شناسهٔ خبر: 35741 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دوازدهمين همايش سراسری روسا و مديران پليس راهنمايی اعلام کرد:

کنترل یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تردد روزانه در کشور بسیار دشوار است/ تجهیز ۳۴ هزار کیلومتر راه شریانی با ۱۸۸۰ دوربین هوشمند/ تاکید بر اطلاع‌رسانی به شهروندان از وضعیت راه‌ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر اینکه کنترل روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در محورها کشور کار بسیار سختی است گفت: برای ۳۴ هزار کیلومتر محور شریانی که ۷۵ درصد از حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده یک هزار و ۸۸۰ دوربین راه‌اندازی می‌کنیم که خوشبختانه ۶۰۰ دستگاه آن فعال شده و علاوه بر آن از سامانه‌هایی چون سپهتن و سامانه‌های اطلاع‌رسانی که به تنظیم سفر شهروندان کمک می‌کند نیز بهره می‌بریم.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی با حضور در دوازدهمين همايش سراسری روسا و مديران پليس راهنمايی و رانندگی ناجا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش و حضور در جمع نیروهای پلیس ناجا بیان کرد: این جلسه یکی از دل‌نشین‌ترین نشست‌هایی است که به آن دعوت شده‌ام چرا که این جمع، جمعی بسیار صمیمی و آغشته به عطر خدمت، مهر و محبت به شهروندان و ملت ایران است و من به حضور در آن افتخار می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اجرای نظم و اعمال قانون در سطح کشور بیان کرد: واقعیت آن است که در زندگی امروزی و مدرن شهری فعلی آن چه ما را از زندگی و سیستم‌های گذشته متمایز می‌کند همین بحث اعمال نظم و امکان اجرای آن در چنین سیستم پیچیده زندگی است.

آخوندی در ادامه پلیس را نمونه همیشگی و کلاسیک مثال زدنی برای اعمال قانون و اجرای نظم در زندگی خواند و گفت: متأسفانه قدری در این زمینه در ایران مشکل وجود دارد چرا که به دلیل سوابق تاریخی ما دارای پشتوانه چندانی از بحث اعمال قانون نبوده و همین مسئله وظایف پلیس را سخت‌تر می‌کند.

وی در این‌باره افزود: در سایر شهرها برای تخلف قانونی از جهت روانی قبح زیادی وجود دارد به گونه‌ای که اگر کسی انتظار عمل خلاف قانون را از یک مأمور دولت داشته باشد به عنوان یک رفتار اجتماعی قبیح و بد از آن یاد می‌شود.

اعمال قانون و اجرای نظم را در دستور کار زندگی شهری جدید خود قرار دهیم

به گفته وزیر راه و شهرسازی ما در ایران این مشکل را داریم که تخلف از قانون از جهت اجتماعی چندان مضموم شمرده نمی‌شود و اگر کسی اقدام خلافی انجام دهد به گونه‌ای که مأمور دولت متوجه نشد، خودش را سرزنش نمی‌کند، به همین دلیل است که اعمال قانون در چنین بستر اجتماعی بسیار سخت‌تر از مناطق دیگر دنیاست.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این‌ خصوص اضافه کرد: در حقیقت زمانی که پلیس مسیری را به دلیل ایمنی مسدود می‌کند، میزان مقاومتی که از سوی رانندگان شخصی و عمومی برای عبور از همان مسیر ممنوعه و همچنین فشاری که بر نیروهای راهنمایی و رانندگی وارد می‌شود بسیار زیاد و کمرشکن است، این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که همه رانندگان می‌دانند که بستن یک محور و یا یک خیابان نفعی برای پلیس ندارد و این اقدام تنها برای حفظ امنیت و ایمنی و جان شهروندان است ولی باز هم شاهد این اصرارها و مقاومت‌های بیهوده و تلاش برای دور زدن قانون از سوی برخی افراد هستیم.

آخوندی با تأکید براینکه ما باید اعمال قانون و اجرای نظم را در دستور کار زندگی شهری جدید خود قرار دهیم گفت: بدون شک این بحثی است که از سوی دولت و نیروهای پلیس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود تعداد شهروندان دارای گواهینامه فعال در سراسر کشور را ۲۵ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این رقم بدان معناست که ما در خیابان‌ها و جاده‌ها با امکان تردد تعداد زیادی از شهروندان روبه‌رو هستیم، حال آنکه این افراد تا چه اندازه پای‌بند به قوانین بوده و چقدر درک خطر دارند و از حضور در مناطق پرخطر احتراز می‌کنند نکته بسیار قابل تأملی است که باید به آن توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد:  همگی ما انتظار داریم که این ۲۵ میلیون نفر وارد خیابان‌ها شده و با اجرای قوانین از تمامی امکانات شهری استفاده کنند و با ایمنی کامل به مقصد خود برسند ولی نکته اینجاست که با تخلف یک نفر (یک در هزار) آن هم در ساعات اوج ترافیک می‌بینید که برای سایرین (۹۹۹ در هزار باقی مانده) چه مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.

عضو دولت تدبیر و امید همچنین ادامه داد: در این زمان همه شهروندان بدون توجه به فضای اجتماعی انتظار دارند که علی‌رغم وسعت بسیار عظیم این بازی همه موارد بدون بروز مشکل اجرایی شود که قطعا هم حق دارند. نکته اساسی آن است که ما در این زمان باید با هماهنگی و یک دست بودن تمامی عوامل از جمله رسانه، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور، نیروهای امداد و نجات، هلال احمر و... به اعمال قانون که یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی به شمار می‌رود، بپردازیم.

آخوندی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون خودرو و بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند گفت: این رقم که نشان‌دهنده تردد بیش از ۳۰ میلیون وسیله موتوری است بسیار بزرگ بوده و اعمال قانون برای آن نیز امری به شدت پیچیده خواهد بود.

وی افزود: بدون شک نوک پیکان اعمال قانون پلیس است، من واقعا به شما که علی‌رغم تمامی مشکلات و گستردگی پهنه ایران زمین و شرایط سخت آب و هوایی در جهت اعمال قانون تا این اندازه موفق بوده‌اید تبریک می‌گویم.

اهمیت هوشمند کردن سیستم کنترل عبور و مرور ۳۰ میلیون وسیله نقلیه

وی با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی همواره برای فراهم کردن شرایط اعمال قانون در کشور تلاش می‌کند گفت: قطعا این بازی ۳۰ میلیون نفری را نمی‌توانیم به صورت دستی کنترل کنیم، به همین دلیل است که تااین اندازه به هوشمند کردن سیستم کنترل و مدیریت جاده‌ها توجه داشته و کنترل این فرآیند عظیم را نیازمند ابزارهای جدید می‌دانیم.

آخوندی در این خصوص استفاده از سیستم‌های هوشمند در ایجاد نظم را کمک بزرگی در این عرصه دانست و افزود: در حال حاضر ۳۴ هزار کیلومتر محور شریانی در کشور وجود دارد که ۷۵ درصد از حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده است و تلاش ما این است تا در گام نخست برای ۳۴۰ هزار کیلومتر راه شریانی، یک هزار و ۸۸۰ دوربین راه‌اندازی شود  که خوشبختانه تاکنون ۶۰۰ دستگاه از این دوربین ها فعال و نصب شده است و امید است تا پایان سال آینده، نصب و فعال سازی تمام دوربین ها انجام شود و علاوه بر نصب دوربین‌ از سایر سامانه‌های موجود نظیر سامانه سپهتن و سامانه‌های اطلاع‌رسانی که به تنظیم سفر شهروندان کمک می‌کند نیز بهره ببریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که خوشبختانه تا کنون توانسته‌ایم سیستم‌های لازم برای گام نخست را فراهم کنیم گفت: در این مرحله تنها نصب دوربین اهمیت ندارد بلکه نکته مهم خوب کار کردن و اتصال دقیق و لحظه‌ای آن‌ها به مرکزی است که بتواند در لحظه اعمال قانون داشته باشد.

وی در ادامه رسیدن به این هدف را مستلزم وجود نرم‌افزارهای ویژه دانست و افزود: براساس بررسی که من در این بخش انجام دادم در طول ۲۴ ساعت شاهد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در محورها هستیم که کنترل آن کار بسیار سختی است، ما برای اینکه بتوانیم به صورت کامل و متمرکز از این سیستم بهره‌مند شویم قطعا نیازمند نرم‌افزارهای پیچیده هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: خوشبختانه با بهره‌مندی از این سیستم تا کنون اطلاعات به صورت لحظه‌ای به پلیس منتقل شده و نیروهای راهور نیز سریعا بر مبنای آن اعمال قانون می‌کنند، اقدام مهمی که تا کنون با کمک شما پلیس‌ها انجام شده و امید است بتواند در آینده، پلیس جمهوری اسلامی ایران را در سراسر این منطقه آشوب‌زده و مشکلات فراوان در کشورهای همسایه که به لحاظ رفتارهای اجتماعی بسیار در بحران هستند به نمونه کامل و مثال‌زدنی در حوزه نظم اجتماعی تبدیل کند.

این مقام مسئول مجهز کردن سایر محورهای کشور به سیستم کنترل و مدیریت هوشمند را هدف اصلی خود در گام بعدی دانست و افزود: تلاش ما این است تا در نهایت این مسئله را به موضوعی عمومی و سراسری در کشور تبدیل کنیم.

تجلیل از تلاش نیروهای پلیس در جاده‌ها در ایام نوروز

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز نیز بیان کرد: در روزهایی که همه در کنار خانواده‌های خود هستند شما نیروهای پلیس در جاده‌ها و معابر مختلف درون و برون‌شهری به همراه سایر نیروهای راهدار و بهداشت و درمان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستید، این وظیفه‌ای است که ما و شما آن را انتخاب کرده و به آن افتخار می‌کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: امید داریم نوروز امسال نسبت به تعطیلات سال گذشته از جهت ایمنی و خدمت‌رسانی بهبود قابل توجهی داشته باشد که بدون شک با اقدامات انجام شده در این حوزه به همین شکل بوده و سوانح و تلفات کاهش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول با تأکید براین نکته که ما باید این فرهنگ اشتباه مبنی بر فعال نبودن دوربین‌ها را با اطلاع‌رسانی صحیح از بین ببریم گفت: همه می‌دانیم که دوربین‌های موجود از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و همگی در لحظه عمل کرده و کمک شایانی به بحث اعمال قانون به نیروهای پلیس می‌کنند .

آخوندی با اشاره به اهمیت همکاری پلیس راهور با رسانه‌ها و منابع اطلاع‌رسانی در این حوزه گفت: ما باید در این زمینه اطلاعات انبوهی به مردم داده و آن‌ها را نسبت به وضعیت جدید اعمال قانون در کشور آگاه سازیم چرا که این تفاوت اطلاعات بین ما و مردم باعث مشکلات بسیار زیادی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در این ‌خصوص اضافه کرد: با توجه به آمار موجود در یک روز از بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تردد نزدیک به ۴ هزار تخلف دیده می‌شود که خوشبختانه آمار کمی است ولی باید به این مسئله توجه کنیم که همین آمار پایین باعث بروز این مشکلات شده و جاده‌ها را به مخاطره انداخته است که اگر بیشتر از آن بود قطعا مشکلات بیشتری را به همراه داشت.

آخوندی همچنین در ادامه سخنان خود از نیروهای پلیس خواست تا با اطلاع‌رسانی دقیق از منابع خود و اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تنظیم سفر شهروندان در ایام نوروز کمک کنند.

وی با اشاره به سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ سازمان راهداری نیز اعلام کرد: این سامانه وضعیت جاده‌ها را به صورت لحظه‌ای گزارش می‌کند، در این شرایط مردم تنها باید از وجود این مرجع و استفاده از آن مطلع باشند که در حال حاضر نیز از طریق نرم‌افزار موبایل، سایت و ارتباط تلفنی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بار دیگر به ضرورت امر اطلاع‌رسانی از وضعیت جاده‌ها جهت کمک به تنظیم سفر مسافران تأکید کرد و گفت: قطعا این امر نه تنها به مردم بلکه به وزارت راه و شهرسازی و نیروهای پلیس نیز در کنترل ترافیک و برخورداری از سفری ایمن کمک می‌کند.

هماهنگی با پلیس راهور برای یکپارچگی راه‌های بین‌شهری و درون‌شهری در کمیسیون ایمنی راه‌ها

وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص بحث یکپارچگی بین راه‌های بین شهری و درون‌شهری نیز گفت: ما در این زمینه هماهنگی زیادی با پلیس راهور در کمیسیون ایمنی راه‌ها داشته‌ایم، براساس آمار گزارش شده ۳۰ درصد از مخاطرات و سوانح در مبادی ورودی و خروجی شهرها اتفاق می‌افتد که هماهنگی در کنترل این محدوده‌ها یکی از راه‌های مؤثر در کاهش سوانح و مشکلات خواهد بود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید هماهنگی حمل و نقل درون و برون‌شهری، اعمال قانون و نظام مدیریتی را اقدامی سخت و دشوار دانست و افزود: نحوه پردازش اطلاعات و مراکز کنترل کننده حمل و نقل درون و برون‌شهری در مناطق گوناگون انجام می‌شود بدین صورت که حمل و نقل درون‌شهری با شهرداری و برون‌شهری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و یکپارچه کردن آن‌ها دشوار است ولی اقدامی به شمار می‌رود که اجرای آن به کمک پلیس باید صورت پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اهمیت تأمین امکانات رفاهی و ابزارهای اعمال قانون نیز بیان کرد: قطعا در این جهت باید پاسگاه‌های بهتر و با کیفیت سرویس‌دهی مناسب‌تر وجود داشته باشد که خوشبختانه در حال پیگیری است. بدون شک وظیفه ماست که تمامی راهدارخانه‌ها، پلیس راه و پاسگاه‌ها را به بهترین وجه تجهیز کنیم تا نیروهای خدمات‌رسان از شرایط خوبی برخوردار باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: همچنین با ارائه تبلت به نیروهای پلیس در سطح کشور قصد داریم تا تمامی سوانح را به صورت آنلاین ثبت و رسیدگی کنیم بدین‌گونه که به جای گزارش مکتوب کروکی آن‌ها روی تبلت کشیده و به صورت خودکار اطلاعات جغرافیایی محل حادثه را ثبت کنیم. خوشبختانه مقدمات این کار نیز انجام شده است.

آخوندی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از وجود وحدت و هماهنگی کامل بین وزرات راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: ما این یکپارچگی را از نیت پاک و خلق و خوی خوب سرداران پلیس داریم که همواره با عزم و اراده خدمت‌رسانی و همدلی بسیار پسندیده در این مسیر حرکت می‌کنند./

نظر شما