شناسهٔ خبر: 35024 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دومين دفاعیه خود در مجلس مطرح کرد؛

جای رسیدگی به اتهام دادگاه است نه مجلس/ تاريخی‌ترين هيات مديره راه‌آهن در اين دوره شكل گرفت/ حتی یک نفر از بستگانم در هیچ قراردادی مداخله ندارد

جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نطق دفاعیه خود در جلسه نوبت عصر، با تاکید بر آنکه جای رسیدگی به اتهام، دادگاه و نه مجلس است، گفت: از ابتدای تاسیس راه‌آهن تاکنون، راه‌آهن هیات مدیره‌ای در این حد از تخصص نداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه نوبت عصر امروز یکشنبه اول اسفندماه در نطق دفاعیه خود، با تشکر از نمایندگان رضایی کوچی، شهریاری، سید احسن علوی، بهادری، حسین زاده و همچنین ۱۳ نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی در مورد حمایت از خود در پاسخ به نقدی که دکتر فرهنگی مطرح کرد و از لفظ متهم استفاده کرد، گفت: در ارتباط با پرسش دکتر فرهنگی و اینکه وزیر راه و شهرسازی متهم است قاعدتا جای رسیدگی به اتهام، دادگاه و نه در جلسه مجلس است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه هیات مدیره راه آهن همه افرادی متخصص بودند که از ابتدای تاسیس شرکت راه‌آهن تاکنون سابقه نداشته است، افزود: اسامی هیات مدیره راه‌آهن شامل دکتر پورسید آقایی ۲۵ سال سابقه در راه آهن، مهندس خدایی ۲۲ سال سابقه در راه‌آهن، آقای فتحعلی‌ها ۱۲ سال سابقه در راه‌آهن، مهندس تقی زاده ۲۵ سال سابقه در راه‌آهن و آقای عاشوری ۲۵ سال سابقه در راه آهن اینها اسامی افراد هیات مدیره راه آهن است که از ابتدای تاسیس راه آهن تاکنون، راه آهن، هیات مدیره‌ای در این حد از تخصص غیرممکن است داشته باشد.

تریبون رسمی جای سوال از متهم نیست

آخوندی با تاکید بر آنکه تریبون رسمی، جای سوال از متهمان نیست، گفت: اگر کسی به شما گزارشی کرد و خواستید در یک تریبون عمومی گزارش کنید ابتدا از متهم سوال کنید تا پاسخ دهد.

وی در پاسخ به این پرسش استیضاح کنندگان که مطرح کردند کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی است و چرا معاون راه‌آهن رئیس کمیسیون سوانح است؟ گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی کمیسیون جلوگیری سوانح راه‌آهن مورخ ۸۶.۵.۳۱‌ که می‌گوید معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن، رئیس و عضو خبره ایمنی کمیسیون سوانح، دبیر این کمیسیون است. به موجب آیین نامه و مصوبه قانونی، معاون سیر و حرکت رئیس کمیسیون است. واقعا از بیان این موارد پشت تریبون عمومی تعجب می‌کنم.

آیین‌نامه‌ها را یک بار مطالعه کنید

وی در پاسخ به سوال کنندگان گفت: به آیین نامه دقت کنید و حداقل این آیین‌نامه‌ها را یکبار مطالعه و بعد چنین مواردی را مطرح کنید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در تاریخ ۹۵.۵.۳۱ اصلاحیه ای داده و پیشنهاد کردم تا رئیس کمیسیون سوانح نباید معاون اجرایی باشد که به تصویب رسید. وقتی مهندس عاشوری رئیس کمیسیون بررسی سوانح بوده، قانونی بوده و بعد که آیین نامه جدید آمد رئیس کمیسیون بررسی سوانح جدید، منصوب کردیم. واقعا عجیب است که دوستان این نکات را مطرح می کنند.

آخوندی با یادآوری انکه در بحث آیین‌نامه ها دکتر جهانگیری نیز مستحضر هستند که در جلسه اخیر، هیات وزیران، تاکید کرده است که رئیس کمیسیون سوانح از عوامل اجرایی جدا شود، گفت: تاکنون و تا ماه ۵، معاون سیر و حرکت شرکت راه‌آهن، رئیس کمیسیون سوانح بوده است و با پیشنهاد بنده این تغییر ایجاد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سه سال است کمیسیون بررسی سوانح، بررسی جدیدی نداشته است، گفت: کمیسیون بررسی سوانح، هر ماه سفر دارد و به حوزه های خود می‌رود و مسائل را از نزدیک بررسی و بازدید می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته شد چرا قطارها در سیبری یخ نمی‌زند، گفت: مگر در ایران همه قطارها، یخ می‌زند؟ تا همان روز حادثه قطار، بیش از ۵۵ قطار اعزام شده است. یکی از آنها یخ زده است این نقص فنی و استثنا است. در همین ۱۰ ماه پیش عین همین حادثه در آلمان شرقی رخ داد، ۵۵ قطار عبور کرد یخ نزد، حالا یکی از آنها یخ زده است، این که نباید به عنوان اتفاق عجیب تلقی شود.

آخوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا قطار سمنان، ضد حریق نبوده است؟ گفت: همه قطارها استاندارد هستند همه آنها تا حدی در برابر حریق مقاومت دارند و بیشتر از آن دچار حریق می‌شوند. هر چیزی یک استانداردی دارد و آن هم طبق استانداردش عمل کرده است.

کمیسیون عمران با بررسی‌ گفت در حادثه قطار، هیچ قصوری متوجه وزیر نیست

وی با اشاره به اینکه در این مورد گزارش کاملی را دکتر حسن بیگی ارایه کرد، گفت: اگر می‌خواهیم کسی را محکوم کنیم ابتدا تمامی موارد را بررسی کنیم. در حادثه ریلی، رئیس مجلس، کمیسیون عمران را مامور کرد تا گزارش جامع از حادثه قطار ارایه کند که کمیسیون عمران بررسی کرد و در بازدید ها و بررسی کرد و گفت از بابت حادثه قطار، هیچ موضوعی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست.

آخوندی ادامه داد: موضوع حادثه قطار را، کمیسیون بررسی سوانح، کمیسیون عمران، کمیسیونی که از طرف رئیس جمهوری مامور شده بود و همچنین بازرسی کل کشور بررسی کرد و تاکنون هیچکدام گزارشی دال بر محکومیت ارایه نکردند و وزیر راه و شهرسازی را مبرا دانستند.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود یک نفر را به دلیل محکوم کرد بدون آنکه در یک دادگاه بررسی شود. 

یک نفر از بستگان من در هیچ قراردادی در وزارت‌خانه مداخله نداشت

آخوندی در ادامه ضمن ابراز احترام و علاقمندی به دهقانی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: بدون شک یک نفر از بستگان من در هیچ قراردادی در وزارت‌خانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.

آخوندی ضمن اشاره به مطالب گفته شده مبنی بر امضای قرارداد راه‌آهن با پزشک قطار محمد مهدی آخوندی بیان کرد: این موضوع دقیقا در استیضاح قبلی مطرح شد این درحالی است که راه‌آهن نبوده و شرکت رجا در این قرارداد نقش داشته است که شرکتی واگذار شده به شمار می‌رود، همچنین طرف دیگر قرارداد محمدمهدی آخوندی نبوده بلکه جهاد دانشگاهی شهید بهشتی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره افزود: محمدمهدی آخوندی از دانشمندان ایران در علم جنین‌شناسی بوده که در دولت گذشته برای جلوگیری از خطر احتمالی ترور دارای محافظ بوده است.

آخوندی وی را جزو افتخارات ایران دانست و گفت: وی مؤسس جهاد دانشگاهی ایران از سال ۶۱، رئیس جهاد دانشگاهی ابن‌سینا بوده و شرکت رجا با جهاد دانشگاهی قرارداد امضا کرده است و ربطی به فرد ندارد.

آخوندی در ادامه با تأکید براینکه بیان این اطلاعات بدون پیش‌مطالعه دقیق از تریبون عمومی تنها موجب نگرانی مردم و جامعه می‌شود گفت: آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده‌اند که تا وقتی گزارشی بررسی و نهایی نشده است و همچنین رئیس سازمان آن را امضا نکرده دارای هیچ‌گونه سندیتی نخواهد بود، پس چگونه کارشناسان این سازمان به ادعای آقای دهقان اطلاعات خام را بدون بررسی در اختیار نمایندگان قرار می‌دهند تا پشت تریبون مطرح شود.

مگر دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی نیست؟

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین درباره صحبت‌های گفته شده درخصوص غیرقانونی بودن هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن گفت: هیئت مدیره‌ این سازمان دارای عمری سه ساله بوده و هرسال حسابرس و بازرس قانونی از دیوان محاسبات داشته است، مگر این دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی نیست؟ مگر یک بار به شما گزارش خلاف قانون کرده‌اند؟ اگر هیئت مدیره خلاف قانون باشد باید سریعا اعلام شود، چطور ممکن است هیئت مدیره غیرقانونی سه سال مشغول به کار است؟

۲۴ نفر دارای پست دو شغله را معرفی کنید

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود بیان کرد: گفته شده است که ۲۴ نفر دارای پست دو شغله هستند، من می‌خواهم که یکی از این افراد معرفی شوند، نمی‌شود که هر صحبتی بدون هیچ‌گونه مدرکی اعلام شود. قطعا این کشور دارای قانونی و تخلفات اداری و دیوان محالسبات است که در صورت صحت ادعاها باید تا کنون به کی از این مراکز مراجعه و اعتراض می‌شد.

آخوندی با اشاره به وجود موارد ذکر شده در این جلسه با جلسه استیضاح مهرماه سال گذشته نیز بیان کرد: مگر این صحبت‌ها در مهرماه سال پیش مطرح نشد؟ چرا از آن زمان تا کنون (۱۵ ماه) این موارد از هیچ مجرای قانونی پیگیری نشده است؟ چرا مطالب عنوان شده دارای هیچ گونه محکومیت دادگاهی و دیوان محاسباتی نداشته و یا دارای گزارشی از سازمان بازرسی کل کشور نیست؟

مگر افراد با شنیده‌ها دیگران را متهم می‌کند؟

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: معترضان همواره از شنیده‌ها صحبت می‌کنند که قطعا ادله محکمی نیست. مگر افراد با شنیده‌ها دیگران را متهم می‌کنند؟

آخوندی با بیان اینکه رئیس مجلس خود نیز یکی از قربانیان این‌گونه سخنان در دوره گذشته مجلس بوده‌ است گفت: شما را به خدا اگر صفحه‌ای مدرک واقعی از ادعاها و سخنان خود در دست دارید، آن را رئیس مجلس، قوه قضائیه، کمیسیون اصل ۹۰ ، سازمان بازرسی کل کشور بدهید. این کشور مگر مجاری قانونی ندارد؟ این مجاری قانونی برای چیست؟ برای آن است که این سخنان به جای مطرح شدن پشت تریبون در آنجا گفته شده و از نتایج آن در مجلس صحبت کنید.

آقایان چرا حتی به تاریخ‌ها هم توجه نمی‌کنند

وی درخصوص مطالب مطرح شده درباره سعیدنژاد نیز بیان کرد: قراردادی که در مورد آن صحبت کردند مربوط به نگهداری و لایروبی و برای دولت گذشته است، من واقعا تعجب می‌کنم که آقایان چرا حتی به تاریخ‌ها هم توجه نمی کنند. از سویی دیگر شرط من همواره براین است که هرکسی که قصد دارد در وزارت‌خانه ما کوچکترین سمت و پستی بگیرد نباید در هیچ شرکتی که با وزارت راه و شهرسازی طرف قرارداد است دارای حتی یک سهمی باشد.

آخوندی ادامه داد: از شما می خواهم که اگر یک مورد مدرک از صحبت‌های گفته شده در مورد فرزند من در اختیار دارید آن را هرچه سریعتر به رئیس مجلس، قوه قضائیه، کمیسیون اصل ۹۰ و یا سازمان بازرسی کل کشور بدهید. به خدا قسم بد است که بدون دلیل افراد را متهم کند.

حتی یک درصد از موارد گفته شده صحت ندارد و همه دروغ محض است

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق آیه قرآن چطور می‌شود بدون دلیل و براساس شنیده‌ها از پشت این تریبون مسائلی را مطرح کرد. آقایان عزیز یک مورد و حتی یک درصد از موارد گفته شده صحت نداشته و همه دروغ و کذب محض است.

از رئیس خواهش می‌کنم بالاخره استیضاح می‌گذرد ولی خواهش می‌کنم که فکری برای قانون کنند. این روش واقعا درست نیست که نفوس محترم و انسان‌های شریف بدون هیچ مدرک متهم شوند.

وی افزود: در بحث مبارزه با فساد من مدعی هستم و این ادعا را می‌کنم و هرجا بخواهند ثابت می‌کنم که همان طور که آقای حسن بیگی گفتند که با تحقیق و بررسی که کرده‌اند وزارت راه و شهرسازی پاک‌ترین وزارتخانه در عملیات قراردادی است، در همه اتفاقاتی که رخ داد در املاک نجومی و حقوق نجومی یک مورد از وزارتخانه ما آیا مطرح شد؟ باید حداقل یک مورد پیدا می‌شد که بگویند اینجا مشکل دارید. در هیچ مورد، حتی برای قراردادهای داخلی تاکید کردم که باید همه مشاوران و همه پیمانکاران اظهارنامه بدهند که به کسی یک ریال هم رشوه نداده‌ایم و اگر کسی از آنها ادعای اخاذی کرد باید به من مراجعه شود.

سامانه شهراه برای دسترسی آزاد به اطلاعات برای همه ایجاد شد

من سامانه شهراه را راه‌اندازی کردم که هرکس در ایران هر اطلاعاتی را که خواست به موجب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دسترسی یابد و تمام کارمندان و مدیران وزارت راه و شهرسازی را موظف کردم که هر اطلاعات لازم را ارائه دهند و برای این مورد مجرا و سیستمی تهیه کردم که بتوانند بلافاصله درخواست اطلاعات کنند.

برای مبارزه با فساد سرافرازم

وزیر راه و شهرسازی افزود: در ارتباط با مبارزه با فساد بسیار سرافراز هستم و بسیار از آنچه انجام داده‌ام خشنودم و اگر کوچک‌ترین تخلفی باشد بین فرزندم و دیگران چه فرقی هست؟ اگر فرزندم نیز کوچکترین تخلفی انجام دهد باید به اشد مجازات برسد و خودم نیز با شما همکاری می‌کنم ولی باید مبنای قانونی داشته باشد.

وی افزود: می‌گویند فرزندم شرکت راه‌اندازی کرده مگر شرکت درست کردن جرم است؟ چرا این گونه بحث می‌شود؟ درجهت مبارزه با فساد کاری که کردم این بود که بخشنامه کردم که با اینکه معمولا می‌دانیم اکثر فعالیت‌های وزارتخانه‌ها توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار وابسته به وزارتخانه‌ها انجام می‌شود به سازمان‌های وزارتخانه گفتم حق ندارند این کار را انجام دهند.

آخوندی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و تمام فراکسیون‌ها، فراکسیون امید، فراکسیون مستقل ولایی و نمایندگان ولایی که تعدادی از آنها حمایت خود را از وی اعلام کردند گفت: اطمینان دارم آنچه رای می‌دهید بر اساس تشخیص خودتان و به موجب حجت شرعی خداوند است و می‌دانم رای‌تان بر اساس اغراض شخصی نیست.

وی افزود: علاقه‌مند بودم درباره بخش مسکن چه اتمام مسکن مهر و طرح‌های جدید نیز صحبت کنم ولی فرصت نشد.

 

 

نظر شما