شناسهٔ خبر: 35182 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جزییات سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان تبریز در سال ۹۵

سکونتگاه غیر رسمی همدان جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان تبریز در سال ۹۵، با حضور رئیس اداره عمران و بهسازی شهری، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تبریز، معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهر تبریز و سایر اعضاء ستاد شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان تبریز در سال ۹۵، با حضور بابک نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تبریز، معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهر تبریز و سایر اعضاء ستاد شهرستان برگزار شد.

در این جلسه نجفیان با اشاره به تفاهم‌نامه چهارجانبه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهری تبریز و موضوع جابجایی ۳ هزار خانوار ساکن در محدوده ۴۸ هکتاری پرخطر و لرزه‌خیز واقع در ضلع جنوبی اتوبان پاسداران تبریز، گزارشی از اقدامات انجام یافته در این خصوص را ارائه کرد.

وی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۴ هکتار زمین برای این موضوع از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان در شهر تبریز در اختیار شهرداری قرار گرفته است از تعیین ۶/۱ هکتار زمین دیگر برای تحویل به شهرداری در آینده‌ای نزدیک برای این امر خبر داد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان از افتتاح ۱۷۱ واحد مسکونی در بخشی از این زمین‌ها که با همکاری شهرداری و انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان ساخته شده‌اند و شروع به ساخت ۶۰۰ واحد و طراحی ۴۰۰ واحد دیگر برای موضوع جابجایی مذکور خبر داد.

وی ضمن اعلام آمادگی اداره متبوع خود به معرفی این واحدها جهت اخذ تسهیلات بافت‌های ناکارآمد شهری، از افزایش ۱۱۰۰ فقره تسهیلات بهسازی و نوسازی محلات بازآفرینی شهری استان از محل اعتبارات سال ۱۳۹۵ بانک مسکن خبر داد و افزود: با افزایش این تعداد در مجموع سهم استان از محل اعتبارات بانک مسکن ۶ هزار فقره شده است.

وی بزرگ‌ترین نگرانی در این خصوص را عدم انجام تعهدات دولت در پرداخت یارانه تسهیلات ذکر کرده و با اشاره به مکاتبات انجام یافته توسط استاندار محترم با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص پرداخت یارانه تسهیلات مذکور، ابراز امیدواری کرد تا دولت با عمل به این تعهدات موجبات رونق بهسازی و نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری را فراهم سازد.

نجفیان با اشاره به تکلیفی که از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص مطالعه بافت تاریخی شهر تبریز در بررسی طرح جامع تبریز به عهده عمران و بهسازی شهری گذاشته شده است از پیگیری برای انجام این مطالعه در قالب بازآفرینی پایدار شهری خبر داد.

وی همچنین از پیگیری موضوع احیاء مجموعه صاحب آباد تبریز با همکاری وزارت راه و شهرسازی، استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری کلان‌شهر تبریز و میراث فرهنگی استان گزارشی را برای اعضاء ارائه داد.

رئیس دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان ضمن تبیین شیوه‌نامه تهیه برنامه بازآفرینی پایدار شهری بلندمدت (سند چشم‌انداز ۱۴۰۴)، میان‌مدت (پایان برنامه ششم تا ۱۳۹۹) و برش سال ۱۳۹۶، همکاری جدی اعضاء ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان در خصوص اعلام نظام محله‌ای شهرهای شهرستان و برنامه خود بر اساس مطالعات مصوب برای تهیه برنامه‌های مذکور را خواستار شد.

در این جلسه عزتی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ستاد بازآفرینی شهری شهرستان تبریز، از اعلام آمادگی شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز برای اعطای کمک بلاعوض یکصد و پنجاه میلیون ریالی برای موضوع جابجایی ساکنین واقع در سکونتگاه‌های پرخطر و لرزه‌خیز غیررسمی شهر تبریز به ازای هر واحد خبر داد.

در این جلسه سایر اعضاء ستاد نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد مسائل و موارد مبتلابه خود در این خصوص را اعلام و تصمیماتی در این خصوص گرفته شد.

نظر شما