شناسهٔ خبر: 35458 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد؛

توجه دولتمردان به بازار کار مهندسان متخصص/ فراهم کردن شرایط فعالیت در بازار کار بین‌المللی برای ۵۰ درصد مهندسان فاقد شغل/ ایجاد شرایط کسب و کار بین‌المللی در کشورهای همجوار ایران فراهم است

حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان تقاضای جامعه مهندسی از دولتمردان در ایجاد شرایط کسب و کار بین‌المللی برای متخصصان داخلی، گفت: شرایط کسب و کار بین‌المللی در ارایه خدمات مهندسی ساختمان در کشورهای همجوار ایران، فراهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در اولین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در سالن اجلاس سران کشور، اهداف برگزاری از این همایش را تشریح کرد.

قربانخانی گفت: یکی از ابزارهای توسعه صادرات، منابع انسانی است که به عنوان سرمایه انسانی شناخته می‌شود. در سال ۷۴ سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با ۱۵ هزار نفر عضو تشکیل شد اما هم‌اکنون سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر عضو مهندس دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه تنها ۱۲۰  هزار عضو مهندس سازمان نظام مهندسی در پایتخت وجود دارد، افزود: چند سالی است که این موضوع مطرح می‌شود که با سونامی مهندس در کشور روبه‌رو هستیم. بدین‌معنا ایران پس از روسیه و آمریکا بیشترین نیروی انسانی را در زمینه مهندسی دارد که باید برای اشتغال آنها چاره‌ای اساسی اندیشید.

قربانخانی با اشاره به اینکه تا سال ۹۱ برابر ۱۷ هزار پروانه اشتغال به کار و طی سال‌های ۹۱ تا کنون برابر ۳۰ هزار پروانه اشتغال به کار به آن میزان افزوده شده است، گفت: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که در بخش ساختمان به ۵۰ درصد از نیروی متخصص کشور در زمینه مهندسی ساختمان نیازمندیم و باید برای توانمندی سایر نیروهای متخصص نیز تدبیری اندیشه کنیم.

وی تصریح کرد: دانش و تجربه تعاملات دنیای امروز را شکل می‌دهد و با این ویژگی با توجه به اینکه ۵۰ درصد صادرات جهان به خدمات اختصاص یافته که از این میزان یک سوم آن به خدمات فنی و مهندسی ارتباط دارد باید برای ایجاد شرایط استفاده از این توانمندی در سطح بین المللی گام‌های اساسی برداریم.

قربانخانی گفت: در ۲۵ سال گذشته، صادرات خدمات مهندسی ۷ برابر شده است و ما در کشور میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه گذاری کردیم. در عین‌حال، سرمایه انسانی فراوانی نیز در کشور داریم که باید برای آنها اشتغال مناسب ایجاد کنیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران رویارویی با این میزان سرمایه انسانی و نیازی که کشور دارد را در دو رویکرد قابل‌تامل دانست و گفت: با نیروی انسانی متخصص با دو رویکرد می‌توان روبه رو شد. رویکرد نخست آن است که آنها را به عنوان فرصتی تلقی کرده و تلاش کنیم تا با ایجاد شرایط کسب و کار مناسب و سازمان یافته آنها را به بازار هدف در کشورهای همجوار متمایل کنیم و در عین حال می‌توانیم به آنها به عنوان تهدیدی نگاه کنیم. در حال حاضر نگاه دولت و حاکمیت به این نیروها فرصتی برای رونق اقتصادی در کشور و اتکا به توان و نیروی داخلی و معرفی آن به دنیا است.

قربانخانی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷ میلیون مهندس بیکار در کشور داریم و وظیفه داریم که در جهت اشتغالزایی برای آنها گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی انجام عملیات عمرانی و ساخت و ساز در کشور با میزان نیروی انسانی متخصص مطابقت ندارد، گفت: موانع پیش روی صادرات ما، نداشتن صادرات خدمات مهندسی است و لذا از دولتمردان تقاضا داریم تا در سیاستگذاری‌های کلان خود جامعه مهندسی را مورد توجه ویژه قرار دهند و در زمینه صدور خدمات مهندسی به آنها کمک و یاری‌رسانی لازم را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اینکه در دهه گذشته، میزان بهره‌مندی از خدمات مهندسی و صدور آن به سایر کشورها سیر نزولی داشته به دلیل عدم حمایت حاکمیت بوده است و نیازمند این هستیم تا بانک‌ها از نیروهای متخصص داخلی حمایت کنند تا بتوانیم صدور خدمات مهندسی داشته باشیم و بانک‌ها باید ضمانت‌نامه‌های لازم را فراهم کنند تا در اختیار سایر کشورها برای حضور و فعالیت متخصصان ایرانی قرار بگیرد.

قربانخانی گفت: اگر چند سال گذشته از سونامی مهندسی نام می‌بردیم اکنون با آن روبه رو شده‌ایم و باید تلاش کنیم تا بازار جدیدی برای نیروی متخصص و کارآمد خود پیدا کنیم. این بازار در کشورهای همسایه وجود دارد که با اخذ تدابیر لازم می‌توان به آن دست یافت. /

نظر شما