شناسهٔ خبر: 37077 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

علیرضا تابش در سی‌و هشتمین سالگرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

خدا را شاكریم كه توفیق شد از دوره‌های سخت عبور كنیم/ ساخت سالی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی در دستور كار است/ ساخت۱۲ هزار واحد شهری از حساب ۱۰۰ امام در برنامه سال جاری

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی با تاكید برآنكه حوزه مسكن روستایی حوزه‌ای حائز اهمیت برای بنیاد است گفت از سال ۸۴ نزدیک به ۲ میلیون واحد روستایی احداث یا بازسازی شده است و ساخت سالی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی با بودجه ۴ هزار میلیارد تومان در دستور كار است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا تابش رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی امروز ۲۱ فرودین ماه در سالگرد سی و هشتمین سال تاسیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی اقدامات بنیاد را در حوزه‌های مسكن روستایی، بهسازی و نوسازی مساكن روستایی و همچنین مسكن شهری تشریح كرد.

تابش با تاكید برآنكه حوزه مسكن روستایی حوزه‌ای حائز اهمیت برای بنیاد است گفت: بنیاد مستلزم بر اجرای طرح مسكن روستایی است؛ طرحی كه مبانی دقیقی دارد و علاوه بر آنكه تمامی ابعاد و زوایای مسكن روستایی را دیده، مورد وفاق دستگاه‌های اجرایی است و دولت و مجلس بر روی آن اتفاق نظر دارند.

رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی اهداف اجرای مسكن اجتماعی را در ۱۰ بند تعریف كرد و گفت: افزایش تاب‌آوری سكونتگاه‌های روستایی، رفع مشكل نیاز مسكن در روستاها، نوسازی واحد‌های مسكن روستایی به منظور كیفیت زندگی مردم و افزایش بهداشت، رونق ساخت و ساز در روستاها و كمك به اشتغال (رونق مسكن روستایی ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌كند)، استفاده صحیح از مصالح ساختمانی و ایجاد رونق در این بخش (۱۰ تا ۱۵ درصد مصالح ساختمانی در بخش مسكن روستایی استفاده می‌شود)، استفاده از توان فنی مهندسی در ساخت وساز كشور، هدایت پس‌انداز روستاییان در امر ساخت و ساز مسكن روستایی، ایجاد امید به منظور ماندگاری روستاییان و كاهش مهاجرت به شهرها، كمك و مساعدت برای تسهیلات ارزان قیمت و در نهایت تحقق اصل ۳۱ قانون اساسی از اهداف اجرای طرح مسكن روستایی است.

وی با اشاره به اینكه از سال ۸۴ تا كنون یك میلیون و ۷۵۰ هزار واحد مسكونی در روستاهای سراسر كشور آغاز شد گفت: یك میلیون و ۵۷۶ هزار واحد تاكنون به اتمام رسیده است. همچنین ۳۳۹ هزار مسكن روستایی بازسازی شده كه در مجموع یك میلیون و ۹۱۵ هزار واحد مسكن روستایی به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول در بنیاد مسكن تصریح كرد: ساخت سالی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی با بودجه ۴ هزار میلیارد تومان در دستور كار است و ما مصمم هستیم كه آن را به سرانجام برسانیم.

تابش با تاكید براینكه تعامل بنیاد مسكن در ساخت واحدهای مسكن روستایی با دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون بنیاد مستضعفان، كمیته امداد امام خمینی و مناطق آزاد تعاملی مناسب بوده است گفت: تامین وام بلاعوض برای معلولان و خانواده‌های دارای دو معلول از دیگر اقدامات بنیاد مسكن در سالیان تاسیس تاكنون بوده است.

وی همچنین استفاده از انرژی‌های نو، نظام بیمه‌ای و تقویت بیمه گردشگری را از دیگر اقدامات بنیاد مسكن در بخش مسكن روستایی كه مصمم به اجرای كامل آن است برشمرد.

تابش فعالیت‌های بنیاد مسكن را در حوزه عمران روستایی تشریح كرد و گفت: تهیه طرح هادی و تصویب ۹۹ درصدی آن برای روستاهای سراسر كشور از فعالیت‌های بنیاد در سال‌های اخیر بوده است. همچنین سند دار كردن واحدهای مسكونی از دیگر اقداماتی بوده كه  در طی این‌ سال‌ها خوشبختانه انجام شده است.

وی تصریح كرد:  ۳۰ درصد روستاهای در معرض خطر ایمن می‌شوند. همچنین در بخش عمران روستایی تلاش‌های زیادی انجام شده و مشاركت بیشتر دستگاه‌ها در این بخش به تحقق اهداف بنیاد كمك فراوانی كرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینكه استفاده از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن قیر رایگان در طرح بهسازی و نوسازی روستاها استفاده می‌شود عملكرد بنیاد را در حوزه مسكن شهری تصریح كرد و گفت: از ۳۴۷ هزار واحد مسكونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۳۱۳ هزار واحد به مردم تحویل شده است. ۸ هزار واحد فاقد متقاضی است و در حدود ۱۳ هزار و ۵۲۰ واحد در این حوزه واحدهای مسكونی باقی مانده كه تلاش داریم تا پایان سال جاری آن‌ها را به اتمام برسانیم.

رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی ادامه داد: از حساب صد امام (ره) حدود ۳۵۰۰ واحد مسكونی ساخته شد، ۱۲ هزار واحد در برنامه‌های سال جاریست و ساخت ۳۵ هزار واحد دیگر به زودی در دستور كار قرار می‌گیرد.

تابش تصریح كرد: تعامل بودجه‌ای مناسبی با دولت داریم و بسیار خدا را شاكریم كه توفیق شد تا از دوره‌های سخت عبور كنیم و وظایف خود را تا حد قابل قبولی به سرانجام برسانیم.

نظر شما