شناسهٔ خبر: 35593 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی خبر داد؛

بررسی سیاست‌های کلان شهرسازی در کمیته طرح‌های‌ فرادست/ ارایه نتایج طرح مطالعاتی ارزیابی طرح کالبدی ملی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

زهره داود پور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، وظایف کمیته فنی ۵ (کمیته طرح‌های فرادست) را تشریح کرد و گفت: میزان جمعیت‌پذیری شهرها، نقش آنها و استقرار فعالیت‌ها در طرح‌های فرادست از جمله طرح‌های کالبدی ملی، منطقه‌ای و طرح‌های ناحیه‌ای مورد تحلیل قرار می‌گیرد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چندی پیش پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی ضمن ابلاغ تشکیل کمیته تخصیص طرح‌های فرادست و کلان‌مقیاس شورا (کمیته ۵)، وظایف، اعضا و نحوه کار کمیته را تشریح و اعلام کرد. با تشکیل کمیته طرح‌های فرادست و کلان مقیاس، مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی مامور شد تا دبیری این کمیته را برعهده بگیرد و از مشاوره شهرسازان بنام کشور برای بررسی طرح‌های کلان مقیاس استفاده کند.

زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیته فنی ۵؛ طرح‌های فرادستِ شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره وظایف این کمیته توضیحاتی را ارایه کرد.

داودپور گفت: کمیته فنی ۵ یا کمیته طرح‌های فرداست که دبیری آن برعهده مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی است قرار است طرح‌هایی که در اشل ملی و منطقه‌ای هستند، یعنی طرح‌های کالبدی ملی، طرح‌های منطقه‌ای و طرح‌های ناحیه‌ای را در این کمیته مورد بررسی قرار دهد.

وی تصریح کرد: اتخاذ تصمیم برای سیاست‌های کلان شهرسازی کشور از دیگر فعالیت‌هایی است که در این کمیته بررسی می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی با تاکید بر آنکه طرح‌های ملی و منطقه‌ای عمدتا وظیفه سیاستگذاری و پیگیری سیاست‌های کلان شهرسازی را برعهده دارند، گفت: طرح‌های ملی و منطقه‌ای در رده طرح‌های اجرایی قرار ندارند و تنها سیاستگذاری را برعهده دارند. بدین معنا، سیاستگذاری در حوزه سرزمین برعهده این کمیته است.

دبیر کمیته طرح‌های فرادست تصریح کرد: میزان جمعیت‌پذیری شهرها، نقش شبکه شهری و استقرار فعالیت‌ها در طرح‌های فرادست مورد تحلیل قرار می‌گیرد و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی اعضای تشکیل دهنده این کمیته را متشکل از مهندس امیر فرجامی، دکتر غلامرضا کاظمیان، دکتر اسفندیار زبردست، دکتر فیروز توفیق و دکتر ناصر عظیمی خواند و افزود: بررسی و تدوین راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های شهرسازی و معماری در خصوص تهیه، بررسی و تصویب طرح‌های مقیاس ملی منطقه‌ای جهت ارایه به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تدوین ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با طرح‌های فرادست جهت ارایه به شورا، ارایه راهکار جهت اعمال سیاست‌های مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در طرح‌های کلان‌مقیاس و در نهایت بررسی و طی فرآیند تصویب طرح‌های فرادست اعم از طرح های ناحیه ای، کالبدی و سایر طرح‌های کلان مقیاس ازجمله وظایف این شورا است.

وی گفت: برخی از اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بنا به موضوع، نمایندگانی در این کمیته دارند.

داودپور طرح‌هایی را که در حال حاضر در کمیته طرح‌های فرادست در دست بررسی است شامل شهرسازی ریل‌پایه و طرح ویژه منطقه مکران عنوان کرد و افزود: هم اکنون طرح شهرسازی ریل پایه در کمیته در دست بررسی است و بررسی ما در بخش‌هایی باید پاسخگوی این سوالات باشد که شهرسازی ریل پایه در طرح های فرادست چگونه است و چطور حومه و مراکز شهرها را به هم پیوند می دهد.

این مدیرکل با اشاره به اینکه افق طرح‌های کالبدی ملی و منطقه‌ای معمولا ۲۵ ساله هستند و طرح کالبدی ملی که در سال ۷۵ تهیه شده در سال ۱۴۰۰ خاتمه می‌یابد، ارزیابی طرح کالبدی ملی را از دیگر فعالیت‌های این کمیته برشمرد.

داودپور گفت: طرح کالبدی ملی از جمله طرح‌هایی است که طرح ارزیابی مجدد آن به شورای عالی ارایه شده است و در این طرح باید به این نکات توجه کنیم که چه چیزهایی در طرح قبلی مغفول مانده، چه فعالیت‌هایی باید آغاز شود و چه نکاتی را باید حتما در آن لحاظ کنیم. طرح ارزیابی و پایش از جمله مواردی است که در طرح کالبدی ملی باید دیده شود.

وی افزود: طرح‌های مجموعه شهری و ناحیه‌ای تا حدود ۲۰ سال را پوشش می دهد و پیش از اتمام افق آن باید مورد بازنگری قرار گیرد. /

نظر شما