شناسهٔ خبر: 35228 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابو ترابی فرد بيان كرد:

قزوین با بیشترین آثار ثبت‌شده شایسته میزبانی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام

سید حسن ابوترابی فرد قزوین با معماری جذاب و فاخر در ردیف شهرهای پیشتاز جهان اسلام در حوزه تمدنی است و با اختصاص بیشترین آثار ثبت‌شده تاریخی بنام خود، شایسته داشتن موزه‌ای با عنوان تاریخ تمدن جهان اسلام است.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، رئیس هیئت‌امنای موزه تاریخ تمدن اسلامی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد موزه تاریخ تمدن جهان اسلام که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار قزوین در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد گفت: قزوین با داشتن یک هزار اثر تاریخی ثبت‌شده نماد تاریخ و تمدن اسلامی است و باید این ظرفیت شناسایی و به دنیا معرفی شود.

وی عنوان کرد: مسجد جامع  شهر قزوین به‌عنوان اثری ماندگار از دوره بنی‌عباس با معماری فاخر و برجسته می‌درخشد و گویای استعدادهای این منطقه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن ابو ترابی فرد در مراسم امضای تفاهم‌نامه ایجاد موزه تاریخ تمدن اسلامی بیان داشت: با تلاش صورت گرفته از طرف مسئولان و مدیران شهری استان قزوین شرایطی فراهم‌شده است تا نهادهای بین‌المللی این شهر را برای اجرای طرح‌های جهانی انتخاب کنند که باید قدردان آن باشیم.

وی افزود:امیدواریم این کار به‌سرعت اجرایی شود تا بتوانیم با برنامه‌ای مدون و منظم موزه‌ای ارزشمند را در محله‌ای تاریخی ایجاد کنیم تا الگوی دیگر نقاط ایران و حتی جهان باشد.

وی گفت: قزوین از یک موقعیت استثنایی برخوردار بوده و اسناد تاریخی در تبیین جایگاه فرهنگی، تاریخ، سیاسی این شهر گویای ظرفیت‌های سرشار آن است که باید شکوفا شود.

ابو ترابی فرد بیان داشت: ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری قزوین باید در جهت رونق اقتصادی و نهادینه‌سازی فرهنگ اصیل ایرانی به‌کارگیری شود و این مهم با تعامل مدیران محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود هویت تاریخی خود را برجسته کرده و معرفی کنیم و قزوین به‌عنوان جزئی از تمدن کهن ایران باید شکوفا و معرفی شود.

رئیس هیئت‌امنا موزه تاریخ تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: سرعت انجام ساخت موزه تاریخ تمدن جهان اسلام باید افزایش یابد تا این موزه الگویی برای دیگر شهرهای کشور و یا حتی دنیا شود و آرمان‌های دین مبین اسلام در جهان گسترش یابد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابو ترابی فرد در پایان گفت: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بالقوه شهر قزوین را با توجه به شایستگی‌ها و ویژگی منحصربه‌فرد خود به جهان بشناسانیم و گردشگرانی از سراسر جهان برای دیدن شهر تاریخی قزوین جذب کنیم.

نظر شما