شناسهٔ خبر: 36823 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

کسب رتبه اول منطقه و پنجم هواشناسی آسیا/ راه‌اندازی بیش از ۴۰۰ دستگاه هواشناسی در یک سال/ موفقیت در نظارت برخط ایستگاه‌ها و پایش خودکار اطلاعات در دولت یازدهم/ آموزش بیش از ۵۰۰ هزار نفر ساعت در حوزه هواشناسی/ احیای مرکز خشکسالی کشور

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کل کشور از راه‌اندازی بیش از ۴۰۰ دستگاه هواشناسی طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ ایستگاه هواشناسی در سطح کشور فعال هستند که ۱۰ درصد از آن‌ها در دولت یازدهم افتتاح شده است.

داود پرهیزکار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح عملکرد سازمان هواشناسی کل کشور در دولت یازدهم بیان کرد: با شروع فعالیت دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ طرح راهبری جامعی با افق ۷ ساله برای سازمان هواشناسی تعریف و در دستور کار قرار گرفت.

پرهیزکار در ادامه مواردی از جمله پایش جو و جمع‌آوری داده، پردازش داده و تولید محصول و همچنین تصمیم‌سازی برای دولت و مردم را سه هدف اصلی این طرح راهبردی اعلام کرد و گفت: در این طرح ظرفیت‌سازی، فرهنگ‌سازی، آموزش، تحقیقات علمی، توسعه فنی، خدمات‌رسانی، مشارکت، کارایی و اثربخشی، راهبردهای اساسی برای رسیدن به این اهداف معرفی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه طی یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ ایستگاه هواشناسی در کشور راه‌اندازی و رادار اردبیل نیز نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ ایستگاه هواشناسی در سطح کشور فعال هستند که ۱۰ درصد از آن‌ها در دولت یازدهم به افتتاح رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به خریداری یک دستگاه سوپرکامپیوتر برای سازمان هواشناسی طی فعالیت دولت یازدهم نیز گفت: خوشبختانه به کمک این دستگاه توان پردازشی ما نسبت به پیش از سال ۹۲ نزدیک به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین با تأکید براین نکته که افزایش توان پردازشی امکان اجرای مدل‌های هواشناسی گوناگون را برای سازمان فراهم کرده است گفت: فعال‌سازی سامانه کلاستر هواشناسی اصفهان از دیگر اقدامات مهم انجام شده در این دولت به شمار می‌رود که به عنوان استان معین تهران در مواقع ضروری در اصفهان شروع به کار کرد.

پرهیزکار در ادامه بیان کرد: سازمان هواشناسی همچنین در این مدت توانست به عنوان یکی از مراکز جهانی تبادل داده سازمان هواشناسی جهانی به اسم «جیسک» خود را به تثبیت رسانده و این گواهی را از سازمان هواشناسی جهانی بگیرد.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی کشور با این اقدام نقش توزیع کننده اطلاعات در تمامی منطقه را برعهده دارد گفت: نظارت برخط روی ایستگاه‌ها و پایش خودکار اطلاعات یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این مدت در سازمان هواشناسی به شمار می‌رود که امکان خطا در داده‌های هواشناسی را به شدت کاهش داده است.  

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید براینکه امروز سازمان هواشناسی جایگاه واقعی خود را بین مردم و شوراهای عالی کشور اعم از شورای عالی معماری و شهرسازی، مدیریت بحران، آب، آلودگی هوا، خشکسالی و سرمازدگی و ... پیدا کرده است گفت: حضور در این مراکز نشان می‌دهد که ما موفق شدیم تصمیم‌سازی برای مسئولین و مردم را در دوره یازدهم محقق کرده و با ارائه گزارش‌های ماهانه در این شوراها به عنوان مبنای تصیمیم‌گیری مطرح شویم.

وی در این‌باره افزود: با توجه به آمار و ارزیابی‌های انجام شده جایگاه سازمان هواشناسی حدود ۴ برابر نسبت به سال ۹۲ در بین مردم ارتقا پیدا کرده و  توانسته‌ایم رکورد بازدید نزدیک به ۹۸۰ هزار نفر در یک روز را در سایت رقم بزنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت راهبرد ظرفیت‌سازی نیز در این دوره بیان کرد: آموزش بیش از ۵۵۰ هزار نفرساعت با برگزاری ۸۰۰ دوره آموزشی، احیای مرکز آموزش منطقه‌ای و آموزش ۱۶ هزار نفرساعت طی ۳۳ دوره، ارتقای بخش تفکیک مکانی و زمانی پیش‌بینی‌ها به بیش از ۴۰۰ شهرستان برای ۳ روز آینده و همچنین اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای خدمات هواشناسی هوانوردی از دیگر اقدامات صورت گرفته در طول فعالیت دولت یازدهم در بخش هواشناسی کشور محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از احیای مرکز خشکسالی کشور نیز در این دوره خبر داد و گفت: درحال حاضر ۱۲ شاخص خشکسالی به صورت روزانه در کشور تولید و مواردی که تحت تأثیر آن‌ها هستند نیز از سوی این مرکز مشخص می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز پایش و پیش‌بینی گرد و خاک در استان خوزستان نیز بیان کرد: در برنامه داریم تا فعالیت‌های این مرکز را علاوه بر خوزستان به کل کشور و همچنین فراتر از آن به سایر کشورهای منطقه گسترش داده و با همکاری کشور اسپانیا مسئولیت‌های دیگری در سال‌های آتی در سطح علمی برای آن تعریف و عملیاتی کنیم.

به گفته این مقام مسئول احیای پژوهشکده‌های هواشناسی از دیگر اقدامات مهم انجام شده در این دولت به شمار می‌رود که باعث شد رتبه پژوهشی آن‌ها از C به  B ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور همچنین ادامه داد: مجله علمی-ترویجی «نیوار» که با سابقه‌ای ۵۵ ساله پیش از به روی کار آمد دولت تدبیر و امید به مرحله تعطیلی رسیده بود در این مدت فعال و رتبه علمی و تعداد مراجعه کنندگان آن نیز به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرد.

پرهیزکار با اشاره به تعریف سامانه تهک نیز در این دوره بیان کرد: سامانه  توسعه هواشناسی کاربردی در این دوره باعث شد تا اطلاعات مورد نیاز را با رویکردی جدید و از طریق ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر به کاربر نهایی انتقال یابد و آن‌ها را نسبت به چگونگی استفاده از این اطلاعات مطلع کنیم.

این مقام مسئول با تأکید براینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سامانه قرار دارند گفت: طبق بررسی آثار توسعه هواشناسی کشاورزی در ۱۱ استان طی سال زراعی گذشته، بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده اعلام شده است که نشان از اهمیت این اطلاعات و عملکرد سامانه تهک دارد.

وی در پایان با اشاره به انعقاد موافقت‌نامه کاسبکام بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر بیان کرد: این موافقت‌نامه پس از ۲۰ سال در دولت یازدهم به امضا رسید و زمینه همکاری ۵ کشور در ارتباط با مسائل هواشناسی و اقیانوس‌شناسی فیزیکی را جهت حفاظت از دریای خزر و جلوگیری از آلودگی دریا فراهم آورد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر هواشناسی ایران در منطقه دارای رتبه نخست و در آسیا پس از کشورهای چین، ژاپن، هند و کره جنوبی دارای رتبه پنجم است./

نظر شما