شناسهٔ خبر: 36147 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی درهفته‌ای که گذشت:

نوسازی‌آسمان‌کشور با کارت برجام/ فرودگاه های‌کشور زیر ذره‌بین ناظران شرکت فرودگاه‌ها/ خدمات‌دهی به ۴ میلیون مسافر با ۳۰ هزارو ۵۰۰ سورتی پرواز

هواپیما330 ایرباس فرود دومین هواپیمای برجامی روی باند فرودگاه مهرآباد، جزئيات رفع مانع خرید هواپیما از ای‌تی‌آر، خدمات‌دهی به ۴ میلیون مسافر با ۳۰ هزار و ۵۰۰ سورتی پرواز،آمادگی تمامی فرودگاه‌های کشور برای خدمات‌دهی ویژه به مسافران نوروزی، لغو مجوز ۱۳۴ دفتر خدمات مسافرت هوايی همزان با نظارت کامل بر افزایش قیمت بلیت‌ در‌ آستانه نوروز اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای‌که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:روز شنبه ۲۱ اسفند ماه دومین فروند از هواپیماهای خریداری شده وارد کشور شد و یکبار دیگر حصر صنعت هوایی ایران را شکست. دو ماه قبل بود که ‌نخستین هواپیمای نو در آستانه یک‌سالگی برجام در تهران به زمین نشست تا پس ‌از حدود ۴۰ سال صنعت هوایی ایران شاهد چنین اتفاقی باشد.

دومین هواپیمای برجامی از خانواده  ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰، راس ساعت ۹ صبح وارد كشور شد و روی باند فرودگاه مهرآباد نشست. این هواپیما با ظرفیت ۲۵۰ نفر نخستین ایرباس ۳۳۰ است كه براساس قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس تحویل ایران‌ایر داده شد.

فرهاد پرورش مدیرعاملهما در حاشیه فرود دومین هواپیمای برجامی خبرداد که تا پایان سال ۹۶ یک فروند هواپیماهای دیگر از خانواده ایرباس وارد کشور خواهد شد و به ناوگان هما می پیوندد.

مروری داریم بر اهم اخبار هوایی در هفته ای که گذشت......

آخرین تمهیدات و اقدامات نوروزی فرودگاه‌های سراسر کشور/ خدمات‌دهی به ۴ میلیون مسافر با ۳۰ هزارو ۵۰۰ سورتی پرواز

رحمت الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در آغاز نشست خبری گفت: براساس برآوردهایی که در بخش آمارداریم امسال خود را برای بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ سورتی پرواز آماده کرده‌‌ایم  و بین سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا چهار میلیون مسافر را در فرودگاه‌های مختلف پذیرا هستیم.وی گفت: امسال شاهد رشد ۱۷ تا ۱۹ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و نیز رشد ۱۵ درصدی در نشست و برخاست هواپیماها هستیم.

مه‌آبادی با اشاره به زیباسازی و توسعه فضای ترمینالی گفت: نوروز امسال رنگ و بوی خاصی در فرودگاه‌های کشور حاکم است. برگزاری مراسم شاد و حتی برنامه‌هایی برای سرگرمی کودکان در فرودگاه‌ها پیش بینی شده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور توسعه تجهیزات ترمینالی را یکی از برنامه‌های انجام شده در فرودگاه‌ها دانست و گفت: بیش از ۴۲۰۰ چرخ دستی و نیز ۱۵۰۰ ست صندلی به تجهیزات ترمینالی اضافه شده است. همچنین با اضافه شدن ۶۳۰ ست کانتر زمان ایستایی مسافر به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است.

وی خبر داد که امسال در ۱۰فرودگاه کشور خدمات وای‌ فای رایگان ارائه می‌شود و گفت: فرودگاه‌های تبریز، مهرآباد، مشهد، اهواز، اصفهان، کرمان، یزد، گرگان، شیراز و بندرعباس فرودگاه‌هایی هستند که در آن‌ها از وای‌فای رایگان استفاده می‌شود.

مه‌آبادی همچنین از نظارت بر فرودگاه‌های کشور در نوروز خبر داد و گفت: مدیران ستادی را تقسیم کرده‌ایم که با اعزام به فرودگاه‌ها نظارت بهتری بر انجام پروازها داشته باشند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از حمل و نقل مسافرین نوروزی با ناوگان جدید و نوی تاکسیرانی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک تاکسی‌های فرسوده از ناوگان حمل و نقل فرودگاه خارج می‌شوند.

مه‌آبادی اضافه کرد: همچنین به منظور بهبود سطح خدمات ارائه شده به مسافران در فرودگاه‌های مختلف در نوروز امسال تعداد فرودگاه‌های شبانه‌روزی کشور از ۳۷ به ۴۲ فرودگاه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به شکایات مردمی علیه خورده فروشان فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل مسافران تخلفات خرده‌فروشی برخی از غرفه‌های تجاری فرودگاه‌ها بود که در راستای رفع این مشکل تمام نرخ‌های اجناس غرفه‌های تجاری را در سایت شرکت فرودگاه‌ها درج کرده‌ایم و مسافران با مقایسه قیمت‌ها می‌توانند در صورت گران فروشی گزارش آن را ارائه دهند. لیست‌هایی هم در فرودگاه‌ها توزیع می‌شود که گزارش کامل آن از مسافران پرسیده و درج می‌گردد

پیش‌بینی اعزام و پذیرش ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در سال از فرودگاه مهرآباد

علی رستمی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در نشست خبری در خصوص آغاز سفرهای نوروزی که در سالن سی آی پی فرودگاه مهرآباد برگزار شد گفت: در سالی که گذشت با وجود حجم ترافیک بالا کارهای عمرانی زیادی در فرودگاه انجام شد.

وی افزود: وقتی سمت مدیریت فرودگاه مهرآباد را نداشتم همیشه این سوال را از خود می‌پرسیدم که چرا در مهرآباد کار عمرانی مهمی انجام نمی‌شود وقتی مدیریت را تحویل گرفتم و از نزدیک مشکلات و حجم ترافیک را دیدم متوجه شدم که اصلاح زیرساخت‌ها در مهرآباد به هماهنگی و مدیریت خوبی نیازمند است.

رستمی اعلام کرد: امروز افتخار دارم اعلام کنم وقتی هیچ گونه فعالیت عمرانی در مهرآباد انجام نمی‌شد ۱۱ میلیون اعزام و پذیرش مسافر داشتیم اما اکنون با وجود فعالیت‌های عمرانی این رقم به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز میزبان این تعداد مسافر باشیم.

وی ادامه داد: درحالی به این رقم رسیدیم که هیچ فضای ترمینالی به مهرآباد افزوده نشده است و این موفقیت تنها به دلیل تلاش‌ها و حمایت‌های هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها در خارج‌سازی عواملی است که بخش زیادی از فضای ترمینال‌ها را در اختیار داشته‌اند.

وی توضیح داد: ما موفق شدیم قسمت‌هایی از فرودگاه را که باید در اختیار مسافر باشد اما در اختیار ارگان‌های دیگر بود بازپس بگیریم و در بازگشایی ترمینال‌ها به موفقیت چشم‌گیری دست‌یابیم.

رستمی افزود: امروز با گشایش فضای ترمینالی و روانسازی در بخش‌های مختلف تعداد اعزام و پذیرش مسافر امسال به بیش از ۱۶ میلیون خواهد رسید.

وی ساماندهی وضعیت تاکسیرانی فرودگاه مهرآباد را یکی دیگر از موفقیت‌ها دانست و گفت: بیش از هزار تاکسی نوسازی شده‌اند و تاکسی‌های نو و مدرن آماده خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی هستند.

هشدار فرودگاه بندرعباس به ایرلاین‌های تاخیردار/ آغاز عملیات بهسازی ترمینال‌ داخلی و خارجی فرودگاه بندرعباس از ۱۵ فروردین

محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاه بندرعباس، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: همزمان با آغاز ایام سال نو و عید نوروز کلیه عملیات عمرانی و پروژه‌های در حال انجام فرودگاه از تاریخ ۲۵ تا ۱۵ فروردین ماه تعطیل می‌شود. البته آن دسته از کارهایی که مربوط به حفظ ایمنی و امنیت پروازها باشد ادامه خواهد داشت و انجام می‌شود.

وی دلیل این تصمیم را سهم بالای فرودگاه بندرعباس ازمسافران نوروزی استان هرمزگان دانست و گفت: پیش‌تر سالانه فقط  ۷۰۰ هزار مسافر از فرودگاه بندرعباس جابه‌جا می‌شد اما در سال‌های اخیر رشد مسافران فرودگاه بندرعباس چشمگیر بوده است؛ شاید بخشی از این ماجرا را بتوان به توسعه تجارت و رونق بنادر تجاری کشور نسبت داد.

وی با اشاره به طرح توسعه اپرون فرودگاه که با هدف ارتقای وضعیت عملیات پرواز این فرودگاه با اعتباری برابر ۸ میلیارد تومان انجام شده است، گفت: اپرون فرودگاه آماده بهره‌برداری شده است و با پایان عملیات خط کشی آن تا ۲۵ اسفند ماه، برای نوروز امسال مورد بهره‌برداری قرارمی‌گیرد.

امانی بنی با اعلام اینکه امسال نیز برای افزایش پروازهای فوق‌العاده درخواست‌هایی از سوی ایرلاین‌ها شده است، خبر داد: فرودگاه بندرعباس تنها با درخواست ایرلاین‌هایی موافقت خواهد کرد که تاخیرهای کمتری داشته و بدهی خود را به فرودگاه تسویه و یا حداقل به تفاهمی با فرودگاه رسیده‌اند.

وی هم چنین از جلسه مشترک خود با ایرلاین‌هایی که طی ماه اخیر تاخیرهای بیشتری داشته‌اند خبر داد و گفت: تنها دو شرکت هواپیمایی هستند که برای پایان تاخیرهای خود قول مساعد به فرودگاه داده‌اند. کیش ایر نیز در دو هفته گذشته تاخیرهای زیادی داشت که امیدواریم ادامه پیدا نکند.

آغاز عملیات بهسازی ترمینال‌ داخلی و خارجی فرودگاه بندرعباس از ۱۵ فروردین

وی دلیل اصلی وقوع تاخیرهای پروازی را مشکل اصلی ایرلاین‌ها یعنی کهنگی ناوگان دانست و گفت: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل رعایت ایمنی ناچار به رعایت الزاماتی هستندکه  نهایتا منجر به تاخیر پروازها می‌شود.

مدیرکل فرودگاه بندرعباس هم چنین از کاهش بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه بندرعباس خبرداد و گفت: برخی ایرلاین‌ها بدهی خود را تا برج ۹ تسویه کرده‌اند.

امانی بنی از وجود طرح‌های نوروزی برای استقبال از مسافران نوروزی استان هرمزگان خبر داد و در عین حال خبر داد: برای بهسازی و زیباسازی ترمینال داخلی و خارجی و هم چنین روان سازی ورودی ترمینال داخلی و خارجی فرودگاه قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد تومان با پیمانکار ایرانی بسته شده است و عملیات زیباسازی ترمینال‌های فرودگاه بندرعباس از ۱۵ فروردین آغاز خواهد شد.

آمادگی تمامی فرودگاه‌های کشور برای خدمات‌دهی ویژه به مسافران نوروزی/ پیش‌بینی جابجایی هوایی ۳.۶ میلیون مسافر نوروزی

حسین اسفندیاری در جریان بازدید از بخش‌های مختلف فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: این تعداد مسافر دست کم از طریق ۲۵ هزار پرواز ورودی و خروجی بین فرودگاه‌ها جابجا می‌شوند.

وی عنوان کرد: هم اکنون تمامی فرودگاه‌های کشور برای خدمات‌دهی ویژه به مسافران نوروزی آماده‌اند و از حدود ۲ ماه قبل ستاد نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فعال شده که در آن برنامه‌های مربوط به ارتقای خدمت به مردم و مسافران نوروزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: به این منظور علاوه بر برنامه‌هایی که سالانه به‌طور معمول برای بهبود شرایط در فرودگاه‌ها اجرا می‌شود همانند طرح ارتقای خدمات که از ۲ سال گذشته نخست از فرودگاه‌های مشهد و مهرآباد کلید خورد و به سایر فرودگاه‌ها توسعه یافت، طرح‌های ویژه نوروزی هم به اجرا درآمده است.

اسفندیاری اظهار کرد: در کنار این تلاش‌ها، ستاد نوروزی در حوزه هوانوردی از جمله ارزیابی تجهیزات و سامانه‌های ناوبری، ارتباطی، راداری، تجهیزات فنی، تاسیساتی، آتش‌نشانی و کمک‌ناوبری بصری(روشنایی باندها و غیره) اقدام به ارزیابی کرده که این بخش پنهان از دید مردم و از جمله مباحث محوری در تامین ایمنی پروازهاست.

وی ادامه داد: در بعد دیگر نیز با توجه به افزایش سفرهای نوروزی، بخش‌های عمومی فرودگاه‌ها اعم از ترمینال‌ها و توقفگاه‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نقایص آن برطرف و محیطی آراسته و دلپذیر برای مسافران نوروزی فراهم شده است.

اسفندیاری افزود: با سازماندهی که انجام گرفته، ستاد نوروزی مرکزی بر عملکرد فرودگاه‌ها نظارت مستمر خواهد داشت.

لغو مجوز ۱۳۴ دفترخدمات مسافرت هوايی/ ۶۷ دفتر متعلق به تهران است

سازمان هواپیمایی كشوری از لغو مجوز ۱۳۴ دفتر و تعلیق ۲۰۹ دفتر خدمات مسافرت هوایی در سال جاری خبر داد. از این تعداد ۶۷ دفتر خدمات مسافرت هوایی در تهران لغو و ۹۵ دفتر تعلیق و بقیه در شهرستان‌ها بوده است.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی سازمان هواپیمایی وظایف و نوع عملكرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی به لحاظ ارتباط مستقیم با مردم بسیار حساس و خدمات شایسته این بخش به خصوص در ایام پیك پروازی، ویژه و سرویس‌دهی به مردم از نگاه این سازمان پوشیده نیست.

در بازرسی‌های مستمر و موردی كارشناسان دفتر نظارت بر امور فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردی از دفاتر خدمات مسافرت هوایی تهران و شهرستان‌ها مواردی از جمله عدم تمدید ضمانت نامه، عدم توجه به اخطارهای سازمان هواپیمایی كشوری و عدم احراز شرایط راه اندازی پس از تعلیق در مدت تعیین شده محرز و به لغو مجوز ۱۳۶ دفتر خدمات مسافرت هوایی منجر شد.

در این مورد نیز عدم حضور مدیرعامل و مدیرفنی، تغییر مكان بدون تایید سازمان هواپیمایی كشوری گرانفروشی به مسافران و صدور بلیت No record (بدون اختصاص صندلی) نیز از جمله عوامل تعیین كننده در لغو و یا تعلیق این دفاتر از ابتدای سال ۹۵ تاكنون به شمار می رود.

نوسازی‌ناوگان با هدف‌حفظ حقوق شهروندی‌دنبال می‌شود/ نظارت کامل بر افزایش قیمت بلیت‌ در‌ آستانه نوروز داریم

علی عابدزاده در نشست خبری که به مناسبت ورود دومین هواپیمای برجامی به کشور برگزار شده بود، گفت: امروزشاهد یکی دیگر از اقدامات بزرگ برای بازگرداندن‌ اقتدار‌ ملی به صنعت هوایی هستیم. باید تلاش کنیم که اعتبار از دست رفته صنعت حمل و نقل هوایی را بازگردانیم و یکی از مهمترین اقدامات برای این مهم رضایت‌مندی مسافران و حفظ حقوق شهروندی است.

وی سیاست پاسخ گویی به مردم و حفظ ایمنی پروازها را مهم دانست و گفت: برای رسیدن به این نقطه نیازمند نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماها هستیم. نوسازی ناوگان با هدف پاسخگویی به نیازهای مردم و حفظ ایمنی انجام شده است.

عابدزاده با اعلام اینکه کهنگی ناوگان موجب از دست رفتن مسافران و سرریز مسافران ایران در ایرلاین‌های خارجی شده است، گفت: امروز ۴ میلیون مسافر داخلی ما به دلیل‌کهنگی ناوگان با ناوگان کشورهای همسایه جابجا می‌شوند و سهم عمده جابجایی‌های بین‌المللی ما توسط کشورهای همسایه انجام می‌شود.

عابدزاده در پاسخ به این سوال که با وجود اعلام مخالفت وزیر راه و شهرسازی با ورود هواپیماهای بالای ۱۸ سال به کشور شما از ورود هواپیماهای بالای ۱۸ سال به کشور حمایت کرده‌اید، گفت: دستورالعمل ورود هواپیما مصوبه شورای‌عالی‌هواپیمایی کشوری است که همه هواپیماها بر اساس دستورالعمل وارد کشور شده است. از سال گذشته طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، مجوز خرید هواپیماهای با سال تولید پایین‌تر از ۱۹۹۸ میلادی صادر نمی‌شود و اگر تعدادی هم هواپیما با سن بیشتر وارد شده است مربوط به مجوزهای قبل از یک سال پیش است.

وی تاکید کرد: امروز تمام شرکت های هوایی ملزم به اجرای مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری هستند، در این دستورالعمل سن هواپیما، مدت پرواز آنها و تعداد نشست و برخاست آنها به دقت رعایت می‌شود تا همه هواپیماهایی که وارد کشور می‌شوند، کمتر از ۱۵ سال عمر داشته باشند. بر این اساس سیاست دولت در این باره کاملا مشخص است و کاهش ‌یک‌ساله متوسط عمر ناوگان در چند ماه اخیر مهر تاییدی بر این سیاست است.

تشریح ۱۵ امتياز اقتصادی نوسازی‌ صنعت هوانوردی‌/ جزئيات رفع مانع خرید هواپیما از ای‌تی‌آر/ تقاضای فاینانس هواپیماها زیاد شده است

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که امروز در آشیانه هما برگزار شد، با بیان اینکه خرید هواپیماهای نو نقطه شروعی است که در رابطه ایران با جهان بیرون رخ داد، گفت: در سال‌های تحریم نه امکان خرید هواپیما بود و نه امکان استفاده از منابع خارجی و همچنین انتقال پول، اما در این دوره نه تنها توانستیم وارد مذاکرات مستقیم هواپیمایی شویم بلکه شرکت ایران ایر توانست بدون تضمین دولت اقدام به خرید هواپیما کند.

وی تحولات در روابط مالی بین‌المللی بین ایران و کشورها را دست‌آورد برجام دانست و در پاسخ به سؤالی درخصوص نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما گفت: در دوره ریاست جمهوری گذشته برای خرید ۶ فروند هواپیما مصوبه برداشت ۳۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده بود، این مصوبه نهایتا اجرایی نشد و به دلیل همزمانی با مذاکرات برجام نهایتا تصمیم بر آن شد که این ۳۳۰ میلیون دلار برای خرید هواپیماهای مدرن‌تر اختصاص یابد، تفاوت اصلی در اینجاست که این مبلغ صندوق توسعه ملی که قرار بود برای ۶ فروند هواپیما استفاده شود در دوره برجام به عنوان پیش‌پرداخت تعداد بیشتری از هواپیماها استفاده شد.

کاشان درخصوص نهایی شدن قرارداد با ای‌تی‌آر نیز، گفت: شب گذشته در جلسه مشترک ما و سازندگان ای‌تی‌آر در فرانسه، این شرکت شرط نهایی ایران برای ارائه خدمات پس از فروش را پذیرفت. علت تعویق در قرارداد خرید هواپیما از ای‌تی‌آر مانعی بود که ما بر سر خدمات پس از فروش داشتیم. سازندگان این شرکت تمایلی به ارائه خدمات پس از فروش به ایران نداشتند اما در جلسه شب گذشته این مانع رفع شد و  مسوولان این شرکت هواپیماساز اعلام کردند تمام تعهدات مربوط به فروش هواپیما به ایران را شخصا برعهده خواهند گرفت و در صورت قبول توافق نهایی از سوی ایران ایر هواپیماهای ای‌تی‌آر به زودی وارد کشور می‌شوند.

وی در خصوص طولانی شدن مذاکرات خرید هواپیما گفت: مشکلات مالی و پیچیدگی‌های خرید هواپیما از یک سو و اینکه هنوز رفتار جهان با ما طبیعی نیست مذاکرات را طولانی می‌کند در عین حال ما نمی‌خواهیم هیچ‌گونه ریسکی داشته باشیم و به دنبال انجام قرارداد با بیشترین منافع آن هستیم.

فخریه کاشان همچنین از ۱۵ امتیاز اقتصادی برای خرید هواپیما خبر داد و گفت: استفاده از منابع خارجی برای تأمین مالی، ارتقای جایگاه هما، صرفه‌جویی در سوخت و عدم تضمین دولت چهار مورد از مهمترین امتیازهایی است که در این معامله به دست آوردیم.

فرود دومین هواپیمای برجامی روی باند فرودگاه مهرآباد

دومین هواپیمای فوق مدرن برجامی و نخستین ایرباس ۳۳۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت ۲۵۰ مسافر، راس ساعت ۹ صبح با ورود به ایران روی باند فرودگاه مهرآباد نشست.

روز شنبه ۲۱ اسفندماه دومین هواپیمای برجامی از خانواده  ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰، راس ساعت ۹ صبح وارد كشور شد و روی باند فرودگاه مهرآباد نشست. این هواپیما با ظرفیت ۲۵۰ نفر نخستین ایرباس ۳۳۰ است كه براساس قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس تحویل ایران‌ایر داده شد.

قرار است در مراسم امروز فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی هما در خصوص جزئیات قرارداد و روند تحویل سایر هواپیماها سخنرانی داشته باشد.

همچنین قرار است سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده روز ۵شنبه تحویل ایران ایر داده شود.

تشریح آخرین وضعیت ورود هواپیماهای برجامی تا پایان سال/ تحویل ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ /اصلاح ساختار ایران‌ایر در دست اجراست

فرهاد پرورش با توضیح شرایط سخت خرید هواپیما، گفت: آنچه امروز نتیجه نهایی آن مشخص شده حاصل مذاکراتی دوساله و بسیار طولانی است که پیچیدگی‌های قابل توجهی داشته و با حمایت‌های شخص رییس جمهور کشور و وزیر راه و شهرسازی به ایران وارد شده است.

پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اصلاح ساختاری ایران‌ایر، گفت: از چند سال قبل مصوبات مربوط به این اصلاح ساختاری از سوی هیات وزیران تصویب شده و خوشبختانه پیگیری‌های جدی در این مسیر صورت گرفته است. ما امیدواریم ظرف چند ماه آینده اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد. خوشبختانه وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت راه و شهرسازی چندین راهکار در این‌باره ارائه داده‌اند و امیدواریم تا ۶ ماه آینده به نتیجه برسد البته ممکن است مصوبه مجلس هم در این‌باره لازم باشد

وی در این باره توضیح داد: این اصلاح ساختار به یک مصوبه قبلی باز می‌گردد، هیئت وزیران مصوبه‌ای برای اصلاح ساختار هما داشت که یکی از آنها ساماندهی و تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی هما است. متاسفانه مبلغ قابل توجهی از منابع شرکت صرف صندوق بازنشستگی می‌شود و هما به همین دلیل توانایی اداره فعالیت‌های تخصصی و فنی خود را ندارد که یکی از موارد در اصلاح ساختار تعیین تکلیف صندوق هما و در نهایت تبدیل هما به شرکت سهامی عام است.

مدیرعامل هما هم چنین در خصوص تاریخ ورود دومین هواپیمای پهن‌پیکر گفت: در حال حاضر تیم هما در حال مراحل تغییر و تحول روی دومین ایرباس ۳۳۰ هستند و اگر مانعی وجود نداشته باشد تا پایان سال دومین هواپیمای ۳۳۰ را از ایرباس تحویل می‌گیریم.

وی ادامه داد: همچنین در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ قرار است ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ وارد کشور شود که در حال حاضر در مرحله انجام مذاکره برای خرید صندلی و جزئیات هواپیما هستیم.

پرورش همچنین خبر داد که در سال ۲۰۱۸چند فروند دیگر ایرباس ۳۲۱ وارد کشور خواهد شد.

وی در خصوص مسیر پروازی هواپیمای جدید‌ که امروز به ناوگان هما پیوست گفت: این هواپیما تا یک هفته در شبکه داخلی قرار خواهد گرفت و به رسم گذشته اولین پرواز را به مشهد مقدس انجام می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این هواپیما می‌تواند ۱۵ ساعت پرواز داشته باشد، گفت: در حال حاضر به ۱۱ نقطه اروپا پرواز داریم بنابراین این هواپیما در شبکه بین‌المللی قرار خواهد گرفت و برای مسیرهای اروپا و همچنین خاور دور از قبیل پکن و کوالالامپور استفاده خواهد شد.

نظر شما