شناسهٔ خبر: 37019 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش تشریح کرد:

تکمیل یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن روستایی/ مقاوم سازی۴۰ درصدی ساختمان‌های‌ روستایی در بازه زمانی ۱۰ ساله/ بهره‌برداری از تمامی واحدهای مسکن شهری در نیمه اول سال ۹۶

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آستانه سالگرد سی و هشتمین سال تاسیس افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فعالیت‌های آن بنیاد را در حوزه‌های مسکن روستایی، مسکن شهری و بهسازی و نوسازی مسکن روستایی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مناسبت سی و هشتمین سالگرد افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امروز شنبه ۱۹ فروردین‌ماه با حضور علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، محمدرضا شاملو معاون عمران‌روستایی بنیاد، جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری و مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، عزیزالله مهدیان معاون بازسازی مسکن‌روستایی، حسن رضایی مدیر روابط عمومی بنیاد و خبرنگاران رسانه‌های مختلف در محل بنیاد مسکن تشکیل شد.

تابش در این نشست با تبریک سال نو فعالیت‌های بنیاد مسکن را در حوزه مسکن روستایی، مسکن شهری و بهسازی و نوسازی مسکن روستایی تشریح کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت‌های مشخصی دارد که در حوزه مسکن روستایی، مسکن کم‌درآمدها و کمک به تامین مسکن برای این قشر همواره جزو اهداف بنیاد بوده است. در بخش مسکن آنچه باید موردتوجه قرار گیرد اهمیت صنعت ساختمان و مسکن در اقتصاد ملی و رونق آن است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: صنعت ساختمان در کشور به بیش از ۱۰۰ صنعت ارتباط دارد و به عنوان محرک توسعه، محرک بخش تولید و همچنین اشتغال به شمار می‌رود به همین دلیل با توجه به سخنان مقام معظم رهبری امسال، به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال باید از صنعت ساختمان و رونق آن، نهایت استفاده ببریم.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مسکن مستقیما به صنایع داخلی ارتباط پیدا می‌کند، ‌به تاثیری که رونق مسکن در هموار کردن اقتصاد داخلی می‌گذارد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز بر اشتغال موثر است، تاکید کرد.

تابش گفت: سالانه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی جزو برنامه‌های بنیاد است که به صورت منظم در حال انجام است و همین برنامه باعث می‌شود تا به طور مستقیم ۱۰۰ هزار و به صورت غیرمستقیم ۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود.

وی سهم استفاده از صنعت فولاد و سیمان را از دیگر مزایای رونق مسکن برشمرد و افزود: در مسکن روستایی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد فولاد و ۱۰ تا ۱۲ درصد سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن روستایی در سراسر کشور با رقمی معادل ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان به اتمام رسیده و از آن‌ها بهره‌برداری شده است. اگر آمار بازسازی‌ها را در روستاهایی که ۳۴۰ هزار واحد بوده به رقم فوق اضافه کنیم شمار مسکن روستایی بهره‌برداری شده به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد می‌رسد که این رقم به معنای افزایش میزان مقاومت ساختمان‌های روستایی است.

تابش با اشاره به اینکه مسکن روستایی در سال ۸۴ برابر ۸ درصد مقاومت داشت و هم اکنون این رقم به ۴۰ درصد رسیده است، گفت: هدف طرح بهسازی و نوسازی، افزایش تاب‌آوری سکونت‌گاه‌های روستایی در برابر حوادث است که خوشبختانه به آن دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های دورتر، زلزله‌های بم، آذربایجان و ایلام ۳۲ هزار کشته و ۲۱ هزار زخمی داشت و طی آن زلزله‌ها ۱۲۷ هزار واحد مسکونی تخریب شدند، گفت: تنها در بازسازی بم، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار هزینه شد.

افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی با اجرای طرح بهسازی و نوسازی روستاها

تابش تصریح کرد: اجرای طرح بهسازی و نوسازی روستاها، تاثیر فراوانی در افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی داشته است. همچنین نمی‌توان منکر تاثیر آن در تولید، مخصوصا در روستاها شد در عین حالی که به افزایش کیفیت زندگی نیز منجر شده است.

وی اجرای طرح های تکمیلی را برای رونق گردشگری از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: توافقی با وزارت کشاورزی داشتیم تا سکونتگاه‌های روستایی معیشت محور شود. همچنین در سال گذشته تسهیلات ۲۰ و ۱۸ میلیونی به ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تعلق گرفت. در برخی از نقاط که افراد، توانایی آواربرداری و تکمیل واحدها را ندارند نیز شناسایی توسط بنیاد مسکن انجام شده و تسهیلات تا سقف ۵ میلیون تومان از حساب ۱۰۰ امام (ره) به افراد نیازمند تعلق می‌گیرد.

تابش افزود: در سال ۹۵، ۱۸۰ میلیاردتومان وام و در سال ۹۴ نیز ۵۰ میلیاردتومان تسهیلات به مسکن روستایی تعلق گرفت.

همکاری مناسب بانک ها با بنیاد مسکن در اعطای تسهیلات بانکی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات به برنامه های بنیاد مسکن بسیار مناسب بوده است و همین جا از مسئولان بانک مسکن سپاسگزاری می کنم.

تابش گفت: در برنامه ششم با تلاشی که توسط دولت انجام گرفت ساخت سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکن کم‌درآمد شهری در دستور کار قرار گرفت که در بخش مسکن شهری، تکمیل و تحویل مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جزو برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: مصمم هستیم مسکن مهر را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تکمیل کنیم. تعهد بنیاد مسکن ساخت ۳۴۷ هزار واحد مسکن شهری بود که ۳۱۳ هزار واحد آن به پایان رسیده است. برای ۳۴ هزار واحد باقی مانده ۱۲هزار واحد را خود مردم تسویه کرده‌اند و از دریافت آن صرف‌نظر کردند و ۸۴۰۰ واحد نیز فاقد متقاضی است. برای ۱۳ هزار و ۵۲۰ واحد نیز که متقاضی دارد پیشرفت ۷۵ درصدی را شاهد هستیم و در تلاش هستیم که تمامی واحدهای مسکن شهری در نیمه اول سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.  

تابش گفت: در تامین مسکن کم‌درآمدها، سال ۹۵، ۳۵۰۰ واحد به اتمام رسید و برای تکمیل آنها در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان منابع هزینه شد.

وی افزود: در بخش خیرین مسکن ساز نیز تکمیل ۳۰ هزار واحد مسکن جزو برنامه‌های بنیاد بود که ۱۸ هزار واحد آن انجام شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بخش عمران روستایی نیز حداقل ۲۰ درصد روستاهای مرزی ایمن‌سازی شده است. طرح هادی برای ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار تهیه شده است و در ۳۶ هزار روستا نیز طرح هادی مصوب شده است.

تابش افزود: تاکنون برای ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد مسکن روستایی، سند صادر شده است. /

نظر شما