شناسهٔ خبر: 35587 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور صورت گرفت:

تصویب طرح‌های توسعه و عمران شهرهای استان هرمزگان

ابراهیم رستم گورانی طرح توسعه و عمران شهرهای سندرک، بندرگروک، دشتی و بازنگری طرح جامع رودان پس از تأیید در کارگروه‌های تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی و نیز تصویب آن‌ها در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، در محل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و با اصلاحات به تصویب رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی هرمزگان، ابراهیم رستم گورانی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل و شهرسازی استان با اشاره به تصویب این طرح‌ها به نقش هر یک از آن‌ها اشاره کرد و گفت: اهمیت شهر رودان به عنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه محور شرق، بسیار زیاد است. شهر رودان با محدوده‌ای به مساحت ۹۴۹ هکتار به عنوان محدوده مطالعاتی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، جمعیت این شهر در سال ۹۰ برابر ۳۳۲۸۵ نفر بوده که جمعیت پیشنهادی برای افق سال ۱۴۰۵ معادل ۴۴۹۳۰ نفر در نظر گرفته شده است که نرخ رشد این دوره ۵/۱ درصد و نرخ رشد سالانه ۲ درصد بوده است. اشتغال غالب در شهر خدمات و بازرگانی است (علیرغم وجود اراضی باغات و تخیلات در این شهر). شهر رودان از نظر خدمات توزیع مراکز فعالیتی الگوی چند هسته‌ای دارد.

گورانی ادامه داد، رودان به لحاظ خدمات‌رسانی به روستاهای اطراف دارای نقش خدمات برتر است زیرا بر اساس طرح ناحیه‌ای بندرعباس به‌عنوان مرکز منظومه مطرح است. الگوی پیشنهادی دارای پهنه‌هایی است به‌عنوان پهنه‌های مسکونی، خدمات شهری، خدمات محله‌ای و خدمات ناحیه‌ای. محدوده پیشنهادی شهر رودان ۱۲۵۶ هکتار و مساحت حریم شهر بدون احتساب محدوده ۶/۴۹۳۱ هکتار در نظر گرفته شده است. سرانه مسکونی ۹۳/۷۰ مترمربع، تراکم خالص مسکونی ۱۴۱ نفر در هکتار و تراکم ناخالص شهری ۵۰ نفر در هکتار است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل و شهرسازی استان افزود: این شهر نقش مهمی در برنامه‌های ملی، منطقه‌ای و محلی ایفا می‌نماید. در تهیه این طرح، موقعیت قرارگیری و اهمیت تجاری و توسعه‌ای آن در نظر گرفته شده است. این طرح می‌تواند افق روشنی را پیش روی مدیریت شهری و همچنین برنامه‌ریزی جهت ساماندهی سکونتی شهر ارائه دهد و به عنوان یک پهنه دارای پتانسیل توسعه منطقه نقش مهمی را ایفا نماید.

وی به تصویب طرح توسعه سندرک اشاره کرد و گفت: شهر سندرک با توجه به موقعیت قرارگیری در شهرستان میناب از اهمیت زیادی برخوردار است. این شهر با توجه به موقعیت آن که از قدیم دارای عملکرد کشاورزی بوده، در این طرح عملکرد آن حفظ شده و به سمت بخش خدماتی و گردشگری نیز متمایل شده است.

گورانی افزود: این طرح ضوابط اجرایی، جهات توسعه شهر و همچنین توزیع کاربری‌ها جهت برنامه‌ریزی و نحوه صحیح استفاده از اراضی جهت مدیریت شهری و رسیدن به توسعه پایدار را نشان می‌دهد. شهر سندرک از شهرهای کوچک استان هرمزگان است که می‌تواند در صورت تقویت به عنوان مرکزی جهت تأمین خدمات حوزه نفوذ خود عمل نماید.

دشتی از دیگر شهرهایی است که طرح توسعه آن در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل و شهرسازی استان در این زمینه گفت: شهر دشتی با وسعت معادل ۲۷۵ هکتار و جمعیت ... نفر، هم‌جوار با شهرهای پارسیان و کوشکنار و شهر جدید کوشک و دارای و از لحاظ موقعیت نسبی وضعیت قرارگیری از شمال شرق به شهر پارسیان (مرکز شهرستان) و روستای بمبری، از غرب به روستای ستلو، از شرق به روستای یورد خوردو و از جنوب نیز به شاهین کوه محدود می‌گردد. عمده‌ترین بخش از ساختار اقتصادی شهر دشتی به فعالیت‌های خدماتی تعلق دارد.

وی تصریح کرد، استقرار نهادهای اداری و دولتی، افزایش جمعیت و روند مضاعف فعالیت‌های تجاری و خدماتی، رونق ساخت‌وساز و در پی آن رواج فعالیت‌های کارگری، از جمله زمینه‌های اساسی گسترش فعالیت‌های خدماتی در شهر دشتی است.

گورانی همچنین با اشاره به طرح گروک اشاره کرد و افزود: شهر بندرگروک از توابع شهرستان سیریک بوده که در سال ۱۳۸۹ تبدیل به شهر شده است. بندرگروک با توجه به خدمات موجود (واحدهای آموزشی و شرکت تعاونی) دارای حوزه نفوذی شامل روستاهای بن داران، دوجمیلان، زیارت بزرگ، زیارت حسن‌آباد، سراور، سرخورطاهرویی، طاهرویی، کناردان و گندمی است.

به گفته وی، جمعیت شهر گروک در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۲۴۳ نفر بوده و جمعیت پیشنهادی با نرخ رشد ۵/۳ در سال افق طرح (سال ۱۴۰۰) به ۵۹۸۵ نفر خواهد رسید. مساحت موجود شهر بندرگروک در وضع موجود برابر با ۱۱۲ هکتار است که به ۱۹۷ هکتار افزایش یافته است. همچنین مساحت حریم شهر ۷۹۰ هکتار پیشنهاد شده است که در حدود ۴ برابر مساحت محدوده پیشنهادی شهر است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اذعان داشت: تصویب این طرح گام موثری در راستای اجرای برنامه‌های عمرانی و فعالیت‌های اجرایی شهری در این شهر است.

گورانی ادامه داد، این طرح توسط مشاور طرح و ساخت هرمزگان تهیه شده و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده تا افق طرح، جمعیت آن به بالغ بر ۵۹۰۰ نفر خواهد رسید. رویکرد غالب شهر با تأکید بر گسترش فعالیت‌های گردشگری و خدمات با توجه به موقعیت خاص منطقه و نزدیکی به دریا است.

گورانی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل و شهرسازی استان افزود: این شهر با توجه به قرارگیری در مسیر جاده میناب-جاسک و طرح مکران دارای اهمیت زیادی بوده که قطعاً تصویب این طرح می‌تواند در اجرای برنامه‌های توسعه و رشد و بالندگی این شهر نقش مهمی ایفا نماید. این طرح پس از تصویب در کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و نهایتاً به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد رسید.

نظر شما