شناسهٔ خبر: 36165 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با کمیسیون عمران مجلس، مطرح کرد؛

تشریح مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و شهرسازی/ مقابل ضابطه فروشی و شهرفروشی می‌ایستیم/ پرداخت تسهیلات خرید مسکن به ۱۴۶ هزار متقاضی واقعی

نشست وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایستادن در برابر ضابطه‌فروشی و شهرفروشی، مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در حوزه مسکن و شهرسازی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در آخرین روز کاری در سال گذشته در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس، سیاست‌های حوزه مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اهم فعالیت‌های حوزه مسکن و شهرسازی را برشمرد و گفت: در حوزه شهرسازی، اصلی‌ترین بحثی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌کردیم بحث ایجاد انضباط شهری بود. واقعیت این است که بحث انضباط شهری بحث بسیار مهمی است و امیدوارم در سال ۹۶، دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را ترتیب دهند تا ما راجع به بحث انضباط شهری، جلسه گسترده‌ای با کمیسیون عمران، داشته باشیم.

وی افزود: معتقد هستم مساله جدی ملی ایران، بی‌انضباط شهری است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. آماری که چندی پیش منتشر شد واقعا آمار قابل‌توجهی است که دوستان باید به آن توجه کنند.

آخوندی گفت: فقط در تهران ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد. مفهوم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران بدین‌معناست که چیزی در حدود ۱۳ میلیون خانوار می‌توانند در پایتخت، زندگی کنند. حال آنکه جمعیت تهران ۸.۶ میلیون نفر است و تعداد زیادی نیز در تهران در شرایط بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند. اینها نشان می‌دهد که جایی از کار مشکل اساسی دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: آخرین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، نشان می‌دهد که فقط در تهران ۴۹۰  هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. در حالیکه در آمار سال ۹۰، این میزان ۳۲۷ هزار واحد مسکونی بوده است.

وی افزود: آمار ساخت و سازها، خانه‌های خالی و مساله بدمسکنی نشان می‌دهد مشکلات جدی در انضباط شهری وجود دارد. اگر تمامی ساخت و سازها برای اسکان بودند، مایه خوشحالی بود اما باید به این نکته توجه کنیم که این میزان خانه خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته شده است.

آخوندی گفت: تعداد خانه‌های خالی بر اساس آمار در سال ۸۵ در سراسر کشور، ۶۳۰ هزار واحد، سال ۹۰، یک میلیون و ۶۶۰ هزار و سال ۹۵ برابر ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه است. این ارقام واقعا عجیب است. اگر هر واحد مسکونی را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم مفهومش این است که ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه با بهره‌وری صفر وجود دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که روند موجود، روند سختی است و از اعضای کمیسیون عمران می‌خواهم به این موضوع دقت کنند چون ادامه این وضعیت به صلاح نیست. هم اکنون شاهد هستیم که بدمسکنی با چه گرفتاری‌هایی برای مردم در سطح شهر، وجود دارد و از طرفی دیگر تولید واحدهایی را در کلانشهر تهران و سایر شهرها شاهد هستیم که عمدتا با هدف تجاری و غیرسکونتی ایجاد شده‌اند که دو جهت کاملا متضاد است و جایی باید به اتمام برسد.

آخوندی تصریح کرد: در نهایت باید بتوانیم در برابر ضابطه فروشی و شهرفروشی بایسیتم و نمی‌توانیم در این مورد تعارف کنیم.

وی گفت: در حوزه شهرسازی در این زمینه یعنی ایستادن در برابر ضابطه‌فروشی، گام برداشتیم که تا حدودی موفقیت هایی کسب شد اما هنوز، موفقیت‌ها به دلیل مقاومت‌های بسیار شدیدی که در جامعه و در شهرداری‌ها وجود دارد، کامل نیستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز عمده توجه ما به مسکن مهر بود که مراحل آخر را طی می‌کند و واگذاری‌های آن در حال انجام است. بحث تسهیلات و توانمندکردن افراد را نیز در دستور کار داشتیم که از این مدل، استقبال خوبی شده است.

آخوندی گفت: هم‌اکنون ۱۴۶ هزار نفر در صندوق تسهیلات مسکن پس‌انداز کرده‌اند. این بدان مفهوم است که در سال ۹۶ برابر ۱۴۶ هزار نفر متقاضی واقعی در بازار داریم.

وی افزود: روزانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر پس‌انداز در بانک مسکن دارند که به ما این امید را می‌دهد تا در سال ۹۶ هم از رکود در بخش مسکن خارج شویم و هم متقاضی واقعی مسکن و نه دلال، تاجر و سوداگر داشته باشیم.

آخوندی تاکید کرد: تمرکز ما در بخش مسکن، عمدتا بر بافت‌های فرسوده، بافت‌های میانی شهرها و بافت‌های حاشیه‌ای است.

وی در پایان با تبریک سال نوی شمسی به همه اعضای شرکت کننده در نشست، گفت: مطمئن هستم در سال ۹۶ همکاری و همدلی مجلس و به ویژه کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند نویدبخش موفقیت‌های بسیار بزرگ‌تری در سال‌های پیش‌رو باشد. /

نظر شما