شناسهٔ خبر: 35488 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت:

اعلام پایندی دولت در خصوص توسعه سواحل مکران/ افتتاح طرح‌های جدید در بندر چابهار/ رشد فعالیت‌های دریایی مدیون برجام است/ بندر شهید رجایی عامل توسعه بنادر دیگر

سواحل مکران توسعه مناطق شرقی و سواحل‌‌مکران به عنوان اولویت دولت، افتتاح طرح‌های جدید در بندر چابهار، رشد فعالیت‌های دریایی در دوران پسابرجام، تاکیدات سعیدنژاد بر توسعه گردشگری دریایی،آغاز بهره‌برداری از پروژه لایروبی بندر لنگه و برگزاری اولین مانور جستجو و نجات شبانه با مقیاس بزرگ در محدوده دریایی هرمزگان خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توسعه مناطق شرقی و سواحل مکران از اولویت‌های این دولت بوده و هست، شرق توسعه یافته را به نفع کل کشور و همسایگان برشمرد و اظهارداشت: تمام تلاشهای دولت در عرصه خارجی و داخلی برای توسعه ایران و اشتغال جوانان عزیز است.

حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از پروژه گازرسانی و خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان گفت: بزودی طرح‌های جدید و تحول آفرین برای منطقه، در بندر چابهار به بهره‌برداری خواهد رسید. وی هم چنین گفت: امروز با نصب اسکله جدید در بندرچابهار، ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید که معنای آن ایجاد یک تحول بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان و کل منطقه خواهد بود.

در زیر اهم اخبار دریایی در هفته ای که گذشت آمده است...

توسعه مناطق شرقی و سواحل‌ مکران از اولویتهای این دولت بوده و هست/ افزایش‌ ظرفیت بندر چابهار تحول بزرگ برای کل منطقه است

رئیس جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از پروژه گازرسانی و خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان، گفت: بزودی طرح‌های جدید و تحول آفرین برای منطقه، در بندرچابهار به بهره برداری خواهد رسید.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: امروز خوشحالم که بسیاری از وعده‌های دولت در این استان محقق شده و همه وعده ها و پروژه های اعلام شده نیز با تلاش مسئولان به انجام خواهد رسید.

 روحانی تأکید کرد: آنچه امروز به ثمر نشسته در سایه وحدت و انسجام مردم استان اعم از شیعه و سنی و اقوام مختلف اعم از بلوچ و سیستانی است که به جهان نشان دادند در دورانی که در بسیاری از کشورها بیگانگان شعله اختلافات و انشقاق را ترویج می‌کنند، در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه در کنار هم برای آبادانی و توسعه ایران عزیز تلاش می‌کنند.

رییس‌ جمهوری ضمن قدردانی از وحدت، همدلی و انسجام مردم استان سیستان و بلوچستان، گفت: امروز دیگر آن روزگاری نیست که مرزهای شرقی ما در استان سیستان و بلوچستان ناامن باشد، بلکه امروز به همت مردم، علما و طوایف در سایه ایثار نیروهای مسلح اعم از ارتش، بسیج و نیروهای امنیتی، همه ذهن‌ها و فکرها سیستان و بلوچستانی امن برای توسعه ایران عزیز را می‌شناسند.

افتتاح طرح‌های جدید در بندر چابهار

رییس‌ جمهوری توسعه شرق کشور، توسعه سواحل مکران و انسجام و وحدت ملی مذهبی و قومیتی در سراسر ایران را از اهداف مهم دولت یازدهم برشمرد و برپایبندی دولت بر این اهداف تأکید کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک با تلاش مسئولان در سواحل مکران و چابهار و جنوب استان شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و طرح‌های جدید در بندر چابهار به بهره‌برداری خواهد رسید

 روحانی ادامه داد: امروز با نصب اسکله جدید در بندرچابهار، ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید که معنای آن ایجاد یک تحول بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان و کل منطقه خواهد بود

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: در مراسم امضاء سند همکاری در بندر چابهار که نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان نیز حضور داشتند، نخست وزیر هند اعلام کرد که یک قرن دیگر جهان خواهد فهمید که امضاء این سند، چه تحول بزرگی در منطقه رقم خواهد زد و حقیقتاً نیز این یک کار عظیم و بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان خواهد بود که دارای جایگاهی مهم و استراتژیک در کشور است و ایران عزیز را به اقیانوس ها وصل کرده است

رشد فعالیت‌های دریایی مدیون برجام است/ ایران از ۲۰ کشور بزرگ در شاخص ظرفیت کشتیرانی است/ بندر شهید رجایی عامل توسعه بنادر دیگر

محمد سعیدنژاد دوشنبه در همایش دو روزه معاونان سازمان بنادر و دریانوردی کشور در بندرعباس افزود: پس از برجام تجهیزات مورد نیاز توسعه بنادر با قیمت‌های بسیار مناسب خریداری شد که بخشی از آن تا چهار ماه آینده وارد کشور می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ؛ گسترش ترمينال‌های نفتی را اولین اولویت کشور در حوزه بنادر و دریانوردی عنوان کرد و اظهار داشت: منابع گسترش ترمینال‌های نفتی تامین شده و تا پایان سال پیمانکار آن انتخاب می‌شود.

وی با ارائه آمار فعالیت‌های بندرشهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور گفت: مجموع فعالیت‌ها در ۱۱ ماه گذشته در این بندر ۳۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیرعامل بنادر و دریانوردی کشور، در این مدت تخلیه و بارگیری ۳۴ درصد ، صادرات ۵۱ درصد ، ترانشیپ ۸۰ درصد ، عملیات کانتینری ۳۵ درصد رشد داشته که تمام این موارد را باید از گشایش‌های پس از برجام دانست.

سعیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود ، توسعه شبکه بنادر کشور و تقویت بنادر کوچک را از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی دانست.

وی بر اساس آخرین بررسی‌های فنی انجام شده مجموع سواحل کشور شامل سرزمین اصلی ، جزایر و ساحل رودخانه‌های قابل کشتیرانی را ۵ هزار و ۷۹۵ کیلومتر است که نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آنها باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مباحث ایمنی و زیست محیطی از سرفصل‌های مهم حاکمیتی است.

به گفته مديرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، قرار گرفتن ایران در بین ۲۰ کشور بزرگ جهان در شاخص ظرفیت کشتیرانی با ظرفیت ۱۵ میلیون جابه جایی را از دیگر دلایل توجه به نقش حاکمیتی دانست.

سعیدنژاد، آموزش و تربیت نیروی متخصص فعالیت‌های بندری و دریایی در ۲ حوزه درون سازمانی و بخش خصوصی را از دیگر اولویت‌ها دانست.

وی همچنین توجه به مباحث جست و جو و نجات دریایی را یکی دیگر از برنامه‌های مهم اعلام و اضافه کرد: هم اکنون درحال انتخاب شرکت‌های سازنده شناورهای امداد ونجات دریایی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از ۱۹ شناور امداد و نجات استفاده کرده و در مواقع لزوم امکاناتی مانند بالگرد در اختیار آن قرار می‌گیرد و در حال تلاش هستیم با توجه به شرایط بین‌المللی بالگردهای اختصاصی برای سازمان بنادر و دریانوردی خریداری کنیم.

سعیدنژاد با اشاره به اهمیت مقابله با آلودگی‌های دریایی اظهار داشت: شناورهای جمع آوری آلودگی دریایی خریداری شده که بعد از سال‌ها هنوز آنها را تحویل نگرفته‌ایم.

وی بحث دفاع از سواحل و جلوگیری از تجاوز به آن از دیگر سرفصل‌های مهم معرفی کرد و اظهار داشت: هرجا تاسیسات دریایی ایجاد می‌شود عده‌ای به ساحل تجاوز می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، رعایت نکردن ضوابط فنی در این تجاوز و دست‌اندازی به سواحل را مشکل مضاعف این حوزه توصیف کرد و مجموع این تجاوزات به ویژه در مناطق شمالی کشور به یک معضل تبدیل شده است.

تاکیدات سعیدنژاد بر توسعه گردشگری دریایی

وی در این باره از اختیارهای و امکانات این مجموعه برای اعطای تسهیلات و یارانه برای ارزان‌تر شدن سفرهای دریایی خبر داد.

به گفته سعیدنژاد، در زمینه تاسیسات بندری سرمایه‌گذاری مورد استقبال داخلی و خارجی قرار گرفته و با توجه به انبوه سرمایه‌گذاران مشتاقان خارجی در این حوزه مشکل سازمان انتخاب از بین سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی در آخرین بخش از سخنان خود نقش مجتمع بندری شهید رجایی را بسیار مهم و کلیدی دانست و تصریح کرد: بندر شهید رجایی باید عامل توسعه بنادر دیگر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: نگاه به بندر شهید رجایی نباید به عنوان گیرنده سهم بار بنادر کوچک باشد بلکه این بندر گیرنده بار رقبای خارجی و تحویل آن به بنارد کوچک داخلی کشور است.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشورمان در ۲۳کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و بیش از ۶۰درصد صادرات و واردات کشور ازاین بندر مهم انجام می‌شود.

آغاز بهره‌برداری از پروژه لایروبی بندر لنگه/ تأکید سعیدنژاد بر ایجاد شبکه حمل‌ونقلی بین بنادر داخلی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر لنگه هم به لحاظ دریانوردی و هم از نظر پیشینه دریانوردی پایه‌ای عمیق در سرزمین ایران دارد، گفت: توسعه بنادر بزرگ کشور همچون بندر شهید رجایی باید با هدف رقابت با بنادر کشورهای همسایه صورت گیرد و این امر نباید مانع توسعه بنادر کوچک داخلی همچون بندر لنگه شود.

سعیدنژاد با اشاره به اهمیت آموزش و بهبود توانایی فنی دست اندرکاران صنعت حمل‌ونقل دریایی اضافه کرد: در کنار توسعه بنادر، صنایع دریایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای پرورش نیروی انسانی حوزه دریانوردی هم باید شکل بگیرد که در بندر لنگه از راه‌اندازی دبیرستان حمایت می‌کنیم.

وی از برنامه‌های سازمان بنادر برای توسعه بندر تاریخی لنگه و شکوفایی اقتصاد دریامحور در منطقه غرب هرمزگان سخن گفت و اظهار کرد: به دلیل واقع شدن بندر تجاری لنگه در داخل شهر، باید با کمک مقامات محلی شهرستان مشکل تأمین اراضی پسکرانه این بندر مرتفع شود.

سعیدنژاد اجرای پروژه لایروبی ۴۰۰ هزار مترمکعب در حوضچه بندر لنگه را در همین راستا دانست و گفت: با این اقدام زمینه برای جذب شناورهای بزرگ‌تر فراهم شده و با کمک مسئولان محلی برای زمینه‌ای فراهم شود تا صاحبان کالا بندر لنگه را برای حمل دریایی محموله‌های خود انتخاب کنند.

وی تسهیل عملیات، افزایش سرعت جابجایی محموله‌ها و کاهش ماندگاری کالا در بندر را به عنوان عواملی دانست که می‌تواند به شکوفایی و رونق بندر لنگه کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه دریامحور را به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور دانست و در پایان گفت: سازمان بنادر آمادگی دارد که با استفاده از وجوه اداره شده تسهیلات با نرخ سود صفر درصد را در اختیار فعالان ناوگان دریایی منطقه غرب هرمزگان قرار دهد تا نسبت به نوسازی شناورهای خود اقدام کنند.

بهره‌برداری از ۱۵ پروژه در مجتمع بندری شهید رجایی  

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان هنگام بهره‌برداری از این پروژه‌ها گفت: مسجد پیامبر اعظم (ص) بندر شهید رجایی به مساحت چهار هزار متر مربع و ارزش ۴۰ میلیارد ریال ، نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن ، فعال‌سازی زیرساخت فیبر نوری ، ساخت سه فروند اسکله فلزی شناور چند منظوره و بهره‌برداری از یک فروند قایق جست وجو و نجات بخشی از ۱۵ پروژه یاد شده است.

الله مراد عفیفی پور افزود: تعمیر اساسی اسکله‌های فلزی شناور مسافری بندرشهید حقانی ، خارج سازی لاشه ۲ فروند شناور غرق شده پر خطر در مسیر پر تردد دریایی و احداث مرکز خدمات آزمایشگاهی از دیگر پروژه‌ها است.

لزوم ایجاد اسکله ویژه شناورهای تفریحی در بندرعباس /ضرورت اعمال مشوق‌‌های مربوط به سرمایه‌‌گذاری درحوزه گردشگری

همزمان با آغاز همایش ۲ روزه معاونان سازمان بنادر ودریانوردی کشور، لایروب بازسازی شده کاترساکشن ذوالفقار و مرحله اول احداث پایانه لجستیک کالا مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشورمان و توان تخلیه و بارگیری بیش از ۶۰ درصد از کالاهای صادراتی و وارداتی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده و به دروازه طلایی ایران معروف است.

اولین مانور جستجو و نجات شبانه با مقیاس بزرگ در محدوده دریایی هرمزگان

اولین مانور جستجو و نجات شبانه با هدف آمادگی بیش از پیش ارگان‌های دریایی در مواجهه با شرایط اضطرار در شب برگزار شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: با توجه به نزدیکی ایام نوروز و حضور خیل عظیم هموطنان به‌منظور تجربه سفرهای دریایی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و در راستای ارتقا آمادگی ناوگان دریایی و نیروهای جستجو و نجات این مانور برنامه‌ریزی و اجرا شد.

محمد راستاد ضمن تشریح سناریوی این مانور اظهار کرد: اضطراری که به شکل فرضی پیش‌بینی شده بود، حریق بر روی یک شناور مسافری با ۱۰۰ سرنشین بود که منجر به تخلیه شناور و شناور شدن مسافرین بر روی سطح آب بود.

وی در ادامه افزود: برای مدیریت این بحران فرضی ۱۳ شناور ناجی و آتش‌خوار و امدادی درگیر عملیات شدند.

این مقام مسئول، بهره‌گیری از دوربین‌های دید در شب در راستای شناسایی افراد بر روی آب و نجات افراد مضطر، همکاری و تعامل بین ارگان‌های دریایی مستقر در بندرعباس و سازمان بنادر به‌عنوان هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریز این عملیات را از نقاط قوت این مانور برشمرد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز با بیان اینکه سهم بنادر استان هرمزگان از مباحث مسافری در مقایسه با بنادر دیگر کشور ۹۸ درصد است، اظهار کرد: بر اساس آمارها در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۵ میلیون نفر سفر انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۵ درصد برخوردار بوده و این افزایش نشانگر اهمیت و توجه به مباحث ایمنی و آمادگی برای شرایط اضطرار است.

 

نظر شما