شناسهٔ خبر: 3621 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

ساکنان شهرهای جدید خود را شهروند آن نمی‌دانند؛ هویت بخشی اولویت شود/ چهار انبوه‌ساز بزرگ در پرند

علی اکبر طاهری عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان این‌که سال آینده آغاز به کار متروی شهر پرند و ساخت واحدهای ویلایی مسکن مهر رونق خاصی به این شهر خواهد بخشید گفت: شهر پرند علاوه بر ساخت‌وساز و تعامل با نهادهای مختلف، به هویت‌بخشی نیاز دارد و متاسفانه هنوز کسی را نمی‌توان یافت که خود را اهل این شهر بداند.

سید علی اکبر طاهری اطاقسرا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند در بخشی از فاز چهار، پنج و ۶ این شهر واقع شده‌اند و شامل ۹۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی هستند افزود: نحوه ساخت این واحدها بر حسب فعالیت انبوه‌سازان مختلف هر فاز از هم متمایز شده است و در حال حاضر چهار انبوه‌ساز شناخته شده این حوزه، مسئولیت ساخت حدود ۵۰ درصد از پروژه‌های مسکن مهر را بر عهده دارند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند درباره این چهار انبوه‌ساز و تفاوت‌ آن‌ها گفت: هسا و کیسون دو انبوه‌ساز ایرانی بخش خصوصی، مپسا انبوه‌ساز ایرانی دولتی و کوزو انبوه‌ساز ترکیه‌ای در حال فعالیت در شهر جدید پرند هستند. برای مثال در فاز ۶ شهر پرند شرکت انبوه‌ساز ترکیه‌ای مسئول ساخت هفت هزار و ۱۰۰ واحد است و «مپسا» مسئولیت ساخت ۱۰ هزار واحد را بر عهده دارد. کیسون بزرگ‌ترین انبوه‌ساز ایران است، از استانداردهای جهانی در ساخت پیروی می‌کند و در حال ساخت و ساز واحدهای مسکونی با کیفیتی مطلوب است. «کوزو» بر خلاف شرکت‌های ایرانی از روش قالب‌های تونلی استفاده می‌کند که در ایران اغلب واحدهای مسکونی با این روش ساخته نمی‌شوند. در این برج‌ها امکان تعبیه پارکینگ در زیر ساختمان وجود ندارد و این بخش در محوطه در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود انبوه‌سازان ایرانی چرا ساخت بخش‌هایی از مسکن مهر به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار شده است، اظهار کرد: در ساخت مسکن مهر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتخاب این پیمانکاران نیز بر همین مبنا صورت گرفته بود.

طاهری سقف جمعیت‌پذیری شهر پرند را در چشم‌انداز ۱۰ ساله ۷۵۰ هزار نفر دانست و گفت: برای ساخت حدود ۹۵ هزار واحد موجود مسکن مهر برنامه‌ریزی شده است و برای ساکنان هر واحد مسکونی ضریب ۳.۵ نفر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این نزدیک به ۴۰ هزار نفر هم به صورت خودمالکی در پرند سکونت دارند.

                                                                  

رفت‌وآمد ساکنان شهر پرند و وضعیت امکانات لازم زندگی در این شهر موضوع دیگری بود که طاهری درباره آن توضیح داد: تاکنون وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس برای رفت‌ و آمد بین شهری در نظر گرفته شده‌اند و راه‌اندازی متروی شهر پرند نیز کمک زیادی به بهتر شدن کیفیت زندگی ساکنانش خواهد کرد. شهر پرند با وجود کمبودهایش، امکانات لازم زندگی را داراست که از آن جمله می‌توان به مرکز مشاوره، خانه  ITو خانه معلم اشاره کرد. همچنین در بخش‌هایی از این شهر، مراکز تجاری نیز ساخته شده‌اند که به زودی جایگزین مراکز موقت خرید خواهند شد.

وی درباره تعامل میان شرکت عمران شهر جدید پرند با نهادهای مسئول دیگر به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: قطعا تعامل خوب میان سازمان‌ها به پیشبرد اهداف ما سرعت بیشتری خواهد بخشید و این تعامل در حد مطلوبی برقرار شده است. پیش از این برخی از فازها از جمله فاز یک تا سه را تحویل شهرداری داده‌ایم اما شهرداری پرند واحدی نوپاست و باید هزینه‌های لازم را از محل دریافت عوارض و تراکم تامین کند. پیشرفت این پروژه‌ها نیازمند تعامل مناسب نهادهای مختلف با یکدیگر است و این تعامل میان شرکت عمران و شهرداری ایجاد شده است. دستور فعلی این است که فضاهای تجاری در اختیار شهرداری قرار داده شود تا بتوانند با مشارکت بخش‌های خصوصی شرایط بهتر زندگی را در شهر پرند فراهم آورند. از سوی دیگر فضای مناسبی هم در تکمیل واحدهای مسکونی به وجود آمده و مسئولانی از وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی برای بازدید و کمک به تکمیل این پروژه به شهر پرند آمده‌اند.

طاهری مهمترین دغدغه‌های اهالی فازهای مربوط به مسکن مهر شهر پرند را نبود مراکز آموزشی و درمانی دانست و گفت: بی‌شک در این فازها باید مراکز آموزشی مناسبی آماده فعالیت شوند. گرچه بحث‌ سرانه‌های آموزشی و بهداشتی از وظایف شرکت عمران مسکن یا وزارت راه و شهرسازی نیست اما دکتر آخوندی همواره تاکید زیادی بر این بخش‌ها داشته‌اند. وزیر وزارت راه و شهرسازی و مهندس نریمان معاون وی در بخش شهرهای جدید، تاکید فراوانی بر ساخت مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها داشته‌اند و در این راستا تاکنون فعالیت‌های خوبی نیز انجام شده است. برای مثال مدارسی ساخته شده‌اند که از این به بعد باید سازمان نوسازی مدارس این ساختمان را تحویل گرفته و نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدام کنند. 

وی هویت‌بخشی را عاملی مهم در تبدیل پرند به یک شهر مستقل دانست و گفت: هنوز فردی را نمی‌توان یافت که خود را اهل این شهر بداند به گمانم باید یک نسل بگذرد تا این روند تکمیل شود. پرند شهری جدید است و زمان زیادی لازم است تا بتواند به استقلال دست یابد. آسیب‌شناسی برای رفع مشکلات و هویت بخشی به پرند در اولویت کارها قرار گرفته است. برای این منظور بخشی از فعالیت‌های ورزشی یا اجتماعی باید به شهر پرند منتقل شوند تا نسل‌های بعدی درک بهتری از هویت این شهر داشته باشند.

طاهری درباره معیارهای مکان‌یابی شهر جدید پرند و دلایل انتخاب این منطقه برای ساخت واحدهای مسکن مهر توضیح داد: نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و دو اتوبان قم و ساوه و همچنین شهرهای صنعتی موقعیت ویژه‌ای به شهر پرند بخشیده است و پرند بسیاری از معیارهای لازم برای احداث شهر جدید را داراست. نزدیکی به فرودگاه امام (ره)، اقلیم مناسب، زیر ساخت مطلوب و مسیر مناسب بخشی از دلایلی بودند که پرند برای احداث شهر جدید برگزیده شد. همچنین برای احداث چنین شهری به مساحت هزار هکتاری با شیب ملایم برای شهرسازی نیاز بود و شهر پرند در حال حاضر در مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتاری ساخته شده است. در مجموع می‌توان گفت پرند دارای بسیاری از معیارهای لازم برای ساخت شهر جدید بود.

نایب رئیس شرکت عمران شهر جدید پرند درباره دلایل گلایه‌های برخی از ساکنان واحدهای مسکن مهر این شهر در سال‌های گذشته گفت: برخی از ساکنان فعلی مسکن‌های مهر، قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و در گذشته هم شاهد بودیم که برای رهایی از مستاجرنشینی به هر شکلی حتی با پایین‌ترین سطح امکانات خواستار تحویل گرفتن واحدهایشان بودند. اما وقتی در این واحدها ساکن شدند  به این نتیجه رسیدند که به امکانات بیشتری نیاز دارند به همین دلیل اعتراضات فراوانی صورت گرفت که از تجمع رو به روی مجلس می‌توان به عنوان نمونه‌ای از این اعتراضات یاد کرد./

نظر شما