شناسهٔ خبر: 36455 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کرد:

خستگی رانندگان علت اصلی واژگونی در محور تهران- مشهد/ باید معماری راه در جریان ساخت محور مورد توجه قرار بگیرد

جواد هدایتی مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه محور تهران- مشهد بیشترین تصادفات را در ایام تعطیلات نوروز دارد، گفت: دلیل واژگونی خودرو در این محور خستگی راننده به دلیل نبود منظر راه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به علت اصلی واژگونی خودروها در مسیر تهران- مشهد، اظهار داشت: مسیر تهران- مشهد اقلیم کویری دارد و دلیل نبود منظر راهی، این شرایط خستگی رانندگان را افزایش می دهد و احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه مهم ترین نوع تصادفات در مسیر تهران – مشهد واژگونی خودرو است، ادامه داد: محور تهران- مشهد از پرتردد ترین محورها در ایام تعطیلات نوروزی است  و مهم ترین علت واژگونی خودروها خستگی و خواب الودگی رانندگان به دلیل یکنواختی مسیر است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این محورها معماری راه اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند، اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروز یکی از محورهایی که بیشترین تصادفات را دارد، مسیر تهران- مشهد است چراکه این محور از هیچ معماری راهی برخوردار نیست.

هدایتی با بیان اینکه معماری راه باید در جریان ساخت مسیر و محور مورد توجه قرار بگیرد، گفت: طراحی معماری راه در هنگام ساخت مسیر معنا پیدا می کند و پس از تکمیل مسیر طراحی معماری و پرداختن به منظر راه با مشکلاتی از جمله نبود اعتبارات مواجه می شود.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در حال حاضر به توجه به نحوه تخصیص  بودجه به صورت قطره چکانی امکان تزریق اعتبارات به بخش هایی مانند پروژه های معماری منظر راه وجود ندارد و باید به این مقوله در زمان ساخت محور توجه شود.

وی با بیان اینکه هزینه طراحی معماری راه بسیار قابل توجه است، گفت: به طور قطع پروژه هایی مانند رفع تقاط حادثه خیز، ساماندهی تقاطع های جاده ها و تامین تجهیزات ایمنی راه ها از جمله حفاظ و گاردیل ها  در اولویت بالاتری از پروژه هایی مانند طراحی معماری راه قرار دارند.

هدایتی با بیان اینکه معمولا بیشتر از ۲۰ درصد از بودجه بخش ایمنی راهداری محقق نمی شود، ادامه داد: به طور قطع عدم تخصیص بودجه می تواند حفظ ایمنی راه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

نظر شما