شناسهٔ خبر: 35586 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

ریخت شهر/ بررسی اقتصاد سیاسی و طراحی شهری

کتاب کتاب ریخت شهر اثر الکساندر کاتبرت با محوریت بررسی اقتصاد سیاسی و طراحی شهری به صورت الکترونیکی در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب « ریخت شهر» نوشته الکساندر کاتبرت و ترجمه دانیال حقیقی از معدود نوشته های ارزشمند در اتصال عمیق مباحث اقتصادی سیاسی و فضاهای شهری است که درحال حاضر به صورت الکترونیکی در اختیار عموم قرار گرفته است.

این کتاب حاصل چهار سال مطالعه و پژوهش برای یافتن مبنایی نظری در مسئله طراحی شهری نگاشته شده و مواردی از جمله رسیدن به خوانشی انتقادی در طراحی‌های شهری نادیده گرفته شده و جریان اصلی "نظریه طراحی شهری" را دنبال می‌کند.

در ادامه نویسنده این کتاب، ریخت شهر را به کسانی پیشنهاد می‌کند که قصد دارند در زمینه محیط ساخته شده و فضای شهری مطالعات پیشروتری داشته باشند.

به گفته وی هسته اصلی مباحث نظریه‌ای در این کتاب، افتراقی است که میان ایدئولوژی‌های جهان غرب و شرق قرار دارد، در غرب از زمان وقوع انقلاب صنعتی (در قرن هجده و نوزده) مسئله اصلی ایجاد ارزش اضافی از مسیر استعمار و بهره‌کشی بوده است و در شرق بیشتر بحث بر سر زمین، مالکیت و توسعه آن بوده است. زمین‌هایی که کشورهای غربی آنها را غارت کردند.در این زمان امپریالیسم و به دنبال آن استعمار در این بحث، یک استراتژی برای توسعه در کشورهای غربی به شمار می‌رفته است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما