شناسهٔ خبر: 36852 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش نشست خبری اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر؛

سفر نوروزی ١٢ میلیون نفر با اتوبوس، هواپیما و قطار

ايستگاه راه‌آهن مسافر در تعطیلات نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین درمجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزنامه شرق نوشت:در تعطیلات نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین درمجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند.

‌  این آمار روز گذشته و در نشست خبری اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام شد. به صورت دقیق‌تر این آمار به این شرح است:

سه‌ميليون و ٣٥٩هزارو ٦٩٨ نفر با هواپیما، يك‌ميليون و ٥٩٣هزارو ٢٥٦ نفر با قطار و شش ميليون و ٩٣٩هزارو ٦٣٤ نفر با اتوبوس، مینی‌بوس و سواری عمومی سفر كرده‌اند. از شش میلیون و ۹۳۹ هزار و ۶۳۴ نفر مسافری که با وسایل نقلیه عمومی جابه‌جا شده‌اند نیز ۶۱ درصد از اتوبوس، ۲۲ درصد از مینی‌بوس و ۱۷ درصد از سواری استفاده کرده‌اند. براین‌اساس گفته شد وسیله نقلیه عمومی شماره یک ایرانیان اتوبوس است، پس از آن هواپیما و در رتبه بعدی قطار قرار دارد.

در این نشست خبری که در محل سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور، از ثبت ۵۹ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۶۷۸ نفر شب‌اقامت در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: تغییرات جوی در اوایل سال سبب کاهش سفرهای بلندمدت شد و به جای آن آمار بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی افزایش یافت که ۹۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۳۲۱ بازدید ثبت شده است.

رحمانی‌موحد که با همراهی دیگر اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حاضر شده بود، با ارائه آماری کلی از روند سفرهای نوروزی با اشاره به کاهش سفرهای نوروزی تحت‌تأثیر تغییرات جوی اظهار کرد: با وجود افزایش ۱۸درصدی سفرهای هوایی به جزیره کیش، تردد دریایی به این جزیره مجموعا فقط هشت درصد رشد داشته است، قشم نیز در شرایط مشابهی به‌سر می‌بُرد که با وجود رشد ۵۰درصدی سفرهای هوایی، مسافرت دریایی به آن فقط دودرصد رشد داشت که توفان‌های دریایی، اصلی‌ترین عامل این کاهش سفر بوده است.

او همچنین به آمار اسکان در مراکز آموزش‌وپرورش که نماینده‌ این سازمان در این نشست غایب بود اشاره کرد و افزود: در تعطیلات نوروزی ۱۰ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر روز در این مراکز اسکان داشته‌اند که یک میلیون و ۸۸۰ هزار نفر آنها غیرفرهنگی بوده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حذف اسکان در مراکز آموزش‌وپرورش از سال ۹۷ نیز گفت: در جلسه‌ای از ستاد، آموزش‌وپرورش از این وضعیت ناراضی بود، چراکه معتقد است این نوع اسکان خارج از تحمل، امکانات و بودجه مدارس است. خانم احمدی‌پور استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه آزاد را به‌واسطه تفاهم‌نامه‌ای که وجود دارد برای حذف اسکان مدارس پیشنهاد کرده و گفته شده که این مراکز با تغییر وضعیت به ظرفیت اقامتی اضافه شوند.

رحمانی‌موحد همچنین بیان کرد: شیوه اقامت در مدارس استاندارد نیست. هرچند حذف آن در نوروز بستگی به تصمیم وزیر آموزش‌وپرورش دارد و همچنین اجرای طرح ساماندهی تعطیلات که در این صورت کل نیروهای آموزش‌وپرورش در طول سال می‌توانند از این ظرفیت اسکان به صورت متراکم بهره ببرند تا آن حجم و بار سنگین کاهش پیدا کند. او معتقد است که‌ وزیر آموزش‌وپرورش تمایل دارد سرمایه‌گذاری استاندارد در این حوزه شکل بگیرد؛ به‌هرحال نیروی بزرگی در این بخش فعال هستند که می‌توان از ظرفیت آن در طول سال بهره گرفت.

رحمانی‌موحد تأکید کرد: وزارت آموزش‌وپرورش برای عملی‌کردن این تصمیم نیازمند اتاق فکری است که با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تأسیسات اقامتی که خط مقدم این صنعت هستند تشکیل جلسه بدهند تا اگر این طرح قرار است اجرا شود، پیشنهادهای خوبی جایگزین آن شود. معاون گردشگری در ادامه درباره آمار گردشگران خروجی از کشور گفت: پیش از آغاز تعطیلات با توجه به دو پارامتر سفرهای زمینی و هوایی و به‌ویژه ظرفیتی که برای چارترهای هوایی در نظر گرفته شده بود، پیش‌بینی می‌شد سفرهای خروجی ۳۰ درصد کاهش داشته باشد که دست‌کم آمارهای سفر به ترکیه گویای همین میزان کاهش سفر است، سفرهای زمینی به کشورهای همسایه نیز به صورت رفت‌وبرگشت ۹۰۰ هزار سفر بوده که ۲۷ درصد آن خارجی‌ و ۷۳ درصد ایرانی بوده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر یادآور شد: برای ارائه آمار سفرهای خروجی باید منتظر گزارش پلیس مهاجرت بود که بیستم هر ماه اعلام می‌شود.

معاون گردشگری همچنین درباره فیلم جدیدی که گفته می‌شود اخیرا در فضای مجازی منتشر شده و مربوط به درگیری یک مأمور مرزبانی ترکیه با مسافران است، با اعلام اینکه این فیلم جدید را ندیده است، توضیح داد: درباره روابط گردشگری با سایر کشورها دو شرط امنیت و احترام در همه سطوح تفهیم و منعکس می‌شود. برخورد با شهروندان ایرانی پیش از آغاز سال جدید به مقامات ترکیه اعلام شده و وزارت خارجه و سفارت ایران در آن کشور نیز که وظیفه حمایت از اتباع ایرانی را دارند پیگیر ماجرا بوده‌اند. ما هم توصیه‌های لازم را کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در اتفاقی که اواخر سال گذشته رخ داد، وزارت خارجه و سفیر ایران واکنش‌های شدیدی داشتند. ما نیز برای گرفتن هر نوع تصمیم کلان دراین‌باره متکی به تصمیم دستگاه دیپلماسی هستیم که قطعا بخش کنسولی کشورمان درباره این فیلم تازه واکنش نشان خواهد داد. ما بارها به مردم توصیه کرده‌ایم که شرایط امنیتی در ترکیه را بسنجند تا درگیر چنین اتفاقاتی نشوند. رحمانی‌موحد در ادامه این نشست با ارائه توضیحاتی درباره خدمات ستاد هماهنگی سفر و با بیان اینکه خدمات‌دهی به مسافران نوروزی از ۲۵ اسفندماه آغاز شد و تا ۱۸ فروردین‌ماه همچنان ادامه دارد، یادآور شد: فعالیت ستادهای هماهنگی خدمات سفر از نیمه آذر سال ۹۵ با رویکرد منشور خدمات شهروندی و با شعار نوروز ۹۶ با خدمات متفاوت آغاز شده بود.

در این نشست خبری همچنین قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۳۲هزار‌و ۶۳۴  فقره رسیدن شکایت مردمی در تعطیلات نوروزی به دست این وزارتخانه خبر داد و نماینده اورژانس کشور هم آغاز امسال را با توجه به گزارشات تصادفات جاده‌ای، تلخ توصیف کرده و بدون اینکه اطلاعاتی از تلفات جاده‌ای بدهد، آمار داده از ۲۶ اسفند ۹۵ تا صبح روز ۱۴ فروردین، ۳۰‌هزارو ۲۴۰ مصدوم تصادفی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

آقای گوران، قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه به دنبال بازرسی سه‌هزار‌و ۱۰۰ نفر از مراکز خدماتی و اصناف که هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و رستوران‌ها از آن جمله بوده‌اند، بیش از ۲۳‌هزار‌و ۲۰۲ پرونده تخلفات به ارزش ۱۰۹ میلیارد و‌۹۶۵هزار و ۲۳۱ ریال تشکیل شده است، ادامه داد: ۳۲‌هزار‌و ۶۳۴ فقره گزارش مردمی به سامانه دریافت شکایات وزارتخانه رسیده که بیشترین آن به گوشت گرم، تخم‌مرغ و تخلفات رستوران‌های بین‌راهی و شهری مربوط می‌شود. وی اضافه کرد: ۴۰۴‌هزار‌و ۲۰۳ فقره بازرسی بر اساس ۱۴‌هزارو ۵۹۳ شکایت مردمی صورت گرفت که شکایت‌های منجر به تخلف، چهارهزارو ٧٥٤ مورد بوده است.

سرابیان، نماینده وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی، نیز با ارائه گزارشی از پرونده‌های رسیدگی‌شده، گفت: در ۱۷ روز فعالیت ناظران سازمان تعزیرات حکومتی، بیش از ۵۸ فقره پرونده ثبت شده که بیشترین آنها با ۱۳هزارو ۲۷۴ فقره پرونده به استان تهران مربوط بوده و کمترین پرونده‌های رسیدگی‌شده با ۲۷۹ فقره به استان خراسان جنوبی ارتباط داشته است. غلامی، نماینده سازمان راهداری، نیز با اعلام اینکه ۱۷ میلیون نفر از طریق دریا، هوا و زمین در تعطیلات نوروزی جابه‌جا شده‌اند، گفت: تلاش شده خدمات غیرحضوری بیشتری به مسافران داده شود که در این مدت ۸۰ درصد ظرفیت بلیت‌های پیش‌فروش اتوبوس، غیرحضوری و به صورت اینترنتی عرضه شد.

به گفته او، در نوروز هفت میلیون تردد جاده‌ای با وسایل عمومی صورت گرفته که این آمار با اتکا به آمار بلیت‌های فروخته‌شده و مسافران خدمات‌گرفته، مستند است.

وی اضافه کرد: از شش‌میلیون‌و۹۳۹هزار و ۶۳۴ مسافری که با وسایل نقلیه عمومی جابه‌جا شده‌اند، ۶۱ درصد از اتوبوس، ۲۲ درصد مینی‌بوس و ۱۷ درصد از سواری استفاده کرده‌اند. سفرهای مرزی نیز ۱۸ درصد افزایش داشته که بیشترین ترددها به ترتیب از مرزهای مهران، بازرگان، بیله‌سوار، جلفا، نخجوان و آستارا صورت گرفته که ۴۵۷هزارو ۹۰۹ نفر وارد و ۴۷۶هزارو ۹۲۱ نفر تا ۱۳ فروردین‌ خارج شده‌اند.

غلامی با اشاره به سفرهای هوایی نیز گفت: متوسط پروازهای داخلی و بین‌المللی بیش از ۲۷ فروند با سه‌ميليون‌و٣٥٩هزارو ٦٩٨ نفر جابه‌جایی بوده است. وی افزود: آمار مسافران جابه‌جا‌شده از طریق راه‌آهن یک‌میلیون‌و۵۹۳‌هزار و ۲۵۶ نفر و آمار سفرهای دریایی سه‌میلیون‌و ۹۵ هزار نفر بوده است.

نماینده سازمان راهداری همچنین به نصب ۷۳۰ دوربین کنترل سرعت در جاده‌ها اشاره کرد و افزود: ۲۸۲‌هزارو ۴۳۰ سرعت غیرمجاز در این ایام ثبت شده که در اختیار پلیس برای اعمال قانون قرار گرفته است. میانگین تردد سرعتی با ۱۱ درصد افزایش روبه‌رو بوده که بیشترین آمار به هفتم فروردین‌ برمی‌گردد.

نوری، معاون اورژانس کشور، نیز با بیان این توضیح که مسئولیت کل سلامت و بهداشت با این سازمان بوده، گفت: در تعطیلات نوروزی بیش از ۱۶۶ هزار مأموریت انجام شده که ۳۵‌هزار و ۱۱۵ مورد آن به تصادفات جاده‌ای مربوط بوده که ۳۰‌هزار‌و ۲۴۰ نفر مورد تصادفی به بیمارستان منتقل شده و سه‌هزارو ٥٧٨ مورد درمان در محل تصادف صورت گرفته است.

وی بیان کرد: گزارش راهداری از میزان افزایش سرعت در تعطیلات نوروزی و همچنین عملیات تصادفات اورژانس نشان می‌دهد سال خوبی را از لحاظ حوادث ترافیکی آغاز نکرده‌ایم؛ چراکه حجم و آمار بالا بوده و امیدواریم در ادامه سال شمار این حوادث کاهش پیدا کند.

سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس شورای سیاست‌گذاری نوروزگاه‌ها، نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح نوروزگاه در ۳۱ استان کشور، گفت: ۲۶۰ نوروزگاه غیر از مراکز استان‌ها در سایر شهرها برگزار شد که سبب افزایش بازدید از مراکز تاریخی و موزه‌ها شد و شادی و نشاط مردم را در پی داشت.

او بر این باور است که آیین‌های نوروزی و نوروزگاه‌ها جاذبه جدید گردشگاه‌ها به شمار می‌آید که بازدید از برخی مراکز تاریخی و فرهنگی ازجمله آرامگاه سعدی را تا ۳۰ درصد افزایش داده؛ در‌حالی‌که پیش از آغاز‌به‌کار این رویداد مثلا آمار بازدید در استان فارس فقط چهار درصد بیشتر بود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی این سازمان نیز در تکمیل این توضیحات به برگزاری جشن ملی نوروز در کاخ گلستان با توجه به سبقه تاریخی این مکان اشاره کرد و افزود: تلاش می‌شود در نوروز آینده با مشارکت جدی ۱۱ کشور دیگر عضو پرونده جهانی نوروز، این جشن تکرار شود.

وی با بیان اینکه بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در نوروز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته، اظهار کرد: از ۲۱ پایگاه جهانی تا پایان ۱۲ فروردین، دو‌میلیون‌و ۵۲۴ هزار نفر بازدید کردند و آثار تاریخی و فرهنگی استان‌های فارس، خراسان رضوی و اصفهان نیز در این مدت به ترتیب یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار، یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار و ۸۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. به گفته او، به جز استان‌های غربی به خاطر برودت هوا، سایر مناطق با افزایش بازدیدکننده از محوطه‌های تاریخی و فرهنگی همراه بوده‌اند.

در ادامه این جلسه، مرتضی سلیمی، رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز با ارائه آماری از عملیات‌های انجام‌شده در تعطیلات نوروزی گفت: بیشترین عملیات در استان‌های مازندران، اصفهان و فارس بود که ۸۳هزارو ۲۰۰ نفر از خدمات امداد و نجات استفاده کردند. از ۲۵ اسفند تا صبح امروز نیز دوهزارو ٣٤٨ نفر توسط عوامل این سازمان به مراکز درمانی منتقل شدند و ۲۴هزارو ۸۵۰ نفر هم از خدمات درمان سرپایی بهره گرفتند.

به گفته او ۱۸هزارو ۹۷۵ نفر به‌صورت اضطراری اسكان داده شدند و ۴۷۶ سورتی‌پرواز برای امداد و نجات صورت گرفته که ۷۷ مصدوم به این وسیله منتقل شده و دوهزارو ٥٠٠ کیلو مواد غذایی به مناطق سیل‌زده انتقال داده شده است.   سلیمی اضافه کرد: ۳۱ پایگاه ویژه برای راهیان نور اختصاص داده شد که هشت‌هزارو ١٦ نفر از خدمات امدادی بهره گرفتند. او توضیح داد ۱۱ استان و ۲۲ محور درگیر برف و کولاک و ۱۵ استان درگير سیل شدند که به هشت‌هزارو ٦٨٠ نفر امدادرسانی شد و ۶۸ نفر نجات داده شدند.  

نظر شما