شناسهٔ خبر: 36948 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

افتتاح پروژه قطار حومه‌ای گرمسار- تهران/ یادداشت تفاهم برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری میان ایران و روسیه نویدبخش است/ راه‌اندازی اولین قطار ترانزیت کشاورزی‌ از ایران/ همکاری رجا و اسنپ

قطار شهرسازی ریل‌پایه موجب تغییر الگوی زندگی و سرمایه‌گذاری می‌شود، درآمدزایی نباید هدف اصلی در ایستگاه‌های راه‌آهن کشور باشد و جابجایی ۹۵ هزار مسافر نوروزی با راه‌آهن شمال در ایام نوروز سایر عناوین مهم حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قطار حومه‌ای تهران-گرمسار روز 17 فروردین با حضور وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر رئیس جمهوری افتتاح شد. خطوط ریلی این قطار در ایستگاه مرکزی تهران، ایستگاه شهریور، جوانمرد قصاب، ورامین و گرمسار در تردد است و در صورت استقبال شهروندان استان سمنان، تمهیدات لازم برای تردد بیشتر قطار در این مسیر در نظر گرفته می‌شود. البته آیین کلنگ‌زنی این طرح در مردادماه سال ۸۶ انجام گرفت و تا پایان دوره دولت دهم این طرح با مدیریت شرکت راه‌آهن ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. همچنین این طرح در دولت یازدهم به شرکت متروی تهران واگذار شد و در ابتدای سال ۹۴ دوباره به شرکت راه‌آهن تحویل داده شد.

مهمترین عناوین خبری ریلی در هفته گذشته را می توانید در زیر مشاهده کنید:

افتتاح پروژه قطار حومه‌ای گرمسار- تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با سفر به گرمسار پروژه قطار حومه‌ای تهران- گرمسار را که با هزینه ۳۵۰ میلیارد تومان انجام شده، با حضور جمعی از مقامات استان افتتاح کرد.

پروژه قطار حومه‌ای تهران -گرمسار، خط سوم مسیر ریلی تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار محسوب شده و برای ساخت‌وساز عمرانی و زیرساختی این طرح به ازای هر کیلومتر ریل بدون پل، یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و با توجه به وجود پل‌های متعدد در طول مسیر، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح قطار حومه‌ای تهران- گرمسار هزینه شده است.

براساس گزارش اعلام شده طول کل این مسیر ۱۱۴ کیلومتر بوده و سرعت حرکت در آن ۱۶۰ کیلومتر اعلام شده است. پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این پروژه ریلی زمان طی مسیر از گرمسار به تهران به کمتر از ۵۰ دقیقه کاهش پیدا کند.

شهرسازی ریل‌پایه موجب تغییر الگوی زندگی و سرمایه‌گذاری می‌شود

وزیر راه وشهرسازی با بیان این مطلب كه ما باید الگوی سكونت در كلان‌شهرها را مورد تجدید نظر قرار دهیم و الگوی سكونتی جدیدی متكی بر سیستم حمل ونقلی طراحی كنیم، گفت: این الگو بدان معناست كه در صورت اجرایی شدن ما شاهد سكونتگاه‌هایی با كیفیت در اطراف كلان‌شهرها خواهیم بود كه ساكنان آن‌ها می‌توانند از طریق حمل ونقلی سریع و ایمن به صورت روزانه با كلان‌شهر در ارتباط باشند.

وی در رابطه با پروژه افتتاحی قطار حومه‌ای تهران-گرمسار نیز گفت: طبق برآورد انجام شده پیش‌بینی می‌شود كه این خط ریلی می‌تواند در سال ۱۴۰۵ نزدیك به ۱۱۰ هزار نفر را بین تهران و گرمسار جابه‌جا كند. مفهوم این مسئله در عمل آن است كه ما توانسته‌ایم بخش زیادی از بار و مسافر را از جاده به ریل منتقل كنیم.

یادداشت تفاهم برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری میان ایران و روسیه نویدبخش است

آخوندی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین راهبرد وزارت راه وشهرسازی برای تحقق شعار سال ۹۶ خواند و گفت: در جریان سفر رئیس جمهوری به کشور روسیه یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تامین ۵۰۰ واگن مسافری به امضا رسید.

 وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین راهبرد این وزارتخانه برای تحقق شعار سال ۹۶ مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خواند و گفت: این اقدام در بخش‌های مختلف ازجمله صنعت و گردشگری و حمل‌ونقل افزایش اشتغال را به همراه دارد.

درآمدزایی نباید هدف اصلی در ایستگاه‌های راه‌آهن کشور باشد

قائم مقام راه‌آهن بابیان اینكه درآمدزایی در داخل ایستگاه‌ها نباید هدف اصلی باشد، تاکید کرد: ازجمله كارهایی كه در این راستا بایستی انجام شود ایجاد غرفه فرهنگی در ایستگاه‌ها و جمع‌آوری تابلوهای اطلاع‌رسانی غیرضروری از ایستگاه‌ها و اتلاف وقت كمتر مسافران است.

احمد خدایی در راه‌آهن در جلسه ستاد نوروزی در سال جاری بر ارائه خدمات مطلوب به مسافرین در تمامی ایستگاهای راه‌آهن تأکید کرد و گفت: طراحی ایستگاه‌های مسافری باید به صورتی باشد كه دسترسی به خدمات مختلف برای مسافرین به سهولت میسر و راحتی و آسایش مردم بایستی هدف ما باشد.

راه‌اندازی اولین قطار ترانزیت کشاورزی‌ از ایران

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه در سال ۹۶ ترانزیت ریلی کشور به ۲ میلیون تن افزایش می‌یابد، گفت: امروز اولین قطار ترانزیتی محصولات کشاورزی از کویته پاکستان حرکت کرد که با عبور از خاک ایران، وارد قزاقستان می‌شود.

ابراهیم محمدی از افزایش ترانزیت ریلی کشور به ۲ میلیون تن در سال ۹۶ خبر داد  و گفت: با توافقاتی که در ۳ ماه گذشته بین راه‌آهن ایران و راه‌آهن کشورهای قزاقستان و پاکستان انجام شد، به منظور افزایش‌ بارهای ترانزیت ریلی از کشور و فعال کردن کریدور ریلی جنوب-شمال، ترانزیت محصولات کشاورزی از ایران در دستور کار قرار گرفت.

همکاری رجا و اسنپ، گامی برای تحقق مفهوم حمل‌ونقل درب‌به‌درب

بر اساس تفاهم شرکت رجا و شرکت حمل‌و‌نقل درون شهری اسنپ، مسافران قطارهای این شرکت از ۱۶ فروردین به بعد برای مدت ۱۵ روز قادر خواهند بود با استفاده از خدمات اسنپ برای دسترسی به ایستگاه تهران از تخفیف تا سقف ۵۰ درصد بهره‌مند شوند.

این تخفیف در مرحله نخست برای مسافران قطارهای با مبدا تهران به مقصد شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز و یا بالعکس قابل استفاده خواهد بود و در صورت استقبال از این طرح و موفقیت آمیز بودن آن تمدید خواهد شد.

جابجایی ۹۵ هزار مسافر نوروزی با راه‌آهن شمال تا ۱۵ فروردین

یوسف گران‌پاشا با اشاره به میزان تردد ریلی انجام شده در منطقه راه‌آهن شمال کشور طی طرح نوروزی ۹۶ حدفاصل ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ اظهار داشت: حدود ۴۰۰ رام قطار طی این مدت در ناحیه شمال تردد داشتند و حدود ۹۵ هزار مسافر نیز جابجا شدند. 

وی افزود: یک رام قطار حد فاصل پل سفید به ساری راه‌اندازی شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به حجم جابجایی بار در ایام طرح نوروزی نیز بیان داشت: بخش حمل‌ونقل کالا نیز طی این ایام حدود ۲۰۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ است. 

نظر شما