شناسهٔ خبر: 36051 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معرفی معاون جدید برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت ‌راه‌آهن/ تشریح وظایف معاون جدید از سوی مدیرعامل شرکت راه‌آهن

جلسه مدیرعامل راه‌آهن ضمن قدردانی از زحمات سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره ، نور اله بیرانوند را به‌عنوان معاون جدید برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن معرفی كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده در مراسم معارفه بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه دو بند ۲۴ و ۲۵ را ذیل موضوع حمل‌ونقل ریلی مطرح كرده‌اند كه بیانگر اولویت بخش ریلی در حوزه حمل‌ونقل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید كرد: راه‌آهن باید به سمتی برود كه از منابع داخلی كشور و حوزه سرمایه‌گذاری بهترین استفاده را كرده و در زمینه توسعه زیرساخت‌هایی چون (آی تی) ، استفاده تحقیقات در جهت توسعه بازار کسب‌وکار و اقتصاد راه‌آهن ، روابط بین‌الملل ، تشكیل اتاق فكر دائم اقدامت ضروری انجام دهد.

وی افزود: بند ۲۴ شامل اولویت بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و بند ۲۵ مبنی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبكه و پایانه‌های باری و اتصال شبكه به مراكز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و اتصال شبكه به مبادی ورودی و خروجی كشور و شبكه‌های منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه كریدور شمال-جنوب باهدف توسعه صادرات و ترانزیت به حمل‌ونقل ریلی است.، گفت:پس‌ازاین سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی كالا به ۱۲.۵ درصد برگشت درحالی‌که در حوزه مسافری حق دسترسی‌ها صفر است.

وی با تشریح بند ق تبصره ۲ قانون برنامه افزود: در بند «ق» كه بعداً قانون دائمی ماده ۱۲ شد مصوب شده كه ۷.۵ میلیارد دلار برای پروژه‌هایی كه منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود اختصاص یابد كه شامل ۳۵ سی‌سی به ازای هر تن كیلومتر و ۲۰ سی‌سی به ازای هر نفر كیلومتر است.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه بخش مسافری ریلی نیازمند پشتیبانی جدی است، از كاهش زمان سیر قطار در مسیرهای پرترافیك خبر داد .

وی بابیان اینكه در برنامه ششم تكلیف شده است كه سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار كه امروز ۱۲.۵ درصد است به ۳۰ درصد و در جابه‌جایی مسافر به ۲۰ درصد افزایش یابد افزود:همچنین مصوب شده است كه سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به‌مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باشد یعنی معافیت مالیاتی و تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد داشته باشد.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن در این برنامه در حوزه باری مصوب شد شركت‌های ریلی مالیات بر ارزش‌افزوده نداشته باشند ضمن آنكه راه‌آهن موظف شده تا شركت‌ قطارهای حومه‌ای را تشكیل دهد،همچنین مقررشده یك درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه ریلی در نظر گرفته شود.

محمدزاده همچنین با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در بخش ریلی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش حمل‌ونقل اولویت با حمل‌ونقل ریلی است و باید برای این بخش مزیت اقتصادی ایجاد كنیم همچنین از دیگر تأکیدات مقام معظم رهبری اتصال ایستگاه‌های راه‌آهن به کارخانه‌های و معادن كشور است كه باید تمام برنامه‌های ما در راستای این دو هدف باشد.

وی اضافه كرد: راه‌آهن برای استفاده از منابع مالی بازار سرمایه و اقتصادی‌تر كردن حوزه ریلی تلاش و برنامه‌ریزی كرده كه امیدواریم در آینده‌ای نزدیك شاهد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در این بخش باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینكه مدیران مناطق باید از امكانات موجود بهترین بهره‌وری‌ها را داشته باشند،

عنوان كرد: مدیران برای ارتقای سطح بهره‌وری و توسعه خدمات ریلی تلاش كرده و دقت و نظارت را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی خاطرنشان كرد: مجموعه همكاران ریلی قبل از هر اقدامی با ایجاد اتاق فكر و بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان ریلی، بهترین و مناسب‌ترین‌ها را انتخاب كنند.

محمدزاده ادامه داد: موضوع تغییر و تحول درست و توجه به آن از وظایف اصلی مدیران است كه خوشبختانه در این راستا شاهد اقدامات مناسب برخی مدیران هستیم.

وی بیان داشت: امروز توسعه حمل‌ونقل ریلی با اولویت تجهیز شبكه به سیستم‌های ایمن و بروز و مهم‌تر از همه اقتصادی كردن این حوزه در دستور كار مدیران است .

محمدزاده گفت: با توجه به اینكه نگاه ما در راه‌آهن باید متفاوت باشد، برخی احكام پیشنهادی دولت در لایحه برنامه به‌طور كامل در مجلس مصوب شد كه می‌توان به اختصاص یك درصد از درآمد فروش نفت و گاز دولت به راه‌آهن و توسعه ریلی اشاره كرد.

مدیرعامل راه‌آهن خواستار پیگیری مدیران ستادی و مناطق برای توسعه ایستگاه‌های TOD در كشور شد زیرا شهرسازی بر پایه ریل و توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند ضمن ایجاد یكپارچگی برای تمامی شقوق حمل‌ونقلی، ایمنی و امنیت را برای جابجایی مسافران کلان‌شهرها و حومه به همراه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهره‌وری اشاره كرد و افزود: کم‌کاری در راه‌آهن عقب‌ماندگی تاریخی ایجاد خواهد كرد و اگر امروز همت نكنیم مدیون آیندگان هستیم.

مدیرعامل راه‌آهن بیان داشت: راه‌آهن باید به سمتی برود كه از منابع داخلی كشور و حوزه سرمایه‌گذاری بهترین استفاده را كرده و در زمینه توسعه زیرساخت‌هایی چون (آی تی) ، استفاده از مركز تحقیقات در جهت توسعه بازار کسب‌وکار و اقتصاد راه‌آهن ، روابط بین‌الملل ، تشكیل اتاق فكر دائم اقدامت ضروری انجام دهد.

محمدزاده ادامه داد: مركز تحقیقات ما باید به مركز تحول سازمانی تبدیل و برای مدیران و نیروی انسانی حاضر در سازمان دوره‌های اقتصاد برگزار تا از روش‌های پیشرفته دنیا بهره‌مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: همه بخش‌های راه‌آهن باید به موضوع درآمد هزینه‌ای بودن فكر كنند و در کوتاه‌ترین زمان زمینه تجارت مردم و توسعه کسب‌وکار را درست كنیم.

وی اضافه كرد: ما نیازمند فكر مداوم و اتاق فكر هستیم و از افراد و افكار جدید بهره بگیریم.

وی با اشاره به وظیفه اصلی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل در راه‌آهن گفت: برگزاری جلسه‌های مداوم با معاونان و مدیران و مطالبه اقدامات و فعالیت‌های آنان برای رقابتی كردن راه‌آهن ازجمله وظایف اصلی معاونت برنامه‌ریزی است.

نظر شما