شناسهٔ خبر: 36234 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

درپی انتشار یک خبر با تیتر نادرست صورت گرفت؛

واکنش شرکت فرودگاه‌ها به برداشت ناصحیح خبرنگار تسنیم/ ضدخبر به جای فرهنگ سازی/ انگشت اتهام هرگز به سوی خلبان نشانه گرفته نشد

شرکت فرودگاه‌های کشور روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به مطالب منتقل شده از سوی خبرنگار تسنیم از نشست خبری برگزار شده در فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران واکنش نشان داد و اعلام کرد مطلب منتقل شده از سوی این خبرنگار ، دقیقا با کلمات و روح حاکم بر مطالب بیان شده توسط مه‌آبادی در این نشست مغایرت دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ در جریان نشست خبری رحمت اله مه آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، با موضوع اقدامات نوروزی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای ارائه خدمات هرچه باکیفیت تر به مسافران نوروزی، خبرنگار تسنیم از وی درباره بازداشت چندساعته مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی به دنبال وقوع تاخیرات پروازی در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد سوال کرد و مه آبادی نیز با ارائه پاسخ هایی مستدل و تشریح عملکرد مسئولان و پرسنل فرودگاه مذکور در مواجه با پدیده برف و یخبندان در این فرودگاه، از رسانه ها خواست تا در راستای فرهنگ سازی مناسب سفر هوایی و ایجاد توقع دریافت خدمات متناسب با شرایط زمانی و مکانی از جمله شرایط آب و هوایی نامناسب شد، اما متاسفانه خبرنگار تسنیم با این وجود، از تیتر نادرست "خلبان، مسئول اتفاقات فرودگاه مشهد بود" استفاده کرد!

در این نشست تشریح شد که در شرایط بحرانی که امکان لغو و تاخیرات پروازها در تمامی فرودگاههای جهان وجود دارد، از رسانه ها  انتظار می رود که برای کاهش استرس، ناراحتی و نارضایتی مسافران عزیز پروازها و برخورد مناسب آنها و دیگر عوامل دخیل در پرواز، فرهنگ سازی نمایند.

همچنین راهکار مستدل و فنی چگونگی برخورد با رخدادهایی نظیر تاخیرات پروازی در فرودگاه بیان شد، مبنی بر این که باید اجازه داد تا سازمان هواپیمایی کشوری به گونه ای که آرامش صنعت برهم نخورد و بتواند به شناسایی دقیق مشکل و اطمینان از عدم تکرار آن بیانجامد، بررسی های خودش را انجام دهد، همانگونه که از رویه بررسی سانحه از بُعد تخصصی توسط سازمان هواپیمایی کشوری استفاده می شود و نتایج آن به عنوان مهمترین نظر کارشناسی در اختیار مقامات مسئول قرار می گیرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این نشست همچنین از توجه خاص دادستان محترم کل، دادستان محترم استان خراسان رضوی و بازپرس محترم پرونده به خاطر درک بالای حساسیت های صنعت  ورسیدگی به شکایات شاکیان در فضای آرام قدردانی کرد و از نظر فنی و کارشناسانه، پدیده یخ زدگی را به عنوان یکی از پرخطرترین شرایط پروازی اعلام کرد و با تشریح تاثیرات آن بر شکل آیرودینامیکی هواپیما و ایرفویل و بیان تاثیرات آن بر لیفت و پرواز هواپیما و نهایتا اثرات جدی آن بر بروز حادثه و حتی امکان وقوع سانحه مرگ بار در اثر تغییرات شکل آیرودینامیکی، تنها تشخیص دهنده بی خطر بودن پرواز در شرایط یخ زدگی و مسئول ایمنی مسافران در شرایط پرواز را شخص خلبان معرفی کرد و بدون ورود به رویداد مشهد و قضاوت درباره عملکرد خلبان یا دیگر عوامل، اتفاقا اعمال هرگونه فشار و استرس بر کادر پرواز و عوامل زمینی فعال در شرکت های هواپیمایی و فرودگاه را تهدید جدی برای سلامت پرواز و مسافران عنوان کرد و خواستار جلوگیری از این اتفاق در فرایند بررسی رویدادهای هوانوردی شد.

از دیگر مطالب بیان شده در این نشست، تشریح وظایف اساسی سیستم فرودگاهی در شرایط بحرانی بود، از جمله اشاره به ضرورت داشتن نگاه شبکه ای در ارزیابی خدمات فرودگاه ها در شرایط بحرانی و در نظر داشتن درگیری ۱۲ فرودگاه کشور با بحران برف و برودت هوا و عملکرد مثبت شرکت فرودگاهها در این دوران. در نهایت نیز عملکرد فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در این باره قابل قبول ارزیابی شد.

متاسفانه با وجود تمامی مطالب بیان شده در این نشست، خبرنگار محترم خبرگزاری تسنیم از تیتر نادرست "خلبان، مسئول اتفاقات فرودگاه مشهد بود" استفاده کرد که با موضوع ضرورت فرهنگ سازی مناسب رسانه ها برای مواجهه صحیح با چنین رخدادهایی، کاملا در تعارض است!

نظر شما