شناسهٔ خبر: 37064 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تشریک مساعی در مورد متن پیشنهادی آیین‌نامه کنترل ساختمان ادامه دارد/ تحقق اهداف قانون نظام‌مهندسی‌ساختمان، حمایت از حقوق بهره‌برداران و ارتقا خدمات مهندسی

نشست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، جزئیات جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را تشریح کرد و گفت: مقرر شد تا همچنان باب گفتگو در مورد آیین‌نامه کنترل ساختمان باز بماند تا با تشریک مساعی با سازمان نظام‌ مهندسی‌ساختمان کشور در جهت تحقق اهداف قانون نظام‌مهندسی‌ساختمان، حمایت از حقوق بهره‌برداران و ارتقا خدمات مهندسی که نتیجه آن افزایش کیفیت ساخت و سازها خواهد بود، اقدام لازم به عمل آید.

حامدمظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو باخبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات جلسه سه نفره روز یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و همچنین وی تشکیل شد، نکاتی را ارایه کرد.

مظاهریان با اشاره به اینکه در مورد متن پیشنهادی آیین‌نامه کنترل ساختمان در جلسه فوق، گفتگو شد، گفت: درخصوص متن پیشنهادی آیین‌نامه کنترل ساختمان به رغم آنکه در طی یکسال گذشته، آیین‌نامه به نظرخواهی گذاشته شده است، مقرر شد تا همچنان باب گفتگو در مورد آیین‌نامه کنترل ساختمان باز بماند تا با تشریک مساعی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جهت تحقق اهداف قانون نظام مهندسی ساختمان، حمایت از حقوق بهره‌برداران و ارتقای خدمات مهندسی که نتیجه آن افزایش کیفیت ساخت و ساز خواهد بود، اقدام لازم به عمل آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسائل دیگر جامعه مهندسی از جمله تعداد گسترده مهندسان ساختمان در آموزش عالی در جلسه روز گذشته مورد بحث قرار گرفت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین در خصوص این موضوع که باید برنامه‌ها و انجام تغییرات بنیادین به گونه‌ای باشد که مسئولیت‌های حرفه ای کاملا مشخص و به نفع مردم تامین شود نیز تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین‌نامه کنترل ساختمان در ۹ فصل کلیات، صدور پروانه وتمدید آن، وظایف کارفرمایان، وظایف معماران و مهندسان طراح، مقررات ساخت بنا و وظایف پیمانکاران، وظایف ناظران و بازرسان، نظارت و بازرسی حین ساخت، پروانه بهره برداری، گواهی پایان کار ساختمان و شناسنامه فنی-ملکی، ضوابط خاص طرح های نظام فنی و اجرایی کشور و مدیریت اطلاعات شهرسازی و ساختمانی و نیروی انسانی و همچنین ۴۶ ماده تنظیم شده است.

گفتنی است، برای این آیین‌نامه نزدیک به ۶ ماه کار مداوم انجام گرفت و یکسال نیز به نظرخواهی گذاشته شد و از ابتدای سال جاری نیز در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است. هدف این آیین‌نامه این است که نظام مسئولیتی را شفاف کند و از ورود افراد بدون صلاحیت در این حرفه جلوگیری کرده  و حرفه‌ای‌گری در ساخت وساز را گسترش دهد. /

نظر شما