شناسهٔ خبر: 35801 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

کنترل یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تردد روزانه در کشور بسیار دشوار است/ نوسازی ۱۳ هزار کامیون فرسوده در سال آینده/ انتقال سالانه ۲ پتا‌بایت دیتا با بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات

گزارش آخر هفته  کارکنان مراکز معاینه فنی ملزم به شرکت در دوره‌های فنی- حرفه‌ای شدند، برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی در اردیبهشت ماه و اجرای ۲۰ پروژه راهسازی با مشارکت خیرین و استقرار ۱۲ هزار راهدار در ۷۵۰ راهدارخانه در ایام نوروز سایر عناوین مهم حمل‌وتنقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم ترین اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته با محور ایمنی در بخش مختلف از ادارات و سازمان‌های مختلف گرفته تا پلیس و سایر بخش ‌های ذی نفع در بحث ایمنی و تلفات جاده‌‌ای منتشر شد و تمام مسئولان، هماهنگی و یکپارچگی در مدیریت ایمنی را تغییر رویکرد شکل گرفته برای تلاش هم عرض در کمیسیون ایمنی راه‌ها می‌دانند.

کنترل یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تردد روزانه در کشور بسیار دشوار است

وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر اینکه کنترل روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در محورها کشور کار بسیار سختی است گفت: برای ۳۴ هزار کیلومتر محور شریانی که ۷۵ درصد از حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده یک هزار و ۸۸۰ دوربین راه‌اندازی می‌کنیم که خوشبختانه ۶۰۰ دستگاه آن فعال شده و علاوه بر آن از سامانه‌هایی چون سپهتن و سامانه‌های اطلاع‌رسانی که به تنظیم سفر شهروندان کمک می‌کند نیز بهره می‌بریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اجرای نظم و اعمال قانون در سطح کشور بیان کرد: واقعیت آن است که در زندگی امروزی و مدرن شهری فعلی آن چه ما را از زندگی و سیستم‌های گذشته متمایز می‌کند همین بحث اعمال نظم و امکان اجرای آن در چنین سیستم پیچیده زندگی است.

استقرار ۱۲ هزار راهدار در ۷۵۰ راهدارخانه در ایام نوروز

وزیر راه و شهرسازی از استقرار ۱۲ هزار راهدار در ۷۵۰ راهدارخانه در محورهای کشور در ایام نوروز خبر داد و گفت: بدون شک وزارت راه و شهرسازی و پلیس تلاش می‌کنند تا در سال آتی ابزار اعمال قانون را گسترش داده و اضافه بر بحث دوربین‌های نصب شده به تجهیز بیشتر نیروهای پلیس به لیزرگان‌ها نیز بپردازند.

آخوندی در ادامه اعمال قانون و اجرای نظم را اصلی‌ترین مسئله کشور در بخش رانندگی دانست و افزود: هم‌اکنون چیزی حدود ۱۹ میلیون خودرو، حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت و ۲۵ میلیون دارنده گواهینامه رانندگی فعال در کشور وجود دارد که اعمال قانون در چنین سطح بسیار گسترده‌ای اصلی‌ترین مأموریتی است که ما در وزارت راه و شهرسازی و پلیس مشترکا با یکدیگر تعقیب می‌کنیم.

نوسازی ۱۳ هزار کامیون فرسوده در سال آینده

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مراسم تحویل سیصد و پنجاهمین کامیون نو به متقاضی آن گفت: در سال آینده حدود ۱۳ هزار كامیون معادل یک‌پنجم از کل طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون فرسوده طبق زمان مقرر نوسازی می‌شود.

 كشاورزیان از پرداخت ۹ درصد از نرخ سود و تسهیلات ارزان توسط متقاضیان خبر داد و ادامه داد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشتركاً با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به‌عنوان نماینده دولت از تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد بانک‌ها تنها نیمی از آن را از مالكان و متقاضیان نوسازی دریافت و مابقی را از محل صرفه‌جویی تأمین می‌نماید.  

انتقال سالانه ۲ پتا‌بایت دیتا با بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات​

مدیرعامل شرکت پیمانکار طرح نصب و بهره‌برداری از دوربین‌های ثبت تخلفات عبور و مرور ضمن ابراز خرسندی از تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تصریح کرد: این تغییر رویکرد باعث شد کاری که طی ۱۰ سال منج به نصب ۴۰۰ دوربین می‌شد، در یک سال با نصب ۶۰۰ دوربین محقق شود.

مفتح بابیان اینکه «با مطرح‌شدن پروژه در سطح ملی امکان در اختیار گرفتن مشاور بین‌المللی نیز فراهم شد» گفت: برای استفاده از تجارب بین‌المللی سه مشاور خارجی برای طراحی در اختیار گرفته و همچنین طی مذاکره با مراکز فنی و حرفه‌ای دو کد رشته مخصوص نگهداری این شبکه ایجاد شد.

تاکید بر اخذ عوارض سالانه ۱.۳ میلیون تومانی از خودروها برای تامین منابع 

امینی با اعلام این خبر که رسیدن به اهداف طرح جامع حمل‌ونقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد گفت: در بودجه ۹۶ این وزارتخانه در بخش حمل‌و‌نقل و مسکن ۸۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده‌است.

معاون برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که در صورت دریافت سالانه  ۱.۳ میلیون تومان از هر خودرو در راستای دستیابی به منابع پایدار می توان بخشی از منابع لازم برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای را تامین کرد، گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه ششم توسعه پیشنهاد داد که باید ۲۵ درصد شبکه جاده‌ای به سمت غیر انتفاعی شدن و بهره مندی از توان بخش خصوصی حرکت کند.

اجرای ۲۰ پروژه راهسازی با مشارکت خیرین

صادق افشار رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین راه و ترابری از اجرای ۲۰ پروژه شامل احداث ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی و ساخت ۲۳ پل همچنین رفع پنج نقطه حادثه‌خیز در دو سال اخیر با مشارکت خیرین خبر داد.

سید حسین میرشفیع با تاکید بر بهبود وضعیت راه‌های روستایی کشور در ۳ سال اخیر گفت: اکنون ۹۲ درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته برخوردارند و توانسته‌ایم ۹۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بسازیم که ۲۰۰۰ کیلومتر آن با مشارکت خیرین، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ساخته شده و ۸۰۰۰ کیلومتر راه را نیز روکش آسفالت کنیم.

برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برگزاری آزمون بیست و سوم تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی كالا در اول اردیبهشت‌ماه سال آتی به‌طور متمركز در تهران خبر داد.

محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اعلام این خبر افزود: كارت ورود به جلسه متقاضیان، دربرگیرنده زمان و محل برگزاری آزمون، از یك هفته قبل از برگزاری از تارنمای آزمون به نشانی transit.rmto.ir قابل دریافت بوده و مهلت ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان آزمون با پایان سال جاری خاتمه می‌یابد.

کارکنان مراکز معاینه فنی ملزم به شرکت در دوره‌های فنی- حرفه‌ای شدند 

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری گفت: كاركنان مراكز اجرای معاينه فنی وسايل‌ نقليه سنگين سراسر كشور ملزم به شركت در دوره‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور هستند.

هدایتی افزود: بر اساس نیازسنجی صورت گرفته، در ابتدا سرفصل‌های آموزش كاربردی موردنیاز توسط كمیته فنی مربوطه تدوین و در ادامه با پیگیری و نظارت دفتر ایمنی و ترافیك، در تاریخ  ۸ اسفندماه سال جاری با انعقاد قرارداد فی‌مابین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور و انجمن صنفی كارفرمایی مراكز معاینه فنی خودروهای كشور، این مهم وارد فاز اجرایی و عملیاتی گردید.

ششمین سال کاهش پیاپی تلفات رانندگی رقم خورد

فرمانده راهور ناجا از کاهش ۴ درصدی تلفات رانندگی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: ششمین سال کاهش پیاپی تلفات رانندگی علی‌رغم رشد ۵ درصدی تردد رقم خورد.

سردار حمیدی در ادامه بیان کرد: مردم در زمان بارش سنگین برف نسبت به باز بودن تمام راه‌ها توقع دارند اما حاضر به رعایت نکات ایمنی و داشتن تجهیزات لازم نیستند. به طور مثال در ایام سرد زمستان امسال، سه وضع حمل‌ در جاده‌ها انجام شد، در حالی که رستم (پهلوان شاهنامه فردوسی) هم اگر بود جرات تردد در سرمای زمستان امسال را نداشت. لذا  این اتفاقات و سایر موارد بیانگر عدم رشد درک خطر برخی از مردم و بی توجهی به بسیاری از نکات است و فکر می‌کنیم همیشه باید طلبکار باشیم.

نظر شما