شناسهٔ خبر: 35771 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

دولتمردان برای حل مشکلات تمامی شهرها تلاش کنند/ مطالعات صوری طرح‌های توسعه چالش شهرهای کنونی/ تجربه ناموفق تهران به دیگر شهرها سرایت نکند

محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه چالش شهرهای کنونی، مطالعات صوری برخی از طرح‌های توسعه‌شهری است، گفت: دولتمردان برای حل مشکلات تمامی شهرها تلاش کنند تا تجربه تهران به دیگر شهرها سرایت نکند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن هاشمی‌رفسنجانی معاون عمرانی دانشگاه آزاد و مدیرعامل سابق متروی تهران در همایش نگاهی بر طرح‌های توسعه‌شهری از ایده تا عمل با تاکید بر تجربه تهران، ضمن یادآوری خدمات ارزنده‌ای که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول دوران خدمت و عمر خود برای توسعه کشور با توجه به مسئولیت‌هایی که برعهده داشت انجام داد، گفت: در ابتدای انقلاب، عدهای نسبت به پروژه‌های بزرگی که در تهران انجام می‌شد ایراداتی وارد می‌کردند که یکی از آنها پروژه مترو و فاضلاب تهران بود و این دو پروژه مهم شهری در مقطعی متوقف شد اما با تلاش‌هایی که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انجام دادند این دو مهم در نهایت در تهران شروع به کار کرد و به سرانجام رسید.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مورد بررسی طرح های توسعه شهری همواره تهران مدنظر ما قرار دارد و همه دولتمردان به دنبال حل مشکلات عمدهای هستند که تهران با آن دست به گریبان است اما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که به غیر از تهران، سایر شهرهای ایران هم درگیر توسعه‌ای همانند پایتخت هستند و باید تلاش کنیم تا در آن شهرها مشکلات تهران باردیگر تکرار نشود.

هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات تمامی شهرهای ایران تلاش کنند و اجازه ندهند تجربه بعضا ناموفق کلانشهرها در سایر شهرهای دیگر پیاده شود.

مدیرعامل اسبق متروی تهران گفت: تهران سابقه ۲۰۰ ساله دارد و این شهر در اوایل انقلاب بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت داشت ولی اکنون بیش از ۹ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که این شهر، حضور بیش از ۱۰۰ شهردار را تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عمر شهرداران ۲ سال بوده است، گفت: آقای قالیباف رکورد شهرداران را در تهران زده است و در طی این مدت نیز شاهد بودیم که بارگذاری‌ها و مشکلات فراوانی برای تهران ایجاد شد. در حال حاضر در شرایطی هستیم که باید به سمت خرد جمعی رفته و مشکلات شهرها را با خرد جمعی، رفع کنیم.

هاشمی ادامه داد: خرد جمعی، آرامش در تصمیم‌گیری‌ها و عدم سرعت بخشیدن بدون مطالعه در اجرای طرح‌های شهری رمز موفقیت است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: عمده مشکلاتی که برخی از طرح‌های توسعه شهری دارند مطالعات صوری هستند که در این رابطه انجام شده است و باید ترتیباتی ایجاد شود تا مطالعات بعضا صوری و غیرواقعی بر اساس واقعیت‌ها باشد تا بتواند به حل مشکلات شهرها ختم شود.

هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها با بهانه نداشتن درآمد پایدار به ویژه در کلانشهرها و تهران، مشکلات عمده‌ای برای شهرها ایجاد کرده‌اند، گفت: در مطالعات خود با مردم صادق باشیم و این موضوع را مدنظر قرار دهیم که خدمات شهری اولویت امروز شهرهای ما است که باید در راستای آن گام برداریم.

وی موفقیت طرح‌های توسعه شهری را توجه به بافت‌های فرسوده و بهسازی آنها عنوان کرد. /

نظر شما