شناسهٔ خبر: 35882 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال ۹۵ مطرح شد:

«تندرستی، پاداش رانندگی ایمن» شعار نوروز سال ۱۳۹۶ / کاهش تلفات رانندگی برون‌شهری و روستایی در ۱۰‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه/ اجرای طرح ویژه ۱۰ روزه و ضربتی برای کنترل ناوگان عمومی اتوبوسی

جلسه طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال ۹۵، شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی طی ۱۰ ماه سال ۹۵ در مجموع نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲.۳ درصد کاهش یافته که بر اساس تفکیک درون و برون شهر، شاهد کاهش ۳.۳ درصدی تلفات در بیرون شهرها و افزایش ۱.۱ درصدی در درون شهرها و کاهش ۳.۲ درصدی در بخش روستایی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتاد و سومین کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر و مشارکت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار طی مواردی به جمع‌بندی رسیدند.

در ابتدا طبق گزارش پزشکی قانونی کشور شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی طی ۱۰ ماه نخست سال ۹۵ در مجموع نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲.۳ درصد کاهش‌یافته که بر اساس تفکیک درون و برون شهر، شاهد کاهش ۳.۳ درصدی تلفات در بیرون شهرها و افزایش ۱.۱ درصدی در درون شهرها و کاهش ۳.۲ درصدی در بخش روستایی هستیم. 

استان‌های فارس، خراسان رضوی و تهران بیشترین آمار تلفات را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین افزایش کشته‌ها نسبت سال گذشته در استان‌های خوزستان با ۱۶ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۱۳.۷ درصدی و فارس با ۲.۸ درصد بوده است

همچنین بیشترین کاهش‌ها نسبت به سال گذشته در استان‌های ایلام با ۲۲.۹ و خراسان رضوی با ۱۳.۶ درصد بوده و بیشترین کاهش تلفات رانندگی در راه‌های برون‌شهری و روستایی نسبت به سال گذشته، متعلق به استان‌های فارس و خوزستان و در راه‌های درون‌شهری نیز  متعلق به آذربایجان شرقی، خوزستان و مازندران بوده است. 

گفتنی است، متوسط نرخ جریان تردد در شبکه راه‌های برون‌شهری کشور تا پایان بهمن‌ماه ۳۳۲ وسیله نقلیه در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۴.۰۸ درصد افزایش داشته است.

در ادامه جلسه مقرر شد وضعیت ایمنی حمل‌ونقل در راه‌های برون‌شهری استان‌ها طی سه سال گذشته با توجه به نرخ جریان تردد و ارزیابی عملکرد استان‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و استانداران حسب عملکرد ایشان در حوزه ایمنی حمل‌ونقل در کمیسیون حضور یابند.

در زمینه آمادگی برای سفرهای نوروزی، دستگاه‌های اجرایی شامل پلیس راهور، سازمان راهداری، وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر گزارش خود مبنی بر افزایش تعداد پاسگاه‌ها، پایگاه‌های امداد هوایی و عادی، گشت‌های نظارتی، ایستگاه‌های سلامت، افزایش تجهیزات کنترل سرعت تجهیز ناوگان عمومی به سامانه سپهتن، آشکارسازی نقاط پر تصادف، انجام عملیات لکه‌گیری و روکش، اصلاح قوس‌ها اطلاع‌رسانی و برگزاری کمپین و ... ارائه کردند.

همچنین شعار نوروزی ۱۳۹۶ با پیشنهاد کارگروه آموزش و رفتارسازی حمل‌ونقل و ترافیک «تندرستی، پاداش رانندگی ایمن» تعیین گردید. البته با توجه به نام‌گذاری ۷ اردیبهشت به‌عنوان روز ملی ایمنی حمل‌ونقل و اقتضای گرامیداشت آن برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ مقرر شد دستگاه‌ها برنامه‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه اعلام کنند.

پس از تصمیمات فوق گزارش عملکرد کمیسیون و پیگیری مصوبات مطرح شد که بر این اساس، مقرر گردید؛ در مصوبه بازنگری فرایندهای ناوگان عمومی اتوبوس، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری پلیس راهور، علاوه بر کنترل‌های پیش از حرکت که در پایانه‌ها انجام می‌گیرد در کنار جاده‌ها نیز این ناوگان را در قالب یک طرح ویژه ۱۰ روزه برای سفرهای نوروزی کنترل کنند. این طرح به‌صورت ضربتی و شبانه‌روزی از تاریخ ۱۷ الی ۱۹ اسفندماه در ۶نقطه گلوگاهی در مسیرهای پر تردد اجرا می‌شود. البته مقرر شد اقدامات لازم برای معطلی مسافران در صورت وجود نقص فنی خودرو، نبود تجهیزات اضطراری و امینی در اتوبوس توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش‌بینی گردد.

در خصوص برگزاری کارگروه ایمنی حمل‌ونقل درون‌شهری مقرر شد؛ وزارت کشور اهم علل افزایش تصادفات درون‌شهری و بالا بودن میزان تلفات عابران پیاده و موتورسواران در کل کشور را جمع‌بندی و نتیجه اقدامات را به کمیسیون ارائه کنند. همچنین در خصوص ارتقای ایمنی موتورسواران نیز مقرر شد کارگروه ویژه با استفاده از نتایج تحقیقات انجام‌گرفته در شهرداری‌ تهران و مراکز تحقیقاتی با در نظر گرفتن خلاءهای قانونی موجود به‌ویژه برای اسقاط و از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های توقیفی پیش‌نویس لایحه ارتقای ایمنی موتورسیکلت را ارائه کند. در رابطه با سایر مصوباتی که به نتیجه نهایی نرسیده یا پیشرفت چشم‌گیری نداشته نیز مقرر شد ضمن پیگیری مستمر به‌منظور اجرایی شدن مصوبات علل موانع و پیشرفت کار مورد واکاوی قرار گیرد.

با توجه به ساختارهای فرادستی ایجادشده در کشورهایی با تجربیات آزموده شده از قبیل ATSB در استرالیا،TSBدر انگلیس و NTSB در کانادا و امریکا که با هدف بررسی و تحلیل عمیق تصادفات برای عبرت‌آموزی با هدف پیشگیری از حوادث مشابه فعالیت دارند، اقتضا دارد تا فرایند مشابه در حوزه ایمنی حمل‌ونقل کشور  ایجاد و  قانون‌مندی‌های لازم برای شکل‌گیری آن پیگیری شود.

در پایان این جلسه وزیر راه و شهرسازی در آستانه سال نو با قدردانی از همکاری و تشریک‌مساعی اعضای کمیسیون و همه دست‌اندرکاران ایمنی حمل‌ونقل در سال ۱۳۹۵، کمیسیون ایمنی راه‌های کشور را به‌عنوان یکی از مجامع فعال و منظم در سطح دولت ارزیابی کرد و با تصریح بر پیگیری برای اجرایی شدن مصوبات و تصمیمات، خواستار بررسی و تحلیل عملکرد کمیسیون در سطح کلان و ارائه برنامه‌های لازم برای بهبود و اثربخشی شد.

نظر شما