شناسهٔ خبر: 36887 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با استفاده از تجربیات جهانی انجام شد

اجرایی سازی طرح جامع حفاظت در بافت تاریخی شیراز/ مستندسازی بیش از ۳ هزار بنای تاریخی طی یک سال گذشته

بافت تاریخی شیراز مدیرکل دفتر راهبردی و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، از مستندسازی بیش از ۳ هزار بنای تاریخی شیراز طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدهادی نوروزیان مدیرکل دفتر راهبردی و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح جامع حفاظت در بافت تاریخی شهر شیراز، اظهار داشت: طرح جامع حفاظت در بافت تاریخی شهری شیراز پیرو مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و طی همکاری مشترک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین متخصصین خارجی از بهمن سال ۹۴ در دستور کار دفتر دفتر ساماندهی و بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به منظور استفاده از تجربیات جهانی برای پیشبرد این طرح، یک هیئت مشاوره بین‌المللی متشکل از پروفسور یوکا یوکیلتو معمار فنلاندی و رئیس سابق ICROM، کارلو چزاری معمار شهر فرارا (Ferrara) و مهرآذر سهیل معمار ایرانی، دعوت به همکاری شد.

نوروزیان با اشاره به وظایف این هیئت، توضیح داد: هیئت مشاوره ضمن آموزش نیروهای متخصص بومی، راهبری تهیه طرح جامع حفاظت بافت تاریخی شیراز را طی سفرهای متعدد به این شهر بر عهده دارد.

به گفته مدیر کل دفتر ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، در جهت تهیه و پیاده‌سازی طرح مذکور، ظرفیت‌سازی نهادی و هماهنگی دستگاه‌های دست‌اندرکار استان فارس، جلسات ستاد بازآفرینی استان و چندین جلسه مشترک با دستگاه‌ها به منظور هماهنگی و اجماع نظرات برگزار شد.

نوروزیان افزود: دفتر فنی مقیم به منظور آموزش و تجهیز کارشناسان در پایگاه میراث فرهنگی فارس واقع در خانه نصیرالملک راه‌اندازی شد تا اقدامات اجرایی پیگیری و در اختیار تیم ایتالیایی قرار گیرد.

وی با اشاره به نخستین گام اجرایی سازی طرح جامع حفاظت در بافت تاریخی شیراز، اظهار داشت: مستندسازی بناها و بافت تاریخی ۳۶۰ هکتاری شیراز به عنوان نخستین گام اجرایی در دستور کار قرار دفتر فنی مقیم قرار گرفت. در همین راستا، یک تیم کارشناسی پس از آموزش توسط هیئت خارجی و مطابق دستورالعمل اجرایی به منظور برداشت اطلاعات میدانی از بناهای داخل بافت تجهیز شده که در حال تهیه بانک اطلاعاتی به منظور مستندسازی و بهره‌برداری در تهیه طرح است.

نوروزیان افزود: در یک سال گذشته، بیش از سه هزار بنا در پنج محله شیراز مستندسازی شده که اطلاعات آن موجود است.

نظر شما