اعم از کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج را به شبکه ریلی وصل می‌کند. خوشبختانه این برنامه‌ها هم‌اکنون از پیشرفت‌های فیزیکی بسیار خوبی برخوردار هستند که امید دارم در همین دولت به نتیجه برسد.

آخوندی در خصوص وضعیت اجرایی پروژه ریلی تبریز-میانه نیز بیان کرد: این پروژه با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا بوده که من امیدوارم بتوانیم در ابتدای سال آینده حداقل از میانه تا بستان‌آباد را اجرا و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیک و آی‌تی را وارد راه‌آهن کردیم

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما همچنین اضافه بر اجرای خطوط ریلی تلاش کردیم پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیک و آی‌تی را وارد راه‌آهن کرده و در حال حاضر به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که واقعا من به عنوان یک مهندس ایرانی افتخار می‌کنم که چگونه یک شرکت ایرانی در بین ۸ شرکت بزرگ جهان می‌تواند دقیق‌ترین سیستم حمل و نقل ریلی الکترونیک را عرضه و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت کند.

 این مقام مسئول همچینن با تأکید براینکه در حال حاضر همه این موارد و نکات مثبت  تحت تاثیر یک اتفاق سخت و تلخ قرار گرفته و همه را افسرده و آزرده کرده است گفت: باید حواسمان باشد که فرزندان این کشور اقدامات بسیار بزرگی را انجام داده‌اند.

افزایش بهره‌وری در مدیریت اقتصاد مقاومتی است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزایش بهره‌وری را یکی از بحث‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد  گفت: ما با همین اقدامی و امکانات موجود در حوزه ریلی توانستیم آمار اعزام قطار در مسیر تهران-مشهد را از ۵۵ قطار به صورت روزانه به ۲۰۰ قطار افزایش بدهیم که یکی از بزرگترین اقدام و نمونه‌های افزایش بهره‌وری در مدیریت ایرانی به شمار می‌رود.

ساخت ۲۷ نمازخانه جدید در ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان مرکز توسعه

وی در ادامه با تأکید براین نکته که تبدیل شدن ایستگاه‌های راه‌آهن در دل شهرها به مرکز توسعه یکی از اهداف مهم ما در این دوره به شمار می‌رود اظهار کرد: ما در این راستا اقدام به تعمیر و مرمت ۱۵۰ نمازخانه کرده و در ادامه ۲۷ نمازخانه جدید را در این حوزه ایجاد کرده‌ایم.

۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری ایرانی وارد سیستم شد

وی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان ریلی نیز بیان کرد: ما در همین مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری را توسط شرکت‌های ایرانی وارد سیستم کردیم.

رشدی ۳۰ درصدی در توسعه لکوموتیو

وی افزود: ما در حوزه توسعه لکوموتیو از ۵۶۹ لکوموتیو معادل ایران به ۷۰۲ لکوموتیو ارتقا یافته و شاهد رشدی ۳۰ درصدی در این حوزه بوده‌ایم که همه توسط ایرانیان صورت گرفته است. ماهمچنین با هماهنگی کامل با آقای نعمت‌زاده بوده و در هفته گذشته به اتفاق ایشان مراحل نهایی قراردادی را به نتیجه رساندیم تا بتوانیم ۴ هزار و ۹۰۰ واگن را به شرکت‌های واگن‌سازی ایرانی با تأمین مالی ۱۰۰ درصد خارجی انجام دهیم.

به فکر رونق تولیدات داخلی بوده‌ایم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه ضمن درخواست جهت توجه بیشتر نمایندگان به آمار و ارقام ارائه شده افزود: قطعا ما نیز به فکر رونق تولیدات داخلی بوده و کمتر از نمایندگان مجلس به فکر ایرانیان نیستیم.

۷.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم ناوگان ریلی را نوسازی کنیم با آقای زنگنه قراردادی را امضا کردیم تا ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه‌جویی در مصرف انرژی به کسانی که ناوگان ریلی را نوسازی می‌کنند به عنوان کمک اعطا کنند.

به گفته وی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای آقای زنگنه تعهد کردند رقم ۲.۵ میلیارد دلار را برای نوسازی ماوگان جاده‌ای تقبل کنند. برای این اقدام با ۵ شرکت ایران برای ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد بسته شده است. ما در حال حاضر با تمام ظرفیت شرکت‌های کامیون‌ساز ایرانی که می توانند با استاندارد بین‌المللی کار کنند قرارداد بسته و یا در حال مذاکره هستیم.

اولویت اول وزارت‌خانه پروژه‌های ریلی بوده است

وی همچنین با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری ما برای نوسازی ریلی ۲۸ میلیارد دلار است گفت: دوستان چرا به ما مراجعه نکردند تا اطلاعات در اختیار آنها قرار گیرد تا بدانند که اولویت اول ما  در وزارت‌خانه پروژه‌های ریلی بوده است.

آخوندی با تأکید براین نکته که قطعا ما در وزارت راه و شهرسازی تنها به اقدامات گفته شده اکتفا نکرده‌ایم گفت: در حال حاضر تمام کارگاه‌های قطار سریع‌السیر تهران – قم- اصفهان فعال بوده و این قطار یک فناوری جدیدی به شمار می‌رود که ما را به مرز فناوری‌های ریلی در سطح جهانی می‌رساند، چطور فکر می‌کنید که در این حوزه کم دقتی شد است.

فعال کردن پروژه ۲ میلیارد دلاری برقی کردن قطار تهران-مشهد

وی افزود: همزمان با این پروژه با مبلغ ۲ میلیارد دلار برقی کردن قطار تهران-مشهد را فعال کرده و هم‌اکنون در حال رفع یک نکته قراردادی با چینی‌ها هستیم تا هرچه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

انتقال توسعه ریلی به سمت بخش خصوصی

آخوندی ادامه داد: ما برای اولین بار در ایران بخش سرمایه‌گذاری خصوصی را در حوزه ریلی وارد کرده و ریل کرمان-سیرجان را توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کردیم. ما توسعه ایستگاه ریلی رابه سمت بخش خصوصی منتقل کردیم.

۱۰ کریدور و ۱۰ برنامه توسعه شبکه آزادراهی ایران

وزیر راه و شهرسازی با ورود به بحث راه‌های کشور، گفت: در حوزه راه‌ها، تمامی راه‌ها را به ۱۰ کریدور تقسیم کردیم تا هیچ نقطه‌ای از ایران خالی از توسعه باقی نماند. همچنین، برای ۱۰ کریدور ۱۰ برنامه توسعه شبکه آزادراهی ایران را طراحی کردیم که دوستان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از جزئیات همگی آنها مطلع هستند و گزارش به آنها ارایه شده است.

فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی جهشی بوده است

آخوندی با تاکید بر اینکه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از جزییات اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه جاده و حمل و نقل آگاهی کامل دارد، افزود: اگر فکر می‌کنید گزارش بنده گزافه است به رئیس کمیسیون عمران و اعضا مراجعه کنید تا به شما گزارش دهند که حجم فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه به چه شکلی است. اساسا فعالیت‌های ما در وزارت راه و شهرسازی به شکل جهشی و نه به صورت عادی بوده است.

پیشرفت ۸۱ درصدی قطعه اول آزاد راه تهران- شمال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت ۸۱ درصدی قطعه اول بزرگ راه آزاد تهران- شمال در ۳ سال نخست دولت یازدهم، گفت: همه می‌دانید ساخت آزادراه تهران- شمال تبدیل به افسانه شده بود و همه می‌گفتند که این آزادراه می‌ماند تا حضرت صاحب‌الزمان وقتی ظهور کردند گشایش شود. هم اکنون شما بروید و ببینید این آزادراه با چه سرعتی در حال انجام است. وقتی من آمدم این آزادراه پس از ۱۷ سال ۱۷ درصد پیشرفت کار یعنی سالی یک درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

فعالیت ۱۱۰ کارگاه در طول آزادراه تهران- شمال

وی ادامه داد: هم اکنون بروید و ببینید که قطعه اول این آزادراه هر ۳۰۰ مترش یک کارگاه ایجاد شده و در حال حاضر ۱۱۰ کارگاه فعال در آزادراه تهران- شمال در حال فعالیت است. همچنین، این آزادراه در قطعه اول به پیشرفت کاری ۸۱ درصد رسیده و باور کنید که این پیشرفت و میزان پیشرفت کار نیاز به تلاش، مدیریت و تامین مالی دارد.

آخوندی گفت: نمایندگان استان فارس و اصفهان می‌دانند آزادراه اصفهان- شیراز سال‌ها بود متوقف بود اما هم اکنون بروید پیشرفت فیزیکی کار را در این آزادراه که موجب کاهش زمان سفر خواهد شد ببینید. در استان مرکزی و لرستان نیز وضعیت به همین گونه است.

وی افزود: بروید و ببینید که آزادراه خرم‌آباد- اراک، پیش‌تر، در چه وضعیتی بود و هم اکنون در چه شرایطی قرار دارد و با چه سرعتی در حال پیشرفت است.

آخوندی وضعیت آزادراه جنوب غربی تهران را نیز در دولت یازدهم تشریح کرد و گفت: آزادراه کمربندی جنوب غربی تهران را ببینید که هم اکنون در چه وضعیتی است. پیش‌تر حجم وسیعی از کامیون‌ها وارد حاشیه تهران می‌شد و برای تهران گرفتاری‌های زیادی ایجاد می‌کرد. اما ببینید ساخت این آزادراه که ۶ ماه است شروع شده است در حال حاضر در چه وضعیتی است و پیشرفت کار فوق‌العاده‌ای دارد.

ساخت هم‌زمان ۱۶ آزادراه در دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه تهران- شمال در بهار ۹۶ خبر داد و گفت: ساخت آزادراه مراغه – هشترود، آزادراه ارومیه- تبریز در حال انجام است. در حال حاضر، ۱۶ آزادراه همزمان در حال اجرا است. کسانی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی فعالیت کرده‌اند می‌دانند هیچ وقت سابقه نداشت که دو آزادراه به صورت هم‌زمان با هم در حال کار باشند در حالی که در این دوره، فعالیت ۱۶ آزادراه به صورت هم‌زمان در حال انجام است.

اشتغال ۱۵ هزار نفر در آزادراه های ایران

آخوندی تصریح کرد: همکاران مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال تلاش هستند و زحمات فراوانی را متقبل می‌شوند و در این دوران بی‌پولی، اتفاقات بزرگی رخ داده است. در آزادراه‌های ایران بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۵ هزار ماشین آلات سنگین در حال فعالیت و کار است.

وی ظرفیت قالب‌سازی ساخت تونل‌های آزادراه‌های ایران را نیز قابل توجه دانست و گفت: خطوط ریلی قزوین- گیلان، تهران- همدان، مراغه- کرمانشاه، مراغه- ارومیه با سرعت قابل توجهی و در شرایط خشکسالی مالی در حال انجام است. و ما توانسته‌ایم در اجرای تمامی پروژه‌ها پاسخ خود را بگیریم و هیچکدام از آنها بی‌جواب نماند.

آخوندی تاکید کرد: شما نمایندگان استان‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی می‌دانید که در حال حاضر، وزارت راه و شهرسازی نهایت تلاش خود را می‌کند تا کارگاه‌های خود را فعال نگه دارد.

افتتاح ۸ هزار کیلومتر راه روستایی جدید/ آسفالت ۸ هزار راه روستایی قدیمی

وی گفت: فقط در این ۳ سال، ۸ هزار کیلومتر راه روستایی جدید افتتاح کردیم، ۸ هزار کیلومتر دیگر نیز راه روستایی قدیمی را آسفالت مجدد کردیم. بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی را آسفالت کردیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اتفاقات حوزه ریلی و جاده اتفاقات بسیار بزرگی هستند.

نیاز به نوسازی کل ناوگان هوایی داریم

آخوندی با اشاره به اینکه در جلب سرمایه‌گذاری مالی، فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی به حوزه ریل و آزادراه‌ها ختم نمی‌شود، گفت: در حوزه هوایی بیش از ۶۰ فرودگاه داریم که تنها ۹ فرودگاه فعال است. بقیه فرودگاه‌های ما فعالیت بسیار پایینی دارند. ما در ۹ فرودگاه نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد داریم. ولی برای اینکه بتوانیم از صنعت هوانوردی خود استفاده بهینه کنیم نیاز به نوسازی کل ناوگان هوایی داریم تا از ظرفیت تمامی فرودگاه ها استفاده بشود.

تکمیل فرودگاه امام خمینی با جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی

آخوندی با طرح این سوال که تا به حال کدام فرودگاه از لحاظ سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شد؟ گفت: برای تکمیل فرودگاه امام خمینی با بخش خصوصی قرارداد بستیم و ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می شود. ترمینال تهران نیز به وسیله بخش خصوصی در حال انجام است.

مذاکره برای سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در ۴ فرودگاه

وی افزود: در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری ۴ فرودگاه در حال مذاکره هستیم که امیدوارم حداقل ۴ فرودگاه را مصوبه‌اش را در همین  سال جاری از هیات وزیران بگیریم و ابلاغ کنم.

با بودجه‌های دولتی نمی توان کشور را اداره کرد

وی ادامه داد: باور کنید نگاهی که ما در وزارت راه و شهرسازی داریم اصلا اکتفا به بودجه‌های دولتی نیست. با بودجه‌های دولتی نمی توان کشور را اداره کرد. ما باید تلاش کنیم تا ایران را آباد کنیم و ما به اندازه عظمت ایران، داریم خدمات بزرگی انجام می دهیم.

مدت‌ها برای زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نشد

وزیر راه و شهرسازی یکی از چالش های صنعت هوانوردی را عدم توجه به زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: در حوزه صنعت هوایی مدت‌هاست در این کشور در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نشده است. همه گله داریم اما باور کنید سرمایه‌گذاری در زیرساخت ها انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها بسیار گران قیمت است، گفت: ما ۱۶ ایستگاه راهداری و ۱۴ رادار داریم که همه آنها عمر مفید خود را طی کرده‌اند. شما می‌دانید سرمایه گذاری در راهداری‌ها چقدر بالاست؟

هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای بهسازی و نوسازی فرودگاه‌ها

آخوندی ادامه داد: فقط در همین ۳ ساله دولت یازدهم، تلاش کردیم تا بتوانیم رادارهای جدیدی را وارد ایران کنیم که اولین رادار وارد ایران شد و در حال نصب است. ما فقط ۸۰۰ میلیارد تومان در حال بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه، برج مراقبت و تمامی زیرساخت‌های صنعت هوانوردی هستیم.

باند فرودگاه مهرآباد بیش از ۴۰ سال است تعمیر نشده

وزیر راه و شهرازی گفت: در بحث آتش نشانی و امداد فرودگاه‌ها مشکلات فراوانی داریم. در سال گذشته ۱۲ دستگاه مدرن را سفارش کردیم. باورتان می‌شود باند فرودگاه مهرآباد که سالیانه ۱۳ میلیون مسافر جابه جا می کند بیش از ۴۰ سال است که تعمیر و مرمت نشده است. من چه کنم که این مسئولیت را در زمانی به عهده گرفته‌ایم که این حجم مسایل زیرساختی ایران در وضعیت سختی قرار گرفته است.

آخوندی تصریح کرد: من هیچگاه پروژه‌ها را متوقف نکردم و می دانم که بودجه عمرانی کفاف این کارها را ندارد. به همین دلیل بخش خصوصی وارد کار شد.

توسعه کلان در بندر چابهار و ساخت خط ریل چابهار - زاهدان

وی خطاب به شهریاری نماینده مردم زاهدان گفت: ما در حال تلاش هستیم که زاهدان را به یک مرکز توسعه تبدیل کنیم و تلاش‌هایی برای فرودگاه آن انجام داده‌ایم. مستحضر هستید که چه توسعه کلانی در بندر چابهار انجام گرفته است و هم اکنون نیز خط ریل چابهار به زاهدان را در دستور کار داریم و تا ایرانشهر ۵۰ درصد زیرساخت های آن انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: در حوزه هوایی فارغ از بحث زیرساخت ها، بزرگ ترین اتفاق نوسازی ناوگان هوایی بوده است. مطمئن هستم اینکاری که ما انجام دادیم تاریخی ترین کاری است که در حوزه صنعت هوایی کشور رخ داده است.

فرودگاه‌ها گورستان هواپیماها شده‌اند

وی در حوزه مباحث مطرح درباره خرید هواپیما گفت: در صنعت هوانوردی کشور ۲۴۵ هواپیما داریم که ۱۰۰ دستگاه آن زمین‌گیر است و اگر یک لحظه به پشت آشیانه‌ها بروید می‌بینید که فرودگاه گورستان هواپیما شده است. ۱۴۵ هواپیمای فعال که عمرآن ۲۴ سال است فعالیت می‌کنند و شما اگر گله‌مند هستید که چرا تاخیر در تامین هواپیماهای جدید شده باید بگویم که راهکاری جز نوسازی نیست.

نوسازی ناوگان هوایی بدون استفاده از یک سنت تضمین دولتی

وقتی گفتم که ناوگان هوایی را بدون استفاده از بودجه عمومی نوسازی می‌کنم همکارانم در دولت باور نمی‌کردند و می‌گفتند چگونه ممکن است ۲۰۰ هواپیما را بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی و یک سنت تضمین دولت خریداری کنیم ولی مطمئن بودم که این کار عملی می‌شود.

بودجه موجود نمی‌تواند یک صدم هزینه۲۰ میلیارد دلاری خرید هواپیما را بدهد

وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران قرار داد خرید ۱۰۰ هواپیمای جدید را با ایرباس امضا کردیم و در خرید ناوگان هوایی از روز اول که وارد بحث شدیم می‌دانستم که برای نوسازی ناوگان هوایی باید بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم و متوجه بودم که خزانه و بودجه موجود نمی‌تواند از عهده یک صدم این هزینه نیز برآید. بنابراین مدل ابتکاری اجاره به شرط تملیک را با تامین مالی صد درصد خارجی بدون تضمین دولت با تضمین خود هواپیما که مدلی پیشرفته بود شروع کردم.

در هرجلسه‌ای که چه در دولت یا با نمایندگان مجلس مطرح می‌کردم به سخره می‌گرفتند که مگر می‌شود کشوری که سال‌ها تحریم بوده و در بیش از سی سال و اندی هیچ قرارداد مستقیمی با ایرباس و بوئینگ و ای‌تی‌آر نداشته و تنها قراردادهایی محدود داشته این ادعا را بکند که با اتکا به شرکت و بدون تضمین دولت چنین اقدامی را انجام دهد، ولی امروز می‌بینید که کار را با افتخار با حذف تمام واسطه‌ها و مذاکره مستقیم و حضور تمام نمایندگان ایر باس و بوئینگ و ای تی‌آر در تهران به انجام رسانده‌ایم. مذاکره‌ها در ایران زیر نظر تمام دستگاه‌های نظارتی انجام شده که کاری بزرگ است و آینده صنعت هوانوردی کشور را زیرو رو خواهد کرد.

رقابت با خطوط هوایی جهان برنامه در حد ایران می‌خواهد

وقتی می‌گویید قصد رقابت با ترکیش ایرلاین یا ایرلاین‌های کشورهای جنوب ایران  و سایر ایرلاین‌های بزرگ دنیا را دارید باید یک پلن و برنامه در حد و قواره ایران داشته باشید.

هر ماه شاهد ورود ۲ یا ۳ هواپیما خواهیم بود

وی با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند مرکز حمل و نقل هوایی شود، گفت: من به این موضوع توجه و عمل کردم و اولین هواپیما به کشور آمده و هفته دیگر هواپیمای دوم می‌آید وبه زودی هواپیمای ای‌تی‌آر نیز وارد کشور می‌شود و هرماه می‌توانیم شاهد ورود دو یا سه هواپیما باشیم که اتفاقی بزرگ است. اگر از بنده گله‌مند هستید انصاف داشته باشید که بزرگترین اقدام هوانوردی دراین دوره انجام شده درحالیکه پیش از این جرات طرح آن را نیز نداشته‌اند چه برسد به وارد شدن در مذاکره.

انعقاد قرادادها بدون واسطه و باامضای سوگندنامه

وزیرراه و شهرسازی تاکید کرد: این قرارداد مستقیم با حذف واسطه‌ها امضا شده و از روز اول به مدیر عامل و هیئت رئیسه ایرباس و مدیران بوئینگ و ای‌تی‌آر گفتم که در این قرارداد  هیچ کس حق مذاکره را ندارد حتی دفتر رئیس جمهور. و فقط شرکت طرف قرارداد است و هرکس به شما مراجعه کرد به من اطلاع دهید و هیچ واسطه مالی، سیاسی و اداری نمی‌خواهیم. روز اول به آنها گفتم اگر می‌خواهید قرارداد را امضا کنیم باید سوگندنامه امضا کنید که از هیچ واسطه استفاده نمی‌کنید و یک سنت را نیز به کسی نداده‌اید و گرنه دولت ایران حق دارد از شما شکایت کند و اقرارنامه رسمی و امضا از آنها گرفته‌ایم.

خدایی، پیامبری و قیامتی‌ست و نمی‌توان بی‌مدرک کسی را متهم کرد

وی گفت: چرا برخی دوست دارند مدیران شرافتمندی را که از جان و دل برای ایران مایه می‌گذارند و زحمت می‌کشند و به دنبال اعتلای جمهوری اسلامی هستند را با حرف‌های سست و بی‌مبنا متهم کنند. خدایی و پیامبری و قیامتی هست و نمی‌توان بی‌مدرک کسی را متهم کرد و می‌توانید از هرمجاری رسمی بازرسی و اطلاعاتی بررسی کنید و اگر حتی یک واسطه در حد کوچک‌ترین موضوع بود بگویید. ما برای ایران و جمهوری اسلامی جنگیده‌ایم و جبهه‌ رفته‌ایم ، قصد تظاهر ندارم. برای دو روز دنیا و دو شاهی نباید حیثیت خود را هزینه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حمایت تمام صنعت هوانوردی از ما نشانه این است که قدر این گوهر را می‌دانند که چه اتفاق بزرگی در صنعت هوانوردی کشور رخ داده است.

خریدهای هوایی توطئه‌های اسراییل را نابود کرد

وزیر راه و شهرسازی رویدادها درصنعت هوایی کشور را بزرگترین دستاورد برجام خواند و با بیان اینکه خریدهای هوایی ایران در صدر اخبار جهان بود، گفت: این خرید تمام توطئه‌های اسراییل را نابود کرد. ما توانستیم به صورت رسمی مذاکره داشته باشیم و تمام ال‌سی‌ها به صورت رسمی انجام و از هیچ چمدانی استفاده نشد.

وی با بیان اینکه براساس همین قرارداد بود که صهیونیسم شکست خورد، ادامه داد: ما موفق شدیم ارادهٔ ملت ایران را چیره کنیم کار بسیار بزرگی صورت گرفته است و من از کم لطفی‌ها تعجب می‌کنم. ملت ایران امیدوار شدند که این دولت توان کارهای بزرگ را دارد و می‌تواند ایران را به سر منزل مقصود برساند و کشور را توسعه دهد. باید به این بخش توجه کنید.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در بندر چابهار بدون یک ریال اعتبار

وی با اشاره به حوزه دریایی، ادامه داد: موفقیت‌ها فقط درحوزه هوایی نیست. ما همین بحث را درحوزه دریایی داریم. دراین حوزه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درچابهار سرمایه گذاری کردیم. اقای کاظم جلالی که از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بازدید داشتند و خیلی از نمایندگان دیگر می‌توانند گواهی دهند که این بندر یک ریال اعتبار ندارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. نمایندگانی که بازدید کردند می‌توانند گواهی دهند.

بودجه راه‌آهن چابهار-زاهدان برای ۳ کیلومتر کافی است

وی ادامه داد: ما از طریق بخش خصوصی این کارها را انجام داده‌ایم. باورکنید این‌ها کارهای بزرگی است برای ایران. ما راه‌آهن چابهار به زاهدان را در حال اجرا داریم. بودجه این راه آهن ۲۷ میلیارد تومان در بودجه است که در واقع فقط معادل سه کیلومتر راه‌آهن است. درحالی که ما ۵۰ درصد زیرسازی چابهار تا ایرانشهر را اجرا کرده‌ایم. فقط در پس‌کرانه‌های بنادر درهمین سه سال ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. هرسه فاز بندرعباس در حال نوسازی است آن هم از طریق منابع غیر بودجه‌ای. هم فاز یک هم فاز دو و هم فاز سه.

درحال بازسازی اقتصاد خرمشهر و آبادان هستیم

آخوندی ادامه داد: ما بندرخرمشهر را نوسازی کردیم. ۲۷ سال از پایان جنگ گذشته است و هنوز آنجا پراست از کشتی‌های مغروقه. ما نجات مغروقه‌ها را انجام می‌دهیم. درحال نجات دادن مغروغه ها و درحال بازسازی اقتصاد خرمشهر و آبادان هستیم.

تمام تجهیزات بندرچابهار را از آلمان انتخاب کردیم

آخوندی با بیان اینکه توجه شما را به توسعه بندر امام جلب می‌کنم ادامه داد: ما خط راه‌آهن مستقیم اهواز به بندر امام را فعال کردیم. ضمن اینکه اتفاقات خوب دیگری در بنادر ایران رخ داده است. تمام تجهیزات بندرچابهار را از آلمان انتخاب کردیم با قیمتی به مراتب کمتر از نوع چینی آن.

سرمایه‌گذاری ۸۰۰میلیون دلاری در بنادر در برابر ۹۶۰ میلیون دلار کل دوران انقلاب

وی با بیان اینکه سال‌ها در بنادرایران سرمایه گذاری بزرگ صورت نگرفته است، تصریح کرد: کل سرمایه گذاری در تجهیزات بنادر از ابتدای انقلاب تا قبل از سه سال گذشته ۹۶۰ میلیون دلار بوده است این درحالی است که فقط سرمایه گذاری دراین سه سال که درحال انجام هست ۸۰۰میلیون دلار است. این کارها تصادفی و شانسی نیست. همهٔ اینها به دقت انجام شده است.

ابراز تاسف از تحریف حرف‌های او در سانحه ریلی

آخوندی با اشاره به تحریف حرف‌های او در سانحه ریلی، گفت: شرمنده هستم که سوء‌تعبیرهایی دراین مملکت می‌شود. مایه تأسف بنده و دیگران هست. من همان جمعه‌ای که به سمنان رفتم بلافاصله شورای مدیریت بحران را تشکیل دادم. وقتی از جلسه می‌آمدم خبرنگار از من پرسید چه کرده‌اید و گزارش کار خواست؟ بنده توضیح دادم که از ابتدا چه شده است و چه کارهایی انجام شده است. اعلام کردم به اتفاق نمایندگان واستاندار برای دیدن مجروحان به بیمارستان می‌رویم تا ملاقاتی داشته باشیم با بیماران. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که به مجروحان رسیدگی شود و کمال مراقبت از خانوادهٔ جان باختگان می‌شود. من عرض کردم این کاری که می‌کنیم وظیفهٔ ما است و کار اضافه‌ای نیست که انجام می‌دهیم و حداقل وظیفه من وزیر است که انجام دهم و اضافه بر کارهایی که من می‌کنم اینها خودشان امکانات بیمه‌ای دارند.

وظیفه ما خدمت است/باز هم عذرخواهی می‌کنم

آخوندی ادامه داد: واقعاً این حرف منطقی را به حرف دیگری که وزیر گفته بیمه پول اینها را می‌دهد تغییر دادند. تعجب می‌کنم از این نحوه انعکاس مطلب. ما وظیفه داریم خدمت کنیم و برای این خدمت منت نداریم. این وظیفهٔ هر وزیری است وظیفهٔ دولت است که این کار را انجام دهد. اما این موضوع را تبدیل کردند به موضوع دیگری. همان زمان اعلام کردم اگر این موضوع موجب سوء تفاهم شده است از خانواده‌های محترم داغ دیده، از مردم آذربایجان شرقی و غربی و آذری زبان‌ها از همه عذرخواهی می‌کنم. اگر فکر می‌کنید در بیان من کوچک‌ترین مشکلی وجود داشته است. عذرخواهی کتبی کردم و بیانیه دادم در این زمینه که اگر ضعفی در بیان من بوده است همین حالا از تمام شما عذرخواهی می‌کنم.

مایه افتخار است برای نارسایی‌ها عذرخواهی کنیم

آخوندی با بیان اینکه عذرخواهی از ملت ایران مایه افتخار است نه شرمندگی، گفت: مایه افتخار است که بخاطر نارسایی‌ها عذرخواهی کنیم.

وی ادامه داد: می‌گویند باید استعفا می‌کرد، در پاسخ توضیح دهم، شنبه صبح که آمدم سرکار به آقای جهانگیری گفتم متن استعفا را نوشته‌ام و برای اینکه مسئولیت اجتماعی را بپذیریم این متن را تقدیم می‌کنم. بلافاصله جناب پورسید اقایی آمد و گفت استعفا می‌کنم اما با توجه به اینکه درحوزه ریلی صورت گرفته اجازه دهید من استعفا دهم. خدمت آقایی عرض کردم این حادثه بزرگ بوده است و من به عنوان وزیر استعفا می‌دهم. در نهایت هر دو استعفا به آقای جهانگیری تقدیم شد.

وظیفه من بود استعفا کنم و توسط رییس جمهوری تصمیم‌گیری شد

وی ادامه داد: آقای جهانگیری نهایتاً اعلام کردند با رییس جمهوری صحبت کردم و ایشان گفته‌اند همین که مدیر راه‌آهن استعفا می‌کند کفایت می‌کند. در این صورت ادامه کار بنده که چیزعجیب غریبی نیست. وظیفهٔ من بود و بلافاصله انجام دادم. توسط رییس جمهوری تصمیم‌گیری شد. بالاترین مقام اجرایی کشور و آیا من می‌توانستم مخالفت کنم؟

وی ادامه داد: باید بعد از تصمیم گیری با کمال اقتدار وزارت خانه را اداره می‌کردم.

وی در پایان گفت: توجه شما را به بیانیه کمیسیون عمران جلب می‌کنم که بررسی کرد و گفت هیچ مسئولیتی متوجه وزیر نیست و از پشت همین تریبون خوانده شد. همین طور کمیسیون بررسی سانحه نیز چنین نظری داشت.

 

نظر شما