شناسهٔ خبر: 36545 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

تحویل ۲۵ بیمارستان در سال قبل و افتتاح ۱۰ بیمارستان تا پایان هفته دولت/ تسهیل در روند تخصیص اسناد خزانه و تعامل با پیمانکاران و مشاوران/ فعالیت پروژه‌های حرم حضرت‌ معصومه(س) و مصلای تهران

محمد جعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان مجری برای ساخت بیمارستان‌ها، ندامتگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مصلای تهران، از بهره‌برداری ۱۰ بیمارستان تا پایان هفته دولت در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین اقدامات سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی را در سال ۹۵ و اولویت‌های فعالیت آن سازمان را در سال ۹۶، تشریح کرد.

علیزاده ضمن تبریک سال نو، گفت: سال ۹۵ سال پرکاری را پشت سر گذاشتیم. با توجه به نگاهی که دولت به موضوع سلامت و ارتقای آن در سطح عمومی جامعه داشت و در سیاست‌های کلان دولت یازدهم شاهد آن بوده و هستیم، طیف وسیعی از کارهای سازمان در مقوله ساخت و ساز بیمارستان برنامه‌ریزی شد و به اجرا درآمد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی علاوه بر آنکه از محل پیوست قانون بودجه و از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۴۵۰ میلیاردتومان اعتبار برای احداث بیمارستان‌ها دریافت کرد، افزود: از ابتدای سال ۹۵ برنامه‌ریزی وسیع و گسترده‌ای داشتیم تا بتوانیم در مقوله ساخت بیمارستان‌ها، فعالیت خود را سرعت بدهیم. با توجه به اینکه در تمامی استان‌های کشور، پروژه بیمارستانی داریم به نحوی برنامه‌ریزی کردیم تا در اکثر نقاط کشور از مناطق محروم گرفته تا استان تهران بتوانیم پروژه بیمارستانی را اجرا و افتتاح کنیم.

مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی ادامه داد: در سال ۹۵ در سراسر کشور در مجموع ۲۵ بیمارستان با حدود ۲ هزار تخت و با بودجه ۵۰۰ میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید.

علیزاده با اشاره به اینکه شمار دیگری بیمارستان نیز تا پایان دولت یازدهم در دست افتتاح قرار دارند، افزود: تا پایان دولت یازدهم و تا هفته دولت در شهریورماه سال ۹۶، ۱۰ بیمارستان دیگری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری کردیم تا پایان هفته دولت،  ۱۰بیمارستان دیگر را نیز تحویل بدهیم.

علیزاده تاکید کرد: بیمارستان‌ها در شهرهای استان‌های مختلف گسترده بوده که از جمله بیمارستان‌های افتتاح شده می‌توان به استان‌های مازندران، گیلان، کردستان، بوکان، الیگودرز و چهار بیمارستان در جنوب و شمال کرمان اشاره کرد. همچنین، در استان خراسان جنوبی در فردوس بیمارستان ۱۴۰تختی ساختیم. در استان کرمانشاه و اسلام آباد غرب نیز بیمارستانی با ۱۳۰ تخت را به بهره‌برداری رساندیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: وقتی از سلامت صحبت می‌شود، ایجاد زیرساخت فیزیکی برای ارایه خدمات بسیار مهم و حیاتی است.

به گفته مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و  دولتی، بخشی از بیمارستا‌ن‌هایی که  پیش از انقلاب ساخته شده‌اند، فرسوده بوده و قابلیت بازسازی و ارزش بازسازی ندارند لذا ساخت بیمارستان‌های جدید در اولویت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و سازمان مجری تاسیسات عمومی و دولتی به عنوان مجری ساخت بیمارستان‌ها، این مهم را در اولویت قرار داده است.

علیزاده ادامه داد: بررسی و تحلیلی که در رابطه با تهران داشتیم نشان می‌دهد وضعیت شهر تهران از نظر بیمارستان‌ها و تجهیزات اگرچه مناسب است اما در استان تهران و در شهرستان‌های استان و پیرامون پایتخت، وضعیت سلامت و بیمارستان‌ها، نامناسب است و با همین تحلیل نیز، در سال ۹۵، بیمارستان تخصصی پاکدشت در آن شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزارنفر، افتتاح شد و آن منطقه به شاخص خوبی از نظر سلامت رسید.

وی افزود: در شهرستان بهارستان تهران که قبلا جزو رباط کریم بود و در حدود ۴۰۰ هزار نفر جمیعت دارد، بیمارستان ۹۸ تختخوابی را تحویل دادیم. این بیمارستان توانسته است خدمات نسبتا مناسبی را در اختیار مردم آن شهر قرار دهد. در بقیه نقاط تهران همچون شهر قدس، ملارد، اسلام‌آباد غرب ساخت بیمارستان را اولویت دادیم.

علیزاده در تشریح اولویت‌های سال جاری (۹۶) سازمان مجری به بودجه‌ای که مصوب خواهد شد، اشاره کرد و گفت: عملکرد سازمان در سال جاری به تصویب بودجه، وابسته است که خوشبختانه برای سال ۹۶ نیز اعتبار خوبی تخصیص داده‌اند. ۶۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بودجه‌ای است که برای ساخت بیمارستان در سال جاری به سازمان تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته، ۱۰۰ میلیاردتومان افزایش دارد. به همین دلیل نیز احداث بیمارستان‌ها و تحویل آنها در سال جاری سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، ستادها در سازمان تشکیل شده و جلسه‌های متعددی نیز با حضور معاونان سازمان، مدیران کل و مجریان در سازمان در حال برگزاری است، گفت: افق شفافی برای سال ۹۶ ترسیم شده است و مدیران و مجریان می‌دانند که چه کارهایی باید انجام دهند تا زمان از دست نرود و کارها سرعت بیشتری بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بیان دیگر اقداماتی که سازمان مجری در حال انجام آنهااست، به فعال بودن پروژه‌های تحت اختیار سازمان اشاره کرد و گفت: پروژه‌هایی همچون طرح توسعه حرم حضرت‌معصومه (س)، ساخت ورزشگاه‌ها، ساخت ندامتگاه‌ها و ساخت مصلی از جمله پروژه‌هایی است که کماکان مانند سابق فعال هستند و با اعتباراتی که در قانون بودجه تصویب شده است پیشی‌بینی کرده‌ایم چندین پروژه دیگر را در سال ۹۶ به بهره‌برداری برسانیم.

علیزاده تصریح کرد: عموما در بخش سلامت تخصیص‌های خوبی داشتیم اما در سایر پروژه‌ها همچون ورزشگاه از آنجاکه عمدتا بودجه از اسناد خزانه بوده است، جلسات متعددی با پیمانکاران و مشاوران برگزار کردیم که تعدادی استقبال کردند و تعدادی نیز قبول نکردند اسناد خزانه بگیرند.

وی دلایل به ثمر نرسیدن برخی از پروژه‌ها را عدم‌اطمینان پیمانکاران و مشاوران به اعتبارات اسناد خزانه عنوان کرد و گفت: ما از سال ۹۵ در تمامی مناقصاتی که برگزار می‌کنیم به طور شفاف، اطلاع‌رسانی و اعلام می‌کنیم که پرداخت اعتبار از تمامی ردیف‌های ممکن از جمله اسناد خزانه خواهد بود. لذا در تمامی مناقصاتی که از سال ۹۵ به بعد برگزار شده پیمانکار الزام به قبول اسناد خزانه دارد که متاسفانه پذیرش از طرف پیمانکاران ضعیف است. به این علت که بالغ بر ۲۲ تا ۲۳ درصد تنزیل دارد یعنی ارزش روز اسناد خزانه نسبت به سررسید یکساله به تناسب ۲۲ درصد تنزیل روبه روست لذا این تنزیل را پیمانکاران و مشاوران قبول نمی‌کنند.

علیزاده ادامه داد: مجموعه سازندگان کشور، بایست خود را با تصمیمات کلان ملی و اقتصادی کشور، تطبیق دهند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود این مساله، زمان‌بر باشد و ممکن است برخی از پروژه‌ها آسیب ببینند. لذا امیدواریم در سال جاری، حرکت مناسب‌تری به وجود بیاید و روند تخصیص اسناد خزانه همانطور که در قانون و لایحه بودجه پیش‌بینی شده، تسهیل شود. /

نظر شما