شناسهٔ خبر: 3571 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

سندچشم‌انداز توسعه بندر گناوه/ رشد ۵۷ درصدی صادرات/ ورود دو هزار و ۴۴۰ دستگاه خودرو از طریق بندر گناوه در 9 ماه گذشته

بندر گناوه مدیر بندر گناوه با اشاره به تأیید سند چشم‌انداز توسعه این بندر از سوی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: این بندر در ۹ ماه نخست امسال رشد ۴۱ درصدی تجارت را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

نورالله اسعدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری آیین معارفه خود در جلسه روز یکشنبه ۲۸ دی ماه به عنوان مدیر جدید بندر گناوه با حضور محمد راستاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و تعدادی از مدیران محلی شهرستان گناوه گفت: در جهت حفظ موقعیت فعلی بندر تجاری گناوه به عنوان دومین بندر تجاری استان بوشهر، سند چشم‌اندازی تهیه کرده‌ام که به تأیید مدیر کل بنادر استان رسیده است.

مدیر جدید بندر گناوه سند چشم‌انداز توسعه این بندر را مسائلی همچون "توسعه زیرساخت‌ها و روبناها و تأمین تجهیزات به خصوص ترمینال کانتینری از طریق بخش خصوصی"،‌ "ارتقای ایمنی بندر و خور و ساماندهی واحد HSE"، "ساماندهی بندری گناوه و شناورها و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیر مجاز"، "پیگیری و تکمیل پروژه‌های اجرایی توسعه زیربناهای بندری"، "ارزیابی مشتریان و نظرسنجی از آنها به منظور ارتقای کیفیت خدمات بندری به آنها"، "ارتقای بهره‌وری عملیات بندری"، "توجه به اعمال مناسب مقررات و الزامات مرتبط با وظایف حاکمیتی"، "ایجاد تعامل میان فعالان عرصه‌های دریایی و بندری و استفاده از تخصص‌های آنها در جهت دستیابی بندر گناوه به توسعه پایدار"، "تسهیل تجارت و حمل و نقل دریایی از طریق توسعه زیرساخت‌های اصلی این نوع تجارت و از جمله توسعه اسکله‌ها و لایروبی آنها"، "توسعه انبارها و باراندازها و نیز ایجاد حوضچه جدید در کنار ورودی فعلی کانال و بندر با مشارکت بخش خصوصی"، "افزایش ایمنی تردد ناوگان دریایی"، "فراهم کردن فضای رقابتی سالم برای حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز ایجاد فضای رقابتی به منظور پویایی و ارائه خدمات برتر به منظور مشتری‌مداری در راستای توسعه بیشتر بندر گناوه"، "تعامل با ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بندر گناوه" عنوان کرد.

وی درباره عملکرد تجاری ۹ ماهه ابتدای امسال بندر گناوه اظهار کرد: این بندر به طور کلی رشدی ۴۱ درصدی در تجارت را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد و تنها در زمینه تجارت کانتینری، رشدی ۵۰ درصدی را داشته است.

اسعدی با بیان اینکه در ۹ ماه نخست امسال سه هزار و ۶۴۲ تی‌ئی‌یو کانتینر تخلیه و بارگیری شد، خاطرنشان کرد: این بندر همچنین ۵۷ درصد در زمینه صادرات در ۹ ماه اول امسال رشد داشته است که این صادرات عمدتا شامل دام زنده، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی و باغی بوده است.

وی همچنین رشد ۵۴ درصدی واردات خودرو از طریق بندر گناوه در ۹ ماه اول امسال نسبت به ۱۲ ماه سال قبل را یادآور شد و افزود: این رشد در حالی است که در هفت ماه ابتدایی سال گذشته، واردات خودرو در تعلیق بود و تنها در پنج ماه انتهایی سال این امر صورت گرفت. به طور کلی در ۹ ماه اخیر، دو هزار و ۴۴۰ دستگاه خودرو از طریق بندر گناوه وارد ایران شده است.

مدیر بندر گناوه یکی از الزامات این بندر در حوزه نگهداری و ساماندهی را انجام منظم "لایروبیِ نگهداری" دانست و ادامه داد: قبل از سال 1390 یک لایروبی اصلی در محوطه اسکله و خور بندر انجام شد که در سال‌های پس از آن به طور منظم لایروبیِ نگهداری تکرار می‌شود؛ امسال نیز این عملیات تا پیش از پایان سال جاری به اتمام می‌رسد که هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

وی طول کانال بندر گناوه را سه کیلومتر و تعداد رمپ‌ها و اسکله‌های گناوه را هر یک دو دستگاه ذکر و اظهار کرد: طول اسکله قدیمی بندر ۱۲۷ متر و اسکله جدید که بخش خصوصی به منظور تخلیه و بارگیری کالای کانتینری احداث کرده ۷۰ متر است.

مدیر اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به ایجاد خط مستقیم کشتیرانی کانتینری میان این بندر و شرکت کشتیرانی چینی از تیرماه امسال گفت: آبخور پای اسکله بندر گناوه سه متر است که در حال حاضر شناورهای هزار و پانصد تا دو هزار تنی می‌توانند وارد کانال بندر شوند./

نظر شما