شناسهٔ خبر: 36511 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پرورش در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

جزئیات تحویل ۹ ایرباس فوق پیشرفته و الحاق به ناوگان هما/ تشریح برنامه پروازی هواپیماهای برجامی در ایام نوروز ۹۶/ پیش‌بینی تمامی مراحل آموزشی و پشتیبانی قطعات در قرارداد هواپیماها

فرود دومین ایرباس ۳۳۰ فوق مدرن در فرودگاه مهرآباد مدیرعامل هما در مراسم فرود دومین هواپیمای ایرباس ۳۳۰در فرودگاه مهرآباد ضمن تشریح برنامه پروازی هواپیماهای برجامی در ایام نوروز گفت: تمامی توافقات لازم جهت پیش‌بینی مراحل آموزشی و پشتیبانی قطعات هواپیماها در قرارداد با شرکت‌های سازنده انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرهاد پروش مدیرعامل هما در حاشیه مراسم فرود سومین فروند از هواپیماهای پسابرجامی در باند فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: شرکت هواپیمایی حمهوری اسلامی ایران قرار بود در راستای قراردادهایی که با شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله ایرباس منعقد کرده است چند فروند از هواپیماهای برجامی را در سال ۹۵ تحویل بگیرد که یک فروند هواپیمای بدنه باریک از نوع ایرباس ۳۲۱ و دو فروند هواپیمای بدنه بزرگ از نوع ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰ را در مرحله اول در این سال تحویل گرفت.

پرورش ادامه داد: خداوند را شاکر هستیم که با کمک تلاش‌های بی وقفه همکاران در این عرصه طبق برنامه تنظیم شده دومین فروند از هواپیمای بدنه وسیع ایرباس و یا سومین فروند از هواپیماهای برجامی نیز امروز به ناوگان هما افزوده شد.

وی افزود: طبق برنامه تنظیم شده با ایرباس قرار است تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ و همچنین تا پایان سال ۲۰۱۸ ، ۵ فروند هواپیمای ۳۲۱ دیگر نیز به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شود.

مدیرعامل هما با تاکید براینکه ممکن است برنامه اعلام شده در تحویل هواپیماها به دلیل تاخیر در اقدامات اجرایی کمی با تغییر انجام شود گفت: این تغییرات که در تحویل هواپیمای امروز نیز مشاهده شد به دلیل ایجاد تغییرات مختصر در تنظیم برنامه، انتقال پول و یا تولید هواپیما خواهد بود.

پرورش درخصوص چگونگی عملکرد هواپیماهای تحویل گرفته در برنامه نوروزی سال ۹۶ نیز گفت: هواپیمای نخست (۳۲۱) از زمانی که در برنامه پروازی کشور قرار گرفته است تا روز گذشته نزدیک به ۶۵۰ ساعت طی دو ماه و ۴ روز پرواز داشته و نزدیک به ۴۸ تا ۵۰ هزار مسافر را در این مدت جابه جا کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: همکاران ما در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه مقرر شده برای این هواپیما در دوره پروازهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین ماه حدود ۱۵۰ پرواز جهت جابه جایی ۵ تا ۷ هزار مسافر نوروزی را برای آن پیش بینی کرده‌اند که امید است این برنامه تا پایان سفرهای نوروزی محقق شود.

به گفته پرورش نخستین هواپیمای پهن پیکر (دومین هواپیمای برجامی تحویل داده شده به هما) پیش از تعطیلات نوروزی در برنامه پروازی کشور قرار گرفته و در طول ایام تعطیل نیز برنامه‌ای بالغ بر ۹۰ پرواز جهت جابه‌جایی حدود ۲۰ هزار مسافر برای آن پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل هما همچنین در خصوص برنامه پروازی سومین هواپیمای تحویل داده شده از سوی ایرباس نیز گفت: این هواپیما از نوع دوربرد و پهن پیکر است که پس از طی چند پرواز داخلی به فرودگاه امام خمینی منتقل شده و طبق برنامه‌های بازرگانی هما در برنامه پروازی اروپا و از خردادماه در برنامه پروازهای خاور دور قرار خواهد گرفت.

وی همچنین اضافه کرد: براساس مجوزهای اخذ شده در قراردادی که ما با شرکت ایرباس به امضا رساندیم پشتیبانی تمامی قطعات و مراحل آموزشی نیز پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که هواپیمای ۳۲۱ وارد شده پس از ۵ روز وارد شبکه پروازی کشور شد گفت: در تمامی کشورهای جهان ۸ ماه تا یک سال پیش از تحویل هواپیما دوره‌های آموزشی برای مهندسین تعمیر و خلبانان برگزار می‌شود ولی از آنجایی که ما قصد داشتیم هرچه زودتر این هواپیماها وارد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شود در زمانی کوتاه این هواپیماها را تحویل گرفته و دوره‌های آموزشی را در فرصت زمان موجود برگزار کردیم.

پرورش ادامه داد: هواپیماهای ۳۳۰ از نوع بسیار جدید بوده و تا کنون در ایران وجود نداشته است ولی ما خلبانان را با پیش‌بینی‌های محدودی که در اختیار داشتیم آموزش داده و همچنین اولین دوره اموزشی مهندسین تعمیر را نیز برگزار کردیم.

به گفته وی سایر آموزش‌ها یا در حال انجام است و یا در اینده‌ای بسیاز نزدیک برگزاز خواهد شد.

مدیرعامل هما همچنین تأکید کرد: اقدامات لازم جهت سفارش قطعات هواپیماها نیز تا حدی زیادی انجام شده و یا هم اکنون در حال انجام است.

وی در پایان درباره نتایج مذاکرات انجام شده با شرکت ای تی آر در فرانسه نیز گفت: مشکل اصلی ما برای توافقات نهایی با این شرکت در خرید هواپیما عدم اطمینان جمهوری اسلامی ایران به برگزاری دوره‌های آموزشی و قطعات لازم از سوی این شرکت است که در صورت توافق در سفر مسئولان این شرکت به ایران در آینده‌ای نزدیک، این مشکل نیز رفع خواهد شد.

نظر شما