شناسهٔ خبر: 36081 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کردستان مهیای میهمانان نوروزی/ آمادگی کردستان برای حضور گردشگران

کردستان کردستان با ۱۰ شهرستان و با داشتن طبیعتی بکر، آماده میزبانی از مسافران نوروزی در سال ۹۶ است. پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد مسافران نوروزی این استان ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کردستان زیبا از استان‌های غربی کشور است که طبیعت و فضاهای گردشگری آن در فصل‌های بهار و تابستان زبان‌زد خاص و عام است و به همین دلیل همه ساله در ایام نوروز پذیرای خیل عظیم گردشگران است. در این استان مجموعاً ۱۰شهرستان سنندج، دیواندره، سقز، مریوان، بانه، بیجار، سرو آباد، قروه، کامیاران و دهگلان وجود دارد که هر یک از آنها دارای آثار فرهنگی و باستانی بوده و در مریوان، «زریوار» که از دریاچه‌های آب شیرین ایران است جلوه خاصی به جاذبه‌های گردشگری کردستان بخشیده است. از سوی دیگر، وجود ارتفاعات و دره‌های ژرف و وزش باد غربی، پوشش گیاهی غنی، متنوع و منحصر به فردی را در این استان به وجود آورده است.

افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی مسافر در کردستان

«سید محسن علوی» مدیرکل میراث فرهنگی و دبیرستاد اجرایی خدمات سفر کردستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در نوروز سال ۹۵ تعداد کل مسافران مقیم در مراکز اقامتی استان شامل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، خانه مسافرها، مدارس و... از ۲۷ اسفند ماه تا سیزده فروردین ماه معادل ۴۳۱ هزارو ۸۲۲ نفر بود که بیشترین مسافران به ترتیب در شهرستان‌های بانه با ۱۴۳هزار نفر، سنندج با ۹۲هزار نفر، مریوان با ۵۵هزار نفر، سقز با ۳۸هزار نفر و سروآباد با ۳۵هزار نفر اسکان داده شده‌اند. در این مدت همچنین تعداد گردشگران خارجی وارد شده از مرزهای استان ۲ هزار و ۷۱ نفر بوده است. به گفته وی همچنین درنوروز سال گذشته، یک میلیون و ۵۸۹هزار و ۲۰۸ نفر از آثار تاریخی، طبیعی و مراسم فرهنگی روستاهای گردشگری کردستان بازدید کرده‌اند. در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد مسافران نوروزی استان ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی در خصوص برنامه‌های نوروزی کردستان برای پذیرایی از میهمانان نوروزی توضیح داد: مدیران واحدهای اقامتی و پذیرایی به بهسازی و نوسازی و استاندارد‌سازی واحدهای مربوطه تا قبل از ایام نوروز ملزم شده‌اند. همچنین ۲۰۰ هزار اقلام تبلیغاتی از جمله نقشه راهنمای گردشگری، کتابچه، سی دی، ساک دستی و... برای توزیع نزد مسافران ورودی به استان تهیه شده است. آماده‌سازی ۳۰ هتل، ۲۴ میهمانپذیر، ۱۲۰ خانه مسافر در شهر بانه و شهر هورامان و روستای پالنگان با ظرفیت اسکان ۳۴هزار و ۶۰۰ نفر از جمله دیگر تمهیداتی است که دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر کردستان به آن اشاره می‌کند. وی از آماده‌سازی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و گردشگری ازقبیل غارکرفتو، زیوه، عمارت‌های خسرو آباد، خانه کرد و... جهت بازدید گردشگران داخلی و خارجی خبر داد. در ایام نوروز نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات در کردستان بویژه شهرستان‌های سنندج، بانه، مریوان و سقز برپا خواهد شد.

علوی خاطرنشان کرد: نخستین میهمانان ورودی به استان (در نخستین ساعات تحویل سال) در محل پایانه‌های حمل و نقل و مبادی ورودی شهرها با اهدای سوغات استان مورد استقبال قرار می‌گیرند. برگزاری جشنواره و اجرای موسیقی در محل اماکن تاریخی شهرستان‌های استان، از برنامه‌های شاد و مفرحی است که برای مسافران در نظر گرفته شده است. تورهای استان گردی نیز با همکاری انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان، جامعه هتلداران و شهرداری‌ها از دیگر برنامه‌های نوروزی کردستان است. بازرسی از تأسیسات اقامتی و گردشگری که از ۱۵ اسفند ماه با همکاری ارگان‌های ذیربط اجرا شده، تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت. در ایام نوروز بیش از ۱۰ سفره هفت سین در محل موزه‌ها و اماکن تاریخی و گردشگری استان پهن می‌شود. وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ نفر در شهرستان‌های استان برای ارائه خدمات به گردشگران نوروزی در کشیک خواهند بود، افزود: امسال برای نخستین بار اکیپی از عکاسان جوان و حرفه‌ای استان به روستاهای هدف گردشگری جهت تهیه عکس و فیلم از مراسم سنتی نوروز و جاذبه‌های این روستاها اعزام می‌شوند.

فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات کردستان در نوروز

در همین حال، «بختیار رحمانی پور» مدیر کل گمرکات کردستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته با برقراری کشیک اداری در تمامی ایام تعطیلات نوروز جهت انجام تشریفات گمرکی کالا، از معطلی کالا و مسافر طی ایام نوروز در گمرکات جلوگیری می‌شود. «باشماق» از مهم‌ترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان است که از طریق آن محصولات مختلف داخلی به دست بازار هدف خارج از ایران می‌رسد، لذا برای آن برنامه ویژه‌ای در ایام نوروز در نظر گرفته‌ایم تا بدون وقفه و تعطیلی خدمات گمرکی ارائه دهد.

به گفته وی با توجه به افزایش تردد در ایام نوروز از اواخر اسفند ماه گمرک کردستان نوبت‌های کاری را افزایش خواهد داد و به صورت ۲۴ ساعته زمینه تسریع و تسهیل عبور مسافران را از مرز رسمی باشماق فراهم می‌کند. همچنین برای جلوگیری از وقفه در روند فعالیت‌های تجاری، صادرات، واردات و ترانزیت، فعالیت شبانه روزی در گمرکات سنندج و سیرانبند بانه نیز در دستور کار است.

ادامه طرح نظارت بر بازار تا آخر فروردین

«فرزاد سردارزاده» سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز گفت: طرح نظارتی نوروز سال ۹۶ که از تاریخ یکم اسفند ماه آغاز شده تا ۳۱ فروردین ماه در دو بخش کالایی و خدمات ادامه خواهد داشت تا بازار با ثباتی برای شهروندان و میهمانان نوروزی فراهم باشد. نظارت بر تمام کالاهای اولویت‌دار از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی، آجیل وخشکبار، خدمات مسافرتی و گردشگری در اولویت اقدام‌های بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان قرار دارد./

نظر شما