شناسهٔ خبر: 35041 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازتاب تاریخی‌ترین استیضاح کشور:

وزیر راه و شهرسازی سربلند از استیضاح بیرون آمد/ اعتماد معنادار نمایندگان به آخوندی/ اطمینان رئیس جمهوری از موفقیت آخوندی در جلسه استیضاح

جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای اعتماد روز گذشته نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی، پاسخی روشن به هجمه شدید مخالفان علیه وزیر کاربلد دولت اعتدال بود؛ پاسخ معناداری که نظر روزنامه های امروز (دوم اسفند ۹۵) را به خود جلب کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ پرونده دومین طرح استیضاح «سیدعباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی که پس از وقوع حادثه ریلی سمنان در آذرماه به طور جدی تر از سوی برخی نمایندگان پیگیری می شد، دیروز با رای اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر بسته شد.

روزنامه «آرمان» در گزارش خود نوشت: ۳ بار توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند؛ یکبار که توسط رئیس جمهور برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای تصدی وزارت را بدست بیاورد. یکبار دیگر در ۱۴ مهر ۱۳۹۴ که جلسه استیضاح او که در قامت وزیر راه بود برگزار شد و با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه ابقاء شد و سومین مورد هم دیروز بود که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف استیضاح وزیر راه، سرنوشت درخواست ۳۱ نماینده برای استیضاح با رای گیری مشخص شد : ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده دستاورد جلسه استیضاح وزیر راه و حکم به ادامه فعالیت او بود. جلسه استیضاح آخوندی در قامت وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، جلسه‌ای که طولانی بود اما عاقبت خوبی داشت.

استیضاح موضوع سرمقاله امروز روزنامه آرمان هم بود که در آن می خوانیم: نتیجه استیضاح وزیر راه دولت یازدهم بسیار مهم بود. استیضاح انجام شد اما رای نیاورد و مجلس با رای قاطع وزیر راه را ابقا کرد. استیضاح در چنین مقطع زمانی، ‌یکی از انبوه موانعی است که مخالفان در برابر دولت قرار می‌دهند. رئیس دولت اصلاحات عنوان می‌کرد که هر ۹ روز برای دولت او یک بحران ایجاد می‌کردند اما اکنون هر هفته و هر روز یک بحران ایجاد می‌شود. 

این استیضاح نشان داد طیفی که منافع و مصلحت را در نظر نمی‌گیرند، در اقلیت قرار دارند اما با غوغا‌سالاری و فریاد درصدد آن هستند که خواسته خود را محقق کنند. کشور در شرایط فعلی تحمل تنش‌ ندارد. در صورتی می‌توان در مسیر توسعه حرکت کرد که آرامش بر کشور حکمفرما باشد و درگیری سیاسی وجود نداشته باشد.

در گزارش روزنامه «ایران» می خوانیم: اگر استیضاح برای هر وزیری کابوس برکناری است، برای عباس آخوندی سکوی افزایش رأی بوده. وزیر راه دیروز نه تنها مخالفان خود را در بهارستان پشت سر گذاشت، بلکه رکورد رأی خود در مجلس قبل را هم شکست و در دومین استیضاح خود ۱۷۶ رأی موافق کسب کرد. این برای وزیری که در رأی اعتماد ابتدای کابینه ۱۵۹ رأی موافق و در اولین استیضاحش ۱۷۵ رأی مثبت به دست آورده بود، چیز کمی نیست. خصوصاً اینکه آخوندی اولین وزیر تاریخ ایران است که در عمر یک دولت، دو بار پا به جلسه استیضاح گذاشته است. استیضاح او ۱۳ محور داشت اما همه آنها در سه محور کلی خلاصه می‌شدند؛ فساد در وزارتخانه، حادثه قطار و سوء مدیریت در پروژه‌ها.

در ستون «اول دفتر» روزنامه ایران هم آمده است: هر چند باید اذعان کنیم که قسمتی از انتقادات ذکر شده در این استیضاح دارای ابعاد قابل تأیید فنی و کارشناسی بود اما این نکته نیز قابل کتمان نیست که برخی دیگر هم با انگیزه‌های سیاسی در بیرون و داخل مجلس سعی در هدایت استیضاح برگزار شده داشتند. در ماه‌های اخیر و به دنبال تصادف قطارها در سمنان، انتقادات از وزارت راه و شهرسازی شدت گرفته بود و مسائل حاشیه‌ای نیز چون شایعه فساد نزدیکان و مدیران آقای آخوندی نیز مطرح و حتی تبلیغ می‌شد؛اینکه دیروز این دست انتقادات بدون هیچ واسطه و به شکل رو در رو مطرح شدند و پاسخ وزیر راه هم در ادامه آن آمد. مهمتر اینکه مردم و افکار عمومی نیز به عنوان اصلی‌ترین قاضیان این ماجرا در جریان کامل مواجهه یاد شده، استدلال منتقدان و پاسخ‌های دولت قرار گرفتند. 

به نوشته ایران، همین اطلاع افکار عمومی است که اهمیت جلسه دیروز مجلس را صرفاً از اعداد آرای موافقان و مخالفان استیضاح فراتر می‌برد و می‌تواند آن را در قامت یک فرآیند شفاف‌سازی هم دارای اهمیت بکند. البته نکته مهم این است که ببینیم در آینده منتقدان و مخالفان فعلی دولت و وزیر راه در بیان نظرات و طرح عقاید خود چگونه عمل خواهند کرد و آیا باز هم به همان مسیر تخریب و حمله‌های سابق خواهند رفت یا خیر؟

روزنامه «آفتاب یزد» هم افزایش تعداد رای های اعتماد به آخوندی را «نتیجه معکوس هجمه به آخوندی» خواند و روزنامه «ابتکار» از آن به عنوان «تلاش بی ثمر دلواپسان» یاد کرد. روزنامه «تجارت» هم زیر عنوان «استیضاح برای هیچ» به بازتاب خبرهای جلسه دیروز مجلس پرداخت.

روزنامه «ستاره صبح» اما رای اعتماد دوباره به آخوندی را «چراغ سبز دوباره مجلس به دولت» خواند و روزنامه «جوان» هم در سرمقاله خود با عنوان «آخوندی راه خود را می رود» آورد: دیروز نمایندگان خانه ملت در دو نوبت صبح و عصر استیضاح عباس آخوندی را در دستور کار خود قرار دادند و پس از توضیحات وزیر و سخنان موافقان و مخالفان، این وزیر راه و شهرسازی بود که توانست از هفت‌خان نه چندان دشوار خانه ملت عبور کند. 

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا در این گزارش می افزاید؛ از ابتدای روز گذشته و عدم حضور شخص رئیس‌جمهور در جلسه دفاع از عملکرد وزیر راه و شهرسازی، بسیاری از گمانه‌زنی‌ها به این سمت و سو رفت که آخوندی در گرفتن رأی اعتماد مجدد دچار مشکل چندانی نخواهد بود که اگر غیر از این بود، روحانی به جای معاون اول، خودش در مقام دفاع از وزیر راهی مجلس می‌شد. این موضوع در سخنان برخی موافقان عصر دیروز استیضاح هم نمود داشت. گویی آنها نیز در شناخت لابی‌های پشت پرده کمی عقب افتاده بودند.

نظر شما