شناسهٔ خبر: 35502 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

نگاهی به فروشنده فرهادی و مخاطرات گودبرداری‌های غیراصولی/ جایگاه نظام ساخت‌وساز و سینمای ایران در جهان

گودبرداری مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی معتقد است: در سال‌های گذشته، حوادث گودبرداری مختلفی را دیده‌ام که خانواده‌هائی را از هم پاشیده و ضررهای جبران‌ناپذیر جانی و خسارت‌های فراوان مالی به بار آورده است و آغاز فیلم فروشنده در برابر بعضی از آن‌ها فقط بخش کوچکی از عواقب ساخت و ساز نادرست و گودبرداری‌های ناایمن و بی‌توجهی به دانش مهندسی و صلاحیت حرفه‌ای است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فیلم فروشنده هفتمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی در حالی چندی پیش موفق شد پس از دومین‌بار نام سینمای ایران را به دنیا معرفی کند و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را به خود اختصاص دهد که ماجرای این فیلم از یک گودبرداری غیراصولی در جوار یک آپارتمان مسکونی در شهر تهران آغاز می‌شود.

 فروشنده اصغر فرهادی ماجرای رعنا و عماد زن و شوهری است که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر هستند. آنها به علت گودبرداری‌های غیراصولی در جوار خانه خود، مجبور به ترک خانه می‌شوند و به اصرار یکی از دوستانشان به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که ماجراهای آینده فیلم را رقم می‌زند. 

منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: نکته مهمی که در ابتدای فیلم فروشنده و در شروع آن در زمان اندکی مطرح می‌شود، گودبرداری غیرفنی و نادرستی است که بدون رعایت الزامات ایمنی، مقررات ملی ساختمان و اصول مهندسی در مجاورت ساختمان مسکونیِ شخصیت‌های اصلی فیلم، در جریان است و بر اساس این گودبرداری ناایمن، ساختمان مجاور دچار آسیب می‌شود و داستان فیلم شکل می‌گیرد و در واقع این موضوع سرسلسله اتفاقاتی بعدی فیلم است.

شیبانی‌اصل ادامه داد: شاید اگر در داستان این فیلم، گودبرداری همسایه به طور صحیح صورت می‌گرفت، ماجرا طور دیگری ادامه می‌یافت. لذا مهندسان، مالکان و اصولا همه دست‌اندرکاران ساخت و ساز علاوه بر نگاه اجتماعی، هنری یا سرگرمی باید از زاویه‌ای دیگر، یعنی تاثیرات مطلوب یا نامطلوب نحوه ارائه خدمات حرفه‌ای و نتیجه اقدامات خود به این فیلم نگاه کنند.

وی افزود تاثیر نیک و بد مسئولیت‌پذیری حرفه‌مندان اعم از مهندسان، پزشکان، وکلا، حسابرسان و سایر حرفه مندان در زندگی مردم بسیار زیاد است، ممکن است شخص حرفه‌مندی در زمان انجام کار حرفه‌ای متوجه نباشد که لحظه‌ای غفلت یا سهو وی می‌تواند چه آثار مخرب و تبعات ناگواری در زندگی دیگران بگذارد، حتی در زندگی اشخاصی که به زیست و کار، فعالیت و گذران امور خود مشغول‌اند و هیچ دخالتی در آن کار یا ارتباطی با آن کار ندارند.

شیبانی‌اصل گفت: در سال‌های گذشته، حوادث گودبرداری مختلفی را دیده‌ام که خانواده‌هائی را از هم پاشیده و ضررهای جبران‌ناپذیر جانی و خسارت‌های فراوان مالی به بار آورده است و آغاز فیلم فروشنده در برابر بعضی از آن‌ها فقط بخش کوچکی از عواقب ساخت و ساز نادرست و گودبرداری‌های ناایمن و بی‌توجهی به دانش مهندسی و صلاحیت حرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: آثار زیان‌بار حوادث ساختمانی به مثابه کوه یخی است که فقط قسمت اندکی از آن از آب بیرون بوده و مشهود است و بخش عظیم آن در زیرآب و از منظر نهان است.

شیبانی‌اصل گفت: گرچه خاک در بین مواد ساختمانی از ناشناخته‌ترین آن‌هاست و به‌رغم پیشرفت دانش بشر در حوزه ژئوتکنیک و مکانیک خاک در سالیان اخیر، هنوز نکات بسیاری درخصوص رفتار خاک گفتنی است، اما خوشبختانه دانش فنی و علمی موجود درکشور در این زمینه چه در عرصه‌های دانشگاهی و چه در عرصه‌های حرفه‌ای و مهندسی، همچنین مهارت‌های مهندسی در عملیات خاکی در حد بسیار بالائی است.

وی افزود: استادان و مهندسان زبده‌ای در زمینه ژئوتکنیک و مکانیک خاک در کشور درحال فعالیت‌اند که اگر از تجربه و کار و دانش آنان به‌خوبی در ساخت و سازها استفاده شود، شاهد اتفاقات نامطلوب و حوادث ناگوار در گودبرداری‌ها نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: بخشی از این حوادث معطوف دخالت اشخاص فاقد صلاحیت در اجرای ساختمان است که به‌رغم الزامات قانونی موجود درخصوص منع دخالت آنان در عملیات ساختمانی صورت می‌گیرد. امیدواریم با ابلاغ شیوه‌نامه اجرای ساختمان در آینده نزدیک، این عملیات صرفا توسط مهندسان و افراد کاردان حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت انجام شود و اشخاص فاقد صلاحیت حرفه‌ای بطور کامل از این امر منع و حذف شوند.

شیبانی‌اصل گفت: شیوه‌نامه گودبرداری نیز در خصوص ترتیبات مربوط به اعطای صلاحیت فعالان این بخش و وظائف و مسئولیت‌های آنان تدوین شده که آن هم به‌زودی ابلاغ خواهدشد.

ایمنی امری لوکس و غیرضروری نیست

وی در بیان علل حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی گفت: بخش دیگری از علل این حوادث به سهل‌گیری و ساده‌پنداری الزامات ایمنی مرتبط است که متاسفانه جزئی از زندگی ما شده است. بسیاری از هموطنان ما ایمنی را امری لوکس و غیرضروری تلقی می‌کنند و هزینه برای ایمنی را هزینه‌ای اضافی و زائد می‌شمارند، در حالی که واقعیت عکس آن است. ایمنی امری ضروری برای همه و هزینه برای آن هزینه‌ای واجب و لازم است.

شیبانی‌اصل ادامه داد: بخشی از علل وقوع اینگونه حوادث نیز به عهده معدود اشخاصی است که به وظیفه و مسئولیت خود فقط از جنبه کسب درآمد نگاه می‌کنند و ارائه خدمات صوری یا امضا‌فروشی را پیشه خود کرده‌اند و البته مهمتر از همه سوداگری رایج در بخش ساخت و سازو شهرهاست که علت اصلی همه این رویدادهای نامیمون است.

وی گفت: امیدوارم همکاران عزیز مهندس و دست‌اندرکاران ساخت و ساز با تماشای دوباره این فیلم و با نگاه بر تاثیرعمیق یک گودبرداری بدون تمهیدات ایمنی و کار نادرست حرفه ای، در زندگی شخصیت‌های داستان، تاملی جدی و شایسته در ارائه خدمات حرفه‌ای خود داشته باشند و بیش از پیش در انجام وظیفه و مسئولیت خود حساسیت به خرج دهند. /

نظر شما