شناسهٔ خبر: 35964 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

نيازمند اجماعی اساسی برای تغییر انگاره در حوزه حمل و نقل هستيم/ پيش‌بينی ۵۵۰ هزار میلیارد تومان در طرح جامع توسعه حمل‌‌ونقل/ ایجاد معاونت حمل و نقل به منظور توجه به مفهوم لجستیک بود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ایجاد تغییر انگاره در سطح حاکمیت، حرفه و مردم در حوزه حمل و نقل گفت: در طرح جامع حمل و نقل در کشور رقمی بالغ بر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان برای بخش توسعه زیرساخت پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن باید سالانه مبلغی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جمع فعالان حوزه حمل و نقل با اشاره به نقش مهم نشریات تخصصی در حوزه‌های مختلف گفت: اینکه نشریات تخصصي بتوانند گفتگوی حرفه‌‌ای‌تری را بین اهالی حرفه دامن زده و آن را مدیریت کنند نکته‌ای مهم و کلیدی محسوب می‌شود.

آخوندی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه همه ما به اجماعی اساسی برای تغییر انگاره در حوزه حمل و نقل نیاز داریم گفت: ما برای توسعه در حوزه حمل و نقل نیاز به تغییر انگاره داریم، درحال حاضر به سختی می‌توانیم بگوییم که در مسیر توسعه قرار داریم چرا که ممکن است در جهت فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های گوناگون و اجرای برخی طرح‌های مدرن‌سازی در کشور پیشرفت‌هایی داشته باشیم ولی اگر بخواهیم مفهوم توسعه را در حوزه انسانی در بخش‌های بینش، دانش و روش بدانیم آن وقت متوجه می‌شویم که دارای مشکلات بسیار پیچیده‌ای هستیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تأکید کرد: بدون شک ادامه و امکان‌پذیری وضع موجود برای ما غیرممکن است، ما قطعا در ساخت زیرساخت‌ها نمی‌توانیم وضع فعلی را ادامه دهیم چون ارقامی که برای توسعه آن در کشور نیاز بوده ارقام بسیار بزرگی اعلام شده است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به برآوردهای انجام شده در طرح جامع حمل و نقل در کشور رقمی بالغ بر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان برای بخش توسعه زیرساخت پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن باید سالانه مبلغی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شود.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: این مباحث تنها بیان مشکلات حوزه حمل و نقل از بعد مالی و اقتصادی است، ولی واقعیت آن است که ما در این حوزه دارای مشکلات بسیاری در بخش‌های دیگر از جمله محیط زیست، کارایی، کارآمدی و ... هستیم، درحال حاضر متوسط سرعت وسایل حمل و نقل در تهران بیش از ۷ کیلومتر نبوده و مسائل بسیار زیادی را در بخش کارآمدی سیستم حمل و نقل به وجود آورده است، از سویی دیگر وجود مشکلات محیط زیستی نیز شرایط را پیچیده‌تر از گذشته می‌کند که قطعا برای رهایی از تمامی این موارد نیاز به یک نغییر انگار در حوزه سیسات‌گذاری‌ها چه در مجلس و چه در دولت به شدت احساس می‌شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان این نکته که مبنای این تغییر انگاره، اقدام پیچیده‌ای نبوده و انتقال و پذیرش آن است که کار دشواری محسوب می‌شود گفت: پذیرش و اجرای این مطلب که هرکسی در پایان کار مسئول پرداخت هزینه‌های خود بوده و نباید از جیب دیگران هزینه‌اش را بپردازد در شرایط فعلی ما کار بسیار سختی است.

وی در این‌باره افزود: قطعا اگر ما بخواهیم در سیستم حمل و نقل ایران از توسعه‌ای پایدار برخوردار شویم باید هزینه‌اش را از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و یا از هر بعد دیگری خود بپردازیم، سیاستمداران معمولا برای کسب محبوبیت تلاش می‌کنند تا بخش هزینه را به مردم یادآوری نکرده و فقط از بخش بهره‌برداری سخن بگویند که ممکن است در کوتاه مدت با بهره‌گیری از بودجه عمومی امکان‌پذیر باشد ولی به یقین در طولانی مدت امکان‌پذیر نبوده و باید تغییر کند، تغییری که چون به یک عادت و رفتار اجتماعی تبدیل شده است تحقق آن بحث بسیار کار سخت و دشواری محسوب می‌شود.

آخوندی همچنین ضمن اشاره به این مطلب که ما در سطح حاکمیت، حرفه، مردم و بهره‌برداران به این تغییر انگاره نیاز داریم گفت: تغییر انگاره به اجبار ایجاد نشده و تنها با گفتگو اجرایی می‌شود، نکته‌ای که اهمیت نقش رسانه‌ها را به روشنی نشان می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما باید در تمامی بخش‌ها صورت مسئله را درست تعریف کرده و در آن اجماع داشته باشیم تا بتوانیم در حل مسائل جامعه‌ای که از لحاظ اجتماعی دارای شکافی بزرگ بوده، معضلات و نابسامانی‌های فراوانی دارد و همچنین اعتماد اجتماعی در آن به شدت کم‌رنگ شده است نیز به اجماع برسیم.

عضو کابینه دولت یازدهم رسیدن به این اجماع در چنین جامعه‌ای را به شدت سخت و دشوار دانست و افزود: بنابراین بار دیگر شاهد اهمیت و نقش کلیدی رسانه در این بخش نیز خواهیم بود که می‌تواند در پیشبرد این هدف تا حد زیادی تأثیرگذار باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اولین سمبل و بازخورد دنیای مدرن را بخش حمل و نقل دانست و گفت: این بخش نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط جهان در زندگی مدرن نقش بسیار مهمی دارد، این بخش دارای ابعاد اجتماعی، فن‌آورانه، اقتصادی و مالی بسیار پیچیده‌ای بوده به همین دلیل نشریات تخصصی آن نیز باید از عمق و محتوای بالایی برخوردار باشد.

آخوندی در تأکید بیشتر بر اهمیت و پیچیدگی فعالیت رسانه و نشریات تخصصی در حوزه حمل ونقل اظهار کرد: زمانی که ما از حمل و نقل ایران صحبت می‌کنیم در حقیقت درباره ۷ درصد تولید ناخالص کشور سخن می‌گوییم که درصد کمی نیست و اگر بخواهیم این بخش سهمی از حمل و نقل بین‌المللی داشته باشد باید رقم ۷ درصدی را افزایش دهیم.

به گفته وی در این زمان توجه به ابعاد اقتصادی و مالی حمل و نقل به ویژه در شرایطی که حمل و نقل از مداخله دولت خارج شده و به تأمین مالی در بازارهای سرمایه، مالی، بانکی و بین‌المللی وارد شده است امری بسیار با اهمیت به شمار می‌رود، در این شرایط است که داشتن فهمی از تحولات جهانی، مسائل مالی بین‌المللی و روش‌های تأمین مالی امری ضروری خواهد بود، بنابراین در این مرحله نیز بار دیگر شاهد پیچیده‌تر شدن وظایف نشریات تخصصی در این حوزه خواهیم بود.

دشواری و پیچیدگی فعالیت‌های نشریات تخصصی در حوزه لجستیک

وزیر راه و شهرسازی همچنین در تشریح دشواری و پیچیدگی فعالیت‌های نشریات تخصصی در حوزه لجستیک بخش حمل و نقل نیز بیان کرد: تاکنون حمل و نقل در ایران در حوزه زیرساخت دیده می‌شده است ولی اگر وارد بحث لجستیک به ویژه لجستیک بین‌المللی شویم باید ببینیم که مفهوم و ثمره اجرایی قرارگیری در چهارراه بین‌المللی چیست؟ آیا تنها می‌خواهیم واژه عبور را از این موقعیت کسب کنیم و یا آنکه مفهوم آن را لجستیک بین‌المللی روان و قابل رقابت در سطح جهان با تمام کریدورهای مشابه می‌دانیم؟

وی در ادامه با تأکید براینکه برخورداری از گزارشی جامع درباره مفهوم لجستیک بار، بار مسافر، بار منطقه‌ای و بین‌المللی در ساختار وزارت راه و شهرسازی از دوره‌های پیشین تاکنون به میزان بسیار کمی مشاهده می‌شود گفت: مفهوم لجستیک مفهومی توسعه‌یافته‌ در ایران نیست، ما مدعی هستیم که در چهار راه لجستیک جهان قرار داریم ولی به واقع چند شرکت بین‌المللی داریم که در ایران ادعا کنند کالایی را از شرق به غرب و از شمال به جنوب جابه‌جا می‌کنند؟

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براینکه ایجاد معاونت حمل و نقل در ساختار وزارت راه و شهرسازی دوره فعلی صرفا به جهت توجه ویژه به مفهوم لجستیک در کشور بوده است گفت: ما از لجستیک درب تا درب صحبت می‌کنیم درحالیکه نمی‌توانیم با حمل و نقلی یکپارچه یک مسافر را در شهر از درب یک خانه به خانه دیگر در فاصله‌ای ۲۰۰ کیلومتری نیز منتقل کنیم.

وی مفهوم لجستیک در بخش‌های سازمان، شبکه، مدیریت و ایمنی را امری بسیار پیچیده دانست و گفت: ما هنوز در ایران- چه در تهران و چه سایر شهرها، ارتباط منظم و تعریف شده‌ای بین مترو و راه‌آهن که از مسائل اولیه بخش یکپارچگی حمل ونقل محسوب می‌شود، نداریم.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که داشتن نشریه‌ای در دنیای مدرن که به مسائل لجستیک و حمل ونقل در بخش‌های گوناگون بپردازد امری بسیار مهم به شمار می‌رود گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز مسئله انرژی و سوخت را نیز تعیین تکلیف نکرده‌ایم. با وجود آنکه ارزش حرارتی و انرژی یک لیتر بنزین و گازوئیل برابر است ولی در ایران قیمت گازوئیل ۳۰ درصد قیمت بنزین است، این امر نشان‌دهنده مشکلات عمده بحث انرژی در کشور است.

سیستم حمل و نقل عمومی با این نظام قیمت‌گذاری حامل‌ها امری نسبتا غیرممکن است

وی در ادامه برخورداری از یک سیستم حمل و نقل عمومی با این نظام قیمت‌گذاری حامل‌ها را امری نسبتا غیرممکن دانست و گفت: اوایل انقلاب چیزی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه در ایران وجود داشت که این رقم در حال حاضر به ۱۹ میلیون افزایش یافته است. همواره در سیاست‌گذاری‌های انجام شده در کشور از حمل ونقل عمومی صحبت می‌شود ولی باید بگوییم که با این نظام قیمت‌گذاری مفهوم حمل و نقل عمومی بی‌معنی می‌شود پس این سیستم تا زمان تداوم روند فعلی در کشور نه تنها شکل نخواهد گرفت بلکه قادر به گرفتن سهم خود در برابر سیستم حمل و نقل شخصی نیز نخواهد بود.

آخوندی در این باره ادامه داد: ممکن است که این مسائل در بین افراد متخصص از موارد پیش پاافتاده‌ای محسوب شود ولی زمانی که بخواهیم آن‌ها را به وجدان جامعه تبدیل کنیم شاهد گستره عظیمی از فعالیت‌ها و اقدامات خواهیم بود. همه می‌دانیم که سرمایه اولیه حمل و نقل ریلی از جاده‌ای بسیار بیشتر است ولی در صورتی این ناوگان می‌تواند روی پای خود بایستد که  قیمت انرژی بالا بوده و واقعی باشد. تا زمانی که این امر محقق نشود هر اندازه که بر اولویت ریل صحبت شود موضوع، تحقق واقعی پیدا نخواهد کرد.

ابعاد اجتماعی حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی در ادامه پیرامون ابعاد اجتماعی حمل و نقل نیز اضافه کرد: ابعاد اجتماعی در این حوزه بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر است، واقعیت آن است که در روش موجود که ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئله انسان را محور اصلی توسعه قرار دهیم، همواره شاهد غلبه ماشین بر زندگی انسان خواهیم بود و این مسئله را در همه مناطق، از طراحی ساده یک خیابان گرفته تا سیستم‌های مختلف حمل و نقلی می‌بینیم.

به گفته این مقام مسئول ما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم تکنولوژی را در کنترل انسان‌ها قرار دهیم پس می‌بینیم که علی‌رغم تمامی فناوری‌ها نه تنها قابلیت زیست‌پذیری را از دست داده‌ایم بلکه سرعت لازم در حرکت را نیز در اختیار نداریم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما در حوزه انسانی توسعه، گرفتاری بسیار جدی داریم گفت: ما باید ببینیم که در آخر کار ایرانی‌ها تا چه اندازه در فناوری تسلط داشته و می‌توانند آگاهانه از آن استفاده کنند؟ تا چه اندازه فناوری خود را به ما تحمیل کرده و همه اسیر آن هستیم؟ تا چه حد ما به کارگزاران فناوری تبدیل شده‌ایم؟

وی با تأکید براینکه ابعاد فناوری نیز بخش مهم دیگری در حوزه حمل و نقل به شمار می‌رود افزود: ما در حال حاضر شاهد توسعه حمل و نقل خصوصی در کشور هستیم، اگر بخواهیم آگاهانه تصمیم بگیریم باید توسعه حمل و نقل عمومی به خصوصی را در عمل تسلط ببخشیم ولی هنوز وموفق به انجام آن نشده‌ایم.

آخوندی تغییر روند در توجه به حمل و نقل عمومی به جای خصوصی را مستلزم برخورداری از اجماعی ملی دانست و گفت: ما باید بدانیم که فناوری با چه رابطه انسانی وارد کشور شده و نحوه بهره‌برداری ما از آن چگونه است.

وزیر راه و شهرسازی وجود بخشی که ضمن ورود به ابعاد گوناگون حمل و نقل به تحلیل و بحث درخصوص مسائل گوناگون شهری، غیرشهری، منطقه‌ای و بین‌الملی بپردازد را در کشور ضروری دانست و گفت: به طور مثال با وجود برخورداری کشور از ۵ هزار کیلومتر خط ساحلی و ضرورت توسعه دریا محور در کشور حتی یک درصد هم در کتاب‌های درسی از مفهوم دریا برای دانش‌آموزان صحبت نمی‌شود که قطعا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرد: امید است که هرچه زودتر شاهد ایجاد نشریه و حوزه‌ای که بتواند در بخش حمل و نقل در سراسر کشور به یک مرجع تبدیل شود باشیم./

برچسب‌ها:

نظر شما